x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Mare parinte spiritual

Mare parinte spiritual

de Cristina Ologeanu    |    29 Mai 2006   •   00:00

DIRIJOR DE TRUBADUR
Marius Hristescu este dirijorul care se ocupa de partea simfonica a muzicii lui Tudor Gheorghe. A contribuit la nasterea Anotimpurilor Poeziei Romanesti.
DIRIJOR DE TRUBADUR
Dupa colaborarea cu Tudor Gheorghe, trupa de muzica pop- simfonic este proiectul cu care Marius Hristescu se mandreste

Marius Hristescu este dirijorul care se ocupa de partea simfonica a muzicii lui Tudor Gheorghe. A contribuit la nasterea Anotimpurilor Poeziei Romanesti.

De cand l-a cunoscut, l-a privit pe Tudor Gheorghe ca pe un tata spiritual, pentru ca din anul 2000, menestrelul sa-i devina nas de cununie. Despre Tudor Gheorghe, Marius Hristescu are numai cuvinte alese, desi ii este foarte greu sa vorbeasca despre domnia sa. Nu pentru ca nu ar avea ce sa spuna, ci pentru ca, uneori, cuvintele sunt prea "palide" pentru a-l descrie pe omul pe care Marius il admira si il respecta enorm. Il respecta atat de mult, incat nu-si permite sa-l tutuiasca, spunandu-i in permanenta "domnul Tudor". Si, pentru ca a povestit atat de frumos despre Tudor Gheorghe, am hotarat sa lasam povestea sa curga exact asa cum ne-a spus-o Marius Hristescu.

INCEPUTUL COLABORARII. "Prin 1998 m-am intalnit prima data cu Tudor Gheorghe pe cand el era membru al CNA. Profesoara mea de pian de la Craiova, foarte buna prietena cu famila Tudor, mi-a spus la un moment dat ca Tudor Gheorghe cauta pe cineva care sa-i aranjeze pentru orchestra ceea ce el facuse in ultimii ani. Asa am ajuns eu la sediul CNA, un tanar timid, speriat, care trebuia sa se intalneasca cu maestrul Tudor Gheorghe. Era prima data cand il vedeam in fata, cand il cunosteam. Bine, orice roman il cunostea de la televizor, de pe discurile lui de vinil si din spectacole. Mi-a dat doua casete cu «Primavara» si «Toamna». Mi-a spus: «Puiul tatii, uite aici niste muzica din care tu iti alegi ce crezi tu si faci ce iti vine tie sa faci cu ea». Mi-a lasat mana libera sa fac ce consideram ca se potriveste si nici nu mi-a dat un dead line. Era o chestiune care ma scotea din orice fel de tipare. La Conservator mi se spunea ce sa fac si cum sa fac si dintr-o data m-am trezit in fata unui om care imi oferea o muzica pe care nu o intalnisem la Conservator, nici chiar in orele de folclor. In mai 1999 a fost primul spectacol simfonic cu piesele facute de mine: 12 pentru Primavara, 12 pentru Toamna. Desi am mers in turnee prin tara cu aceste concerte, am lucrat mai departe, am facut din ce in ce mai multe piese, astfel ca am reusit sa realizam doua spectacole diferite: «Primavara simfonic» si «Toamna simfonic»."

DESPRE MUZICA LUI TUDOR GHEORGHE. "Mai tarziu am inteles ca muzica lui este o muzica izvorata din sufletul unui om pe care Dumnezeu l-a inzestrat cu un har extraordinar. La un moment dat l-am intrebat: «Domnule Tudor, dar cum scrieti dumneavoastra o melodie? Eu, in calitate de compozitor, ma ghidez dupa niste reguli, tin cont de anumite teorii s.a.m.d.». El mi-a raspuns: «Mai intai citesc poezia, dupa care scriu muzica. Citesc de atatea sute de ori acea poezie, pana cand incepe sa cante singura». Acest lucru m-a impresionat extraordinar si aveam sa-l aplic mai tarziu pe partea mea. Ascultam o melodie pe care mi-o dadea el sa o lucrez, pana cand imi sunau instrumentele pe care muzica ma inspira sa le duc inspre simfonic."

RELATIA NAS-FIN. "In 2000, cu cateva luni inainte de a ma casatori, l-am intrebat daca vrea sa-mi fie nas de cununie, asa cum i-am cerut parerea de fiecare data cand am vrut sa fac un pas important in viata mea. Iar el mi-a zis: «Pai am eu suflet sa nu te cunun? Am eu suflet sa te las pe mana oricui?». Din cate stiu, am fost a 11-a sau a 12-a pereche pe care a cununat-o. Ca om, am avut posibilitatea sa-l cunosc in diverse ipostaze: de la sfatuitor pana la cea de tata. De fapt, el imi este un tata spiritual, pentru ca este nasul meu de cununie. Ba chiar imi amintesc de un concert la Targu-Jiu cand, intr-un ziar local, o doamna sau o domnisoara a considerat de cuviinta sa scrie ca Tudor Gheorghe canta cu orchestra simfonica, pentru ca si-a tras fin dirijor. Ma rog, astea sunt rautati care vin si pleaca."

