x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Marfa ieftina, dar scumpa

Marfa ieftina, dar scumpa

de Catalina Iancu    |    09 Ian 2006   •   00:00
Marfa ieftina, dar scumpa
LAUTARII VS ORIENTALII
Madalin Voicu stie mai bine ca oricine care-i smecheria: "Tiganii canta manele ca sa le ia banii la fraieri. Fiindca gagiii (romanii - n.r.) sunt fraieri si-i asculta!"

A asculta sau a nu asculta manele. Asta-i intrebarea pentru Madalin Voicu. L-am ales special sa ne lamureasca, deoarece cunoaste si etnia, si melodia. Ca muzician, este cel mai in masura sa ne spuna daca acest gen este sau nu daunator sanatatii... mintale.

GEAMPARAUA SI MANEAUA. Dar mai intai, va prezentam un pic de istorie muzicala. Caci, bune sau proaste, manelele au ajuns sa faca istorie pe plaiurile mioritice. "Manelele sunt in Romania de pe la 1400-1500. Si nu se cantau la Satu Mare sau la Baia Mare, ci in sudul tarii, mai ales in Dobrogea, fiindca prin aceasta zona a patruns influenta orientala. Folclorul, ca studiu, le consemneaza ca lucruri care se petrec de 500 de ani incoace. Toti marii muzicanti stiau sa cante manele pentru ca e un gen simplu. Gabi Lunca, Faramita Lambru cantau manele. Ele au fost interpretate in ultimele sute de ani, nu e nimic nou", sustine Madalin Voicu. "N-am nimic impotriva manelelor, daca acestea sunt cantate in stil popular, cu tambal, cu instrumente neamplificate. Dar, una e sa canti manele in stilul lautaresc, popular, si alta e sa canti manele in stil oriental, unde percutia denatureaza cu totul muzica", precizeaza Voicu.

CARE-I DIFERENTA? Si, fiindca se pricepe la toate genurile, de la muzica lautareasca si pana la cea simfonica, ba chiar si la rock (si nu oricum, ci cu studii superioare in domeniu) Madalin ne-a explicat unde se termina muzica tiganeasca si lautareasca si unde incep manelele. "Diferenta intre manele, geamparale si alte stiluri orientale, fata de muzica lautareasca este ca de la cer la pamant. In sensul ca, manelele au intrat in folclor ca diversitate artistica. Cea lautareasca este o combinatie, o ramura a muzicii populare cu armonii specifice. Logic, de cele mai multe ori, e cantata de tigani si este mult mai aproape de filonul folcloric romanesc decat manelele". Si mai este o diferenta. Si inca una foarte mare. "Manele poate canta oricine. Daca ai o toba, o chitara, eventual, si un instrument de suflat (sau mai nou, un computer) inventezi ceva de prost gust si ai compus o manea. Dar in muzica lautareasca nu poti sa faci orice". De la Madalin citire!

PIONIERI. A canta lautareste implica, pe langa o anumita experienta si pregatire, un anumit stil. "Muzica lautareasca si cea populara sunt specifice acestui popor. Am avut si avem lautari si interpreti de muzica populara de mare prestigiu: Maria Lataretu, Maria Tanase, Toni Iordache, Faramita Lambru, Romeo Bazarca, Titi Niculescu, Mioara Lincan, Gheorghe Udila. Sunt cantareti, nu sunt doar lautari. Si cantau inclusiv manele, fiindca faceau parte repertoriul lor, din meseria lor". Cu precizarea ca nu erau genul de prostii lalaite din ziua de azi. "Maneaua si geamparaua fac parte din genurile orientale, turcesti. De exemplu, «Saraiman», pe care o canta Romica Puceanu, este o manea. Era un gen care prindea inca de pe cand eram eu la scoala. Dar nu era un curent, fiindca lumea era educata. Avea alta perceptie vizavi de ce inseamna calitate. Acum lucrurile s-au inversat. Nu mai exista criteriul valorilor. La putere s-au instalat kitsch-ul si prostul gust. Iar maneaua a devenit un curent, si mai nou, o moda. Ele nu sunt bune sau proaste. Ele sunt pur si simplu".

