x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Istoria clubului trasurii fara cai

0
Autor: Loreta Popa 19 Sep 2005 - 00:00
Istoria clubului trasurii fara cai


TRECUT SI PREZENT
Istoria automobilului in tara noastra se poate confunda cu istoria ACR. Romania s-a inscris in primele zece tari din Europa care au introdus trasura fara cai in circulatia publica.

In urma cu 100 de ani, la 5 aprilie 1904, in Salonul de onoare al Hotelului Bulevard din Bucuresti, un grup de personalitati ale vietii economico-sociale, in frunte cu printul George Valentin Bibescu, a hotarat si a semnat actul de infiintare a Automobil Club Roman, care se inscria astfel intre primele 10 cluburi auto in Europa si intre primele 14 din lume. La 10 aprilie 1904 prin Ordonanta nr. 165 se aproba Regulamentul pentru circulatia automobilelor in Bucuresti, care prevedea ca retragerea definitiva a permisului de circulatie nu se putea face decat cu avizul prealabil al ACR.

PRESEDINTI DE ONOARE. La 18 decembrie 1905, ACR a fost recunoscut de Asociatia Automobil-Cluburilor de la Paris. Leon Leonida, membru fondator al ACR, a inceput sa califice in garajul sau, inca din 1907, cativa tineri mecanici. Cursul a trecut apoi sub egida clubului, lectiile fiind conduse uneori chiar de Leonida. Camera Deputatilor si Senatul Romaniei au recunoscut ACR ca persoana morala in 1909. In anul 1914, confirmand autoritatea si prestigiul de care se bucura, Automobil Club Roman isi schimba denumirea in Automobil Club Regal Roman (ACRR), iar timp de 33 de ani, regii Romaniei au fost desemnati presedinti de onoare ai ACRR. In timpul primului razboi mondial, majoritatea membrilor s-au constituit in Corpul Automobilistilor Voluntari (CAV), numarand 304 autovehicule si 608 oameni, iar Crucea Rosie a Romaniei dispunea de 500 de automobile transformate in autosanitare pentru evacuarea ranitilor. Momentul de varf al restabilirii depline a prestigiului Automobil Clubului Roman s-a petrecut in anul 1967, cand comitetul de initiativa a depus diligentele necesare pentru transformarea AAR in Automobil Clubul Roman, ca organizatie neguvernamentala. Primul presedinte ACR a fost Printul George Valentin Bibescu, din initiativa si sub patronajul caruia a luat fiinta clubul automobilistilor din Romania, detinand aceasta functie timp de 20 de ani consecutiv. Personalitate remarcabila, George Valentin Bibescu a fost, in egala masura, diplomat, automobilist, aviator, si ostas. El a fost ultimul proprietar ereditar al curtilor domnesti de la Mogosoaia, ca nepot de fiu al domnitorului Gheorghe Bibescu si al principesei Zoe Basarab Brancoveanu. Ca a doua nobila ascendenta familiala, George Valentin a fost fiul lui Gh. Bibescu, fost ofiter de Stat Major in armata franceza. Pasionat de stiinta si de mecanica, G.V. Bibescu a absolvit Colegiul de profil la Geneva, fiind coleg si prieten cu viitorul rege, Alexandru I al Iugoslaviei.

Printul George Valentin Bibescu, din initiativa si sub patronajul caruia a luat fiinta clubul automobilistilor din Romania

O CURSA DE TRADITIE. Acum o suta de ani a avut loc prima cursa de viteza pentru automobile si s-a desfasurat pe traseul Bucuresti - Giurgiu - Bucuresti. Acea prima cursa a fost castigata de George Valentin Bibescu, acelasi pilot care, in 1901, parcurgea distanta de la Geneva la Bucuresti, de 1.827 de km, in 73 de ore. Chiar daca pare greu de crezut, invingatorul a avut o medie orara de 66 de km pe ora. Imediat dupa acea cursa, concursurile de viteza pentru automobile au luat o mare amploare, pilotii romani organizand si participand la numeroase etape de gen. Al doilea presedinte al Clubului, denumit in acea perioada Automobil Club Regal Roman, intre anii 1924-1946, a fost Ion M. Mitilineu, fiul unuia dintre fondatorii Automobil Club Roman.

Ion M. Mitilineu l-a secondat, cu intelepciune si echilibru, pe Printul George Valentin Bibescu, in calitate de vicepresedinte al Automobil Club Regal Roman inca din primii ani de la infiintarea acestuia. In 1994, Constantin Niculescu a fost ales presedinte al Automobil Clubului Roman, mandat reinnoit ulterior, in Conferinta pe tara din 1999 si din 2004. In perioada 1996-1997 a detinut functia de presedinte al Grupului de lucru al organizatiilor automobilistice din tarile Europei Centrale si de Sud-Est.

ROMANIA A AVUT UNUL DINTRE PRIMELE ZECE CLUBURI AUTO DIN EUROPA


Regele Mihai l viziteaza ACR cu prilejul sarbatoririi a 99 de ani de existenta a asociatiei
  • 1905 - ACR a fost primit ca membru al Asociatiei Internationale a Automobil Cluburilor Recunoscute de la Paris, devenita ulterior Federatia Internationala a Automobilului (FIA).
  • 1911 - Automobil Clubul Roman si-a compus prima insigna in culori, pe care membrii ei o montau pe masina in locul numit tablier (... la radiator).
  • 1921 - Primul club regional a fost infiintat la 8 septembrie 1921, la Cluj. Printre membrii lui de onoare s-a numarat Octavian Goga.
  • 1924 - George Valentin Bibescu solicita inlocuirea sa din functia de presedinte al ACRR, fiind ales ca presedinte al Federatiei Aeronautice Internationale. In locul sau a fost ales Ion M. Mitilineu.
  • 1948 - Automobil Clubul Regal Roman primeste denumirea de Automobil Clubul Republicii Populare Romane (ACRPR).
  • 1958 - ACR a fost reorganizat intr-o noua conceptie, sub denumirea de Asociatia Automobilistilor din Romania (AAR).
  • 1964 - Are loc prima editie a Raliului Dunarii - CASTROL, care avea startul la Viena si sosirea la Brasov.
  • 1967 - Are loc prima editie a Raliului Romaniei.
  • 1969 - Apare primul numar al revistei AUTOTURISM, editata de ACR.
  • 1985 - Automobil Clubul Roman, ca organizatie neguvernamentala, a fost redusa la statutul unei federatii (Federatia Automobil Clubul Roman) in subordinea fostului Consiliu National de Educatie Fizica si Sport.
  • 1990 - Automobil Clubul Roman si-a recuperat in mare parte patrimoniul national "confiscat" in 1985.
  • 1999 - Jubileul a 95 de ani de existenta a ACR a fost sarbatorit la Clubul Diplomatic, Bucuresti.
  • 2003 - Majestatea Sa Regele Mihai I, fost presedinte de Onoare al ACRR, viziteaza Automobil Clubul Roman cu prilejul sarbatoririi a 99 de ani de existenta a asociatiei.
  • 2004 - Automobil Clubul Roman implineste 100 de ani de existenta. Centenarul Primei Curse Automobilistice, pe traseul Bucuresti - Giurgiu si retur.
  • 2005 - 100 de ani de la afilierea Automobil Club Roman la Federatia Internationala a Automobilului (FIA).
  • Citeşte mai multe despre:   presedinte,   bucuresti,   roman,   valentin,   club,   clubul,   georg,   bibescu,   editie de colectie,   automobil,   automobil clubul,   clubul roman,   automobil club

    Serviciul de email marketing furnizat de