PORTRETUL FACUT DE FIN. "Nu l-am vazut niciodata nervos. Este un om care controleaza absolut tot in interiorul lui. Nu am mai intalnit niciodata un om de calibrul lui, un om cu o asa armonie interioara. Cred ca aceasta armonie vine din viata pe care a trait-o, din faptul ca, in primul rand, inainte de a fi un mare muzician, este un mare actor si cred ca de aici se trage intensitatea trairilor, controlul fiecarui cuvant si gest. Categoric, intalnirea cu el m-a schimbat. Inainte sa-l cunosc, doar ascultand muzica lui, il percepeam ca pe o entitate a locului in care traiesc, nu puteam sa-l percep ca pe oricare cantaret sau artist al lumii. Il percep ca pe un balcanic, un bizantin, de aici, din inima acestei zone. Il vad ca o entitate artistica a acestei zone, mai mare decat orice alta entitate artistica. Nu pot sa-l incadrez intr-un anume stil muzical… Este stilul Tudor Gheorghe. Imi este destul de greu sa-i fac un portret omului si artistului Tudor Gheorghe. N-as putea spune ca intruneste anumite calitati sau ca ii lipsesc nu stiu ce calitati. Este omul care stie sa mearga inainte in orice situatie. In orice conjunctura este de acolo, nu este niciodata in plus. Este calm, poate sa vorbeasca despre absolut orice cu oricine. Poate sa vorbeasca cu o lejeritate fantastica, de exemplu cu un simplu masinist de la teatru pana la presedintele tarii sau cu Patriarhul. Ii place sa vorbeasca chiar si despre fotbal, dar, pentru ca nu sunt microbist, il opresc de fiecare data cand incearca sa discute cu mine pe acest subiect. A incercat sa ma «converteasca» spre fotbal, dar nu a reusit. In schimb, vorbim amandoi cu placere despre tenis. Din nefericire, nu avem timp sa jucam impreuna. Dar joc tenis cu Adrian, fiul dumnealui. Ce mai pot spune despre el este faptul ca este un bucatar excelent. Face un peste excelent, dar, pentru ca mie nu-mi place pestele, nu mananc si ma mai apostrofeaza: «Uite, am facut un peste grozav, de ce nu vrei sa mananci?»."

CARTE DE VIZITA


Marius Hristescu s-a nascut la 29 septembrie 1975 la Craiova si a absolvit Liceul de Arta din orasul natal. Pregatirea muzicala o continua la Universitatea de Muzica din Bucuresti, unde studiaza in paralel trei dintre sectiile acesteia: Compozitie, Dirijat Cor Academic si Dirijat Orchestra, fiind discipol al maestrilor Stefan Niculescu (compozitie), Dan Buciu (armonie), Dinu Ciocan (contrapunct), Valentin Gruescu (dirijat cor academic), Ludovic Bacs si Petru Andriesei (dirijat orchestra). In anul 2000 absolveste cursul de Studii Aprofundate (Master) - Stil si Limbaj Compozitional. Primele aparitii scenice in calitate de dirijor sunt legate de concertele sustinute de corul Carmina Nova din Craiova, infiintat de Florian Zamfir. Anul 1999 marcheaza inceputul colaborarii cu Tudor Gheorghe, colaborare in urma careia a luat nastere proiectul Anotimpurile Poeziei Romanesti. In urma reputatiei de compozitor si orchestrator dobandite, l-au mai solicitat pentru o colaborare Nicu Covaci (Phoenix), Loredana Groza, Marius Bodochi, Florin Piersic, Radu Fornea (K1), Stefan Banica jr, Linda (castigatoarea trofeului Cerbul de Aur din anul 2005), Paula Seling.

MENESTRELUL DE LA CNA

La 15 iulie 1996, Tudor Gheorghe a primit girul Camerei Deputatilor pentru a intra n Consiliul National al Audiovizualului. Textul a sunat sec: „Camera Deputatilor numeste in calitatea de membru in Consiliul National al Audiovizualului pe o durata de patru ani, incepănd de la data de 15 iulie 1996, pe domnul Tudor Gheorghe". La doi ani dupa aceasta numire, la sediul CNA avea sa se produca ntAlnirea care a schimbat atAt viata tAnarului student la Conservator, Marius Hristescu, cAt si pe cea a menestrelului Tudor Gheorghe.

PROIECTELE „SOLO" ALE LUI MARIUS HRISTESCU

Dupa acest festival cu Tudor Gheorghe, Marius Hristescu va pleca la Sibiu. Nu pentru un spectacol cu maestrul, ci pentru un proiect „solo". El a compus muzica pentru o piesa care se va juca n aer liber la Cetatea de la Cisnadioara. Este cea de-a doua piesa de teatru pentru care face muzica. Primul proiect de gen a fost n decembrie 2004, cAnd a compus muzica pentru „Hotel Europa", semnata de Matei Visniec. De aproape doi ani, Marius lucreaza la un proiect inedit de muzica pop-simfonic. Trupa se va numi Clasica sau Meloclasica, depinde de care dintre aceste nume nu este nregistrat la OSIM. „Trupa este formata din sase persoane. Eu nu fac parte din trupa, doar am dirijat orchestra si sunt, ca sa zic asa, producatorul lor. Aceasta trupa este «copilul» meu. Proiectul l-am nceput n iarna lui 2004, iar n 2005 am facut videoclipul unei piese, dar nu l-am lansat nca, pentru ca nu vreau sa dau drumul acestui proiect pAna cAnd nu consider eu ca este gata. Primul album va iesi n septembrie si probabil se va lansa si al doilea videoclip."

INGHETATÃ... INAINTE DE CÃ...NTARE

Dupa atAtea concerte cu Tudor Gheorghe, Marius Hristescu recunoaste ca s-a „vindecat" de emotii, emotii care n copilarie aproape ca l paralizau. „Nu se mai pune problema sa avem emotii nainte de spectacole. Nu avem un ritual anume pentru a ne linisti, deoarece am avut atAt de multe concerte, ncAt nu mai avem emotii", spune Marius. Dar, daca el nu si-a format anumite obiceiuri nainte de a urca pe scena, nu acelasi lucru se poate spune despre Tudor Gheorghe. „Inainte de concert, domnul Tudor manAnca o nghetata si chiar i face bine acest lucru."
×