CALITATE, INAINTE DE TOATE! "Indiferent ce gen e, muzica trebuie sa fie de calitate. Daca te convinge, e de calitate. Altfel nu rezista. Daca nu ai o pregatire, nu poti canta dupa ureche. Orice gen de muzica aduce calitate mai mult decat executia tehnica. Emotia pe care o transmiti si care ti se intoarce, aceea este importanta. Si aici intervine partea de suflet, care te misca. De exemplu, a canta rock misto e o chestie care tine de un filon al tau. Ca sa canti muzica lautareasca, iti trebuie niste daruri de la Dumnezeu, care iti pun in valoare talentul. A face muzica de buna calitate inseamna studiu. Trebuie sa ai voce, talent, ureche muzicala, sensibilitate, toate la un loc. Daca nu le ai, nu poti canta nici intr-o suta de ani. Oamenii se nasc cu aceste calitati, n-au de unde sa le ia!

"Ca muzician n-am nimic cu manelele. Imi plac toate genurile. E un gen care prindea inca de cand eram eu in scoala. Dar nu era un curent, o moda, fiindca lumea era educata. Avea alta perceptie vizavi de ceea ce inseamna calitate"
Madalin Voicu
"Lautarii tigani canta manele pentru a castiga bani, nu pentru ca le place. La petrecerile lor nu canta manele, ci muzica lautareasca. Iar cu manelele fac comert. Ce s-au gandit ei? «Hai sa le dam muzica orientala, ca asta le place!»"
Madalin Voicu

FRAIERII DAU BANII SI-MBOGATESC TIGANII
"Muzica orientala e rudimentara. Cu doua tobe, un saxofon sau un clarinet si-o orga ai terminat figura! Ai compus maneaua, iar fraierii joaca si dau banu’! E simplu! Si nu castiga atat de la tigani, de la semenii lor, cat castiga de la majoritari! Asta-i smecheria!"
Madalin Voicu

Fraierii dau banu’, iar manelistii de valoarea lui Liviu Mititelu ii baga in diplomat

Si-am ajuns la manelele zilelor noastre. Care reflecta experiente de viata ale incultilor care le canta. Si care n-au nimic de-a face nici cu logica, nici cu limba romana. Gem de kitsch, de prost-gust si pe alocuri de vulgaritati peste care, chipurile, s-a tras o perdea. Poate ca, daca n-ar fi aceste versuri absolut imbecile, manelele, ca stil muzical, n-ar mai avea atat de mult de patimit. Dar, vorba lui George Pruteanu, au ajuns "mucegaiul societatii", din cauza "inspiratiei" sau mai bine-zis "expiratilor" care debiteaza tot felul de aberatii. Si Madalin critica acest aspect: "Iritant este faptul ca totusi cele mai multe dintre manele sunt insotite de niste texte unde simplismul si primitivismul sunt la ele acasa. Una e cand vorbesti despre familie, copii, despre lucruri care se intampla in mod cotidian, si alta e cand faci un text in care zici: «Eu sunt smecher, am parale, arunc cu banii, cumpar fetele, am facut puscarie» si chestii de genul asta".

COMERT. Dar abia acum vine smecheria: "Tiganii isi fac meseria, dar sunt si smecheri. Genul manea nu face decat sa vanda o marfa proasta la un pret foarte scump. Fiindca lautarii cand se intalnesc nu canta manele. Canta muzica lautareasca. Aia le place. Iar cu manelele fac comert. Ce prinde pe piata, aia canta. Ce s-au gandit tiganii? Hai sa le dam muzica orientala, ca asta le place. Femeile dau din fund, dau din buric. Caci nu numai muzica e rudimentara, ci si dansul care le insoteste. Cu doua tobe, un saxofon sau un clarinet si-o orga ai terminat figura! Ai compus maneaua, iar fraierii joaca si dau banu’. Pentru mine, cei care iubesc maneaua sau se declara fani sunt fraieri. Aa, si eu ascult cu placere, la o nunta, o manea. Dar nu sunt un fan al genului. Maneaua reprezinta un pericol nu ca gen, ci mai mult ca apetit, pentru cei care au cazut in desuet. Intr-o lume cenusie, care n-are nici un fel de viitor si in care tinerii isi pierd timpul cu fel de fel de prostii, a asculta manele nu e un pericol. Dar a crede ca ne reprezinta e deranjant si jignitor".

