x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Mamaia e necesara

Mamaia e necesara

de Loreta Popa    |    31 Iul 2006   •   00:00
Mamaia e necesara
NUANTE
Despre Festivalul "Mamaia", cu bune si rele, ne-a povestit Titus Andrei, care cunoaste fenomenul si din sala, si din culise, si de pe scena.

Jurnalul National: In calitate de membru al juriului, va mai aduceti aminte de tinere talente lansate la festivalul de la "Mamaia"? Doar cateva nume...
Titus Andrei: Talente au fost, talente-s inca si vor fi. Are tara, are. Chiar din ’63, cand se lansa "Mamaia", concurentii au avut trei directii: unii au facut cariera chiar pana la statutul de mari vedete, altii au confirmat sporadic si multi au fost sortiti anonimatului total. Din ’90, de cand, intr-un fel sau altul, am fost cu inima alaturi de Festivalul National "Mamaia" (pe care la sectiunea "interpretare" l-am considerat mereu deasupra "Cerbului"), i-as enumera cronologic pe: Laura Stoica, Adrian Enache, Carmen Trandafir, Daniela Gyorfi, Daniel Robu, Malina Olinescu, Paula Seling, Romeo Zaharia (vocal Centrul Civic), Mihai Traistariu, Pepe (era cu Latin Expres), Rafael, Vlad Mirita (acum solist la Opereta), Ionut Ungureanu (care se lansase deja cu Provincialii) si, in ascensiune, Cristian Nistor. Sunt si nume lansate prin sectiunea "creatie": Luminita Anghel, Cristian Faur, Dan Teodorescu, Nico, Marcel Pavel, Andra (trei mari voci, nu?). Inainte de ’90 participa la comanda toata floarea cea vestita a muzicii romanesti; dar si din placere. Loredana Groza, Oana Sarbu, Aurelian Temisan, Catalin Crisan, Daniel Iordachioaie, Anca Turcasiu, Ileana Sipoteanu, Marius Dragomir si multi altii au fost lansati tot de "Mamaia". Ca sa nu mai vorbesc de marile vedete dinaintea lor: Aurelian Andreescu, Dan Spataru, Angela, Aura, Dida, Corina, Marina sau Margareta - cea care, chiar in ’63, castiga Premiul Uniunii Scriitorilor cu piesa lui Florin Bogardo "Cum e oare". Si Gica Petrescu obtinea, in ’69, premiul discului.

De ce mai exista "Mamaia"? Mai este folositoare muzicii usoare? Sau dauneaza grav sanatatii...
Acum, daca tot am spus ce-nseamna afectiv pentru mine "mamaia" muzicii romanesti, as ocoli (cu scuze) raspunsurile frivole. De ce exista Eurovisionul, atat de contestat la multe editii, mai ales in 2006? De ce exista San Remo, care n-a mai dat nimic de ani buni, iar italienii il vad cel-mai-cel, pentru ca-i al lor?

La cate editii ati contribuit la alegerea castigatorilor?
La editiile la care am fost in juriu. Si chiar daca uneori am fost naiv, nestiind ce se mai intampla pe ici-pe colo, m-am considerat totusi printre cei realisti. Ramaneam perplex cand eu dadeam 9 si altul 5, sau invers. Nu intelegeam criteriile unora, cum nu le-nteleg si-acum pe la diferite festivaluri.

Pe nedrept


Va mai aduceti aminte de vreun castigator care s-a pierdut pe nedrept, dupa parerea dumneavoastra, in negura muzicii mioritice?
Pe nedrept? Eu cred ca au (si s-au) pierdut pe mana lor. Lista e lunga (tot din ’90 incoace): Raluca Ocneanu (premiul I in ’93, acum e prin Italia), Marius Manea (s-a reorientat catre opera-opereta), Valentina Farcasanu (I in ’95, a incercat colaborari cu teatre muzicale, ceva n-a mers), Adrian Serban (I in ’96, mare voce... pacat... n-a mai vrut sa cante), Natalia Barbu (I in ’98, care nu stiu ce face pe la Chisinau), trupa No Name (I in 2001, s-au desfiintat), Razvan Crivaci (trofeul in 2003, o fi tot pe la Cluj?), Florentina Tuchel (I in 2004, o fi tot prin croaziere?).

Nu suntem la concursul "Stii si castigi", dar stiti cate melodii lansate la "Mamaia" (nu neaparat castigatoare) au devenit slagare?
O-ho, multe; multe premiate care n-au avut nici o sansa la public si invers. Doar un exemplu: "Salcia" lui Moculescu n-a trecut nici de preselectie.

V-aduceti aminte de perioada anilor ’70. Era interzis sa se aplaude?
Da, eram student si cantam in sextetul vocal Cantabile, condus de soprana Smaranda Toscani. Era cel mai bun grup de backing, dar aveam si piesele noastre. Deci, cunosc fenomenul si din sala, si din culise, si de pe scena. Nu-mi amintesc sa fi interzis cineva aplauzele. Poate intensitatea lor, sa nu fie mai puternice ca la... mai stii? Oricum, absurdul era la el acasa.

Salvate de slagare


La editiile la care ati fost implicat direct (ne referim, bineinteles, la faptul ca ati fost in juriu), ne puteti spune care a fost cea mai buna (de la organizare, pana la nivelul competitiv).
Dupa ’90 cred ca fiecare editie s-a remarcat prin ceva, prin cineva. De rautati nu va scapa Mamaia. Dam in ea pana la desfiintare, dar o iubim ca-i a noastra. Au fost si editii slabe, fie la creatie, fie la interpretare, dar au fost intr-un fel salvate de slagare. As putea da mai multe exemple, dar cred ca m-am intins prea mult.

Puteti sa ne dati un verdict in ceea ce priveste viitorul "Mamaiei"?
Da, va continua. Iar pentru valoare, ideala ar fi o colaborare cu axa Constanta - case producatoare - Uniunea Compozitorilor - radio - tv; poate si Ministerul Culturii. Si toti sa se implice in organizare - productie - finantare. Si totul "live".

Sa se fi imbolnavit "Mamaia"? Poate fi vindecata de vreun "doctor"?
Ca-n butada, "operatia a mers, pacientul e mort"? Nu. Muzica romaneasca are nevoie de "Mamaia".
×
Subiecte în articol: mamaia editie de colectie