SPECULATIE. Maneaua, nu ca stil, ci ca forma de manifestare in societatea romaneasca, aici este problema. "Si unde apetitul pentru manele reprezinta o surpriza. Neplacuta. Rromii sunt smecheri si eu inteleg smecheria lor. Au si ei familii, au copii de crescut si fac un fel de speculatie cantand manele ca sa obtina venituri importante peste noapte. Si castiga foarte repede foarte multi bani. Lor nu le place genul acesta de muzica. Dar il canta in bataie de joc ca sa adune banul. Si asta este al doilea mare pacat. Si nu castiga atat de mult de la tigani, de la semenii lor, cat de la majoritari. Fiindca si mintile gagiilor (adica romanasilor nostri) sunt reduse". Cu toate acestea, Madalin Voicu ne mai da o speranta. "Dar moda asta se va termina la un moment dat, iar manelele vor disparea." Alo, il aude cineva?

CE S-A PRELUAT, S-A PRELUCRAT


"Nu e o muzica elaborata si nu e nici o dificultate in a fi interpretata. De aceea va spun ca adevaratii muzicanti, ca sa ajunga sa se remarce (vorbesc de cei de-acum 20 de ani, nu de ce-i acum), au invatat mai intai sa cante muzica lautareasca. Asta-i treaba dificila. Si sigur ca le-a fost usor sa treaca la manea. Fiindca le era la indemana. Fara discutie, tiganii au har. Au ajuns la performanta de-a canta mai bine decat turcii, care au talent de la mama lor. Iar maneaua e simpla deoarece acordurile orientale sunt simple. Are un ritm, si ritmul da amprenta melodiei, nu textul sau muzica. Ritmul oriental s-a transmis in timp si in Romania, pana in Iugoslavia. Muzica greceasca, de exemplu, este mai aproape de cea orientala decat muzica populara romaneasca. Evolutia acestui gen implica si un anumit modernism. Dar una este sa modernizezi o muzica ce-ti apartine ca neam si ca popor si alta e sa modernizezi o muzica preluata. Este exclus", afirma Madalin Voicu. Degeaba incearca "hartistii" sa elaboreze manelele si sa le transforme intr-o chestiune mai sofisticata, ca nu le reuseste. Sunt kitsch si gata!

LAUTARI DE MARE CLASA


Iata o manea care ii place si lui Madalin Voicu: "Of, viata mea". Si mai asculta cu placere "As da zile de la mine, sa mai fiu o zi cu tine". "Dar asta nu este manea. E un fel de muzica usoara tiganeasca, e o inflexiune. Un fel de opereta tiganeasca, daca vreti. Sunt interpreti de manele care canta muzica lautareasca superb: Adrian Copilu, Stefan de la Barbulesti, Florin Salam. Toti vin din lautarie, n-au inceput sa cante direct manele. Si sa nu-l uitam pe Dan Armeanca. El a lansat, de fapt, stilul oriental, la inceputul anilor ’90. Un muzicant de mare clasa!"

REFLECTA PUROIUL SI MIZERIA DIN SOCIETATE


Ne intrebam cum de le place romanilor sa asculte cantece despre smecherie, puscarie, mafioti si alte asemenea tembelisme. "Raul sau uratul din manea l-am categorisit ca pe o chestiune de infectie in muzica fiindca, in general, in Romania, lucrurile subtiri, meschine, prind mai repede decat lucrurile bine facute, consistente, care au cu adevarat valoare. Si asta se intampla din cauza lipsei de cultura si de educatie. Deoarece cei mai multi oameni care au bani sunt parveniti. In Romania de astazi domina golaniile si nenorocirile. Iar textele tot societatea le cere. Ele reflecta puroiul si mizeria din societate. Sunt golanesti, de puscarie, de moarte, de cancer. Daca pe langa supararile pe care le are omul, le mai si reliefezi in texte, chiar ca-i de prost-gust. Daca bei un sprit si auzi «c-a murit mama, ti-a fugit fata de-acasa, a rapit-o unul, i-a bagat cutitu-n spate sau l-a inselat», deja induc o stare negativa. Manelele de proasta calitate sunt cerute de oameni la fel de jos ca si ele", zice Madalin Voicu. Si bine zice!

CORIGENTI LA MUZICA


Culmea este ca genul manelelor si geamparalelor cantate de lautari a prins foarte mult la cei cu varste cuprinse intre 14 si 40 de ani. "Fanii au preluat acest gen si-l considera la moda tocmai din cauza ca sunt mai putin pregatiti in domeniul muzical. Lipsa de educatie si lipsa de cultura isi pun din nefericire amprenta pe aceasta generatie. Iar manelele reprezinta mai mult o tristete decat un pericol. Din nefericire, lumea gusta house, manele, lucruri care tin de un gen de muzica primitiva si de multe ori dezgustatoare", declara Madalin Voicu.
×