PAREREA SPECIALISTULUI
Numarul masinilor a crescut enorm in ultimii 15 ani. Se pare ca acesta s-a triplat, autoturismele inscrise ajungand la un milion numai in Bucuresti. Perceptia socio-psihologica privind proprietatea unei masini este aceea de necesitate.
Spunem de foarte multe ori ca automobilul nu mai este un lux, ci o necesitate. Totusi perceptia asupra acestui bun este, in proportie de 22%, de lux. Oamenii acestia vad in masina un posibil motiv de ridicare a statutului social. Cristian Sandu, directorul Centrului de Psihologie Aplicata al Uniunii Transportatorilor din Romania, "traduce" rezultatele sondajului realizat de CURS.
Proprietarul unui autovehicul considera ca are un anumit ascendent fata de cei care inca nu poseda masini. Din acest punct de vedere exista o serie de translatii ce se reflecta in atitudinea si in comportamentul conducatorului auto atunci cand se afla la volan si ce da in final un anumit stil de conducere. In general, proprietarii masinilor de lux, al caror pret este ridicat, au tendinta de a-si impune statutul de proprietar al unei astfel de masini scumpe si performante. De aceea, el considera ca trebuie sa fie, intr-un anumit fel, protejat de ceilalti participanti la trafic, sa i se faca loc, sa i se dea totdeauna prioritate. Exista o alta categorie a posesorilor de masini scumpe, care ii fac pe posesorii lor sa devina permisivi, condescendenti fata de ceilalti participanti la trafic, pentru ca, masina lor fiind foarte puternica, "nu-si pun mintea" cu Daciile de rand.
PREA PUTIN RESPECT. Toate aceste aspecte reliefate de sondaj pot duce la o caracteristica a stilului de a conduce al soferului roman. Aici putem vorbi de doua aspecte definitorii ale stilului de conducere. Pe de o parte, este vorba de o anumita capacitate de a sesiza aspectele de risc intalnite in trafic, iar soferii din Romania sunt foarte buni, pentru ca s-au format pe soselele pline de gropi, capcane, sosele extrem de solicitante pentru cel care conduce o masina. Pe de alta parte, conducatorul roman este caracterizat ca fiind prea putin respectuos cu legislatia rutiera.
|
Trebuie sa iti faci loc "cu coatele". Acest aspect a fost preluat din Occident gresit, pentru ca acolo se vorbeste despre agresivitate, dar este vorba despre o agresivitate pozitiva, bazata pe rationamente si pe elemente de care respectiva persoana dispune.
Femeile au un timp de reactie mai crescut fata de barbati, deci sunt un pic mai lente, pe de alta parte insa, femeile au o calitate in plus fata de barbati, aceea de a gandi mai profund si de a fi mai responsabile.
Numerosi conducatori auto tind spre Dacia cand sunt intrebati ce marca de masina prefera. Acest lucru se poate traduce prin nivelul de aspiratie al conducatorului roman care, din cauza nivelului financiar de care dispune, nu are optiuni spre masini de lux.
|
|
FEMEILE SUNT MAI RESPONSABILEAlegerea culorii autovehiculului scoate in evidenta faptul ca manuitorii romani ai volanului se incadreaza in tipul dinamic, cu personalitate, dornici de competitie, de a-si pune in valoare calitatile. In acelasi timp, conducatorii auto sunt vulnerabili la tot ceea ce inseamna semnal din exterior, din spatiul rutier. De aceea, totdeauna se nasc conflicte si agresivitate pe strazile din Romania. AGRESIVITATE POZITIVA. In ultimul timp se considera ca, pentru a fi invingator, trebuie sa ai un comportament de tip agresiv. Trebuie sa iti faci loc "cu coatele". Acest aspect a fost preluat din Occident gresit, pentru ca acolo se vorbeste despre agresivitate, dar este vorba despre o agresivitate pozitiva, bazata pe rationamente si pe elemente de care respectiva persoana dispune. La noi aceasta a fost preluata brut. Daca nu am mijloace de a convinge, atunci o fac agresiv. RIDICAREA PERMISULUI. Conflictele "pe sosea" reprezinta, de fapt, raspunsul pe care il da un sofer altuia la o anumita actiune. Cu alte cuvinte, in majoritatea cazurilor, conducatorul auto nu lasa o anumita actiune fara raspuns. Exista tendinta, la conducatorii auto, de a-si spune "daca ala a facut asa, eu de ce sa nu fac?". Este acea tendinta de imitatie a unor comportamente de trafic pe care noi o vedem frecvent, mai ales in mediul rutier urban, mai ales daca stam in coloana la semafor si una dintre masini intra pe linia de tramvai, pe partea cealalta a refugiului statiei de tramvai. Imediat se vor lua dupa el si altii, chiar daca se stie ca aceasta greseala se sanctioneaza cu ridicarea permisului. SEXUL SLAB LA VOLAN. Raspunsurile date de cei intervievati indica faptul ca perceptia lor este defavorabila activitatii femeii ca sofer. Subiectiv, exista o perceptie mai putin favorabila femeii la volan, care se modifica pe zi ce trece. Aceasta situatie nu se datoreaza cresterii calitatii actului de conducere la femei, ci unor aspecte de ordin logistic. In primul rand, este vorba despre cresterea numarului de soferite, fapt care i-a determinat pe barbati sa le considere egalele lor. Pe de alta parte, sunt tot mai multe familii care poseda o a doua masina. Din punct de vedere obiectiv, diferente exista intre barbatul sofer si femeia cu acelasi statut. Ele sunt in primul rand morfologice, fiziologice. Femeile au un timp de reactie mai crescut fata de barbati, deci sunt un pic mai lente, pe de alta parte insa, femeile au o calitate in plus fata de barbati, aceea de a gandi mai profund si de a fi mai responsabile. Femeile sunt mai prudente la volan de teama de a nu fi apostrofate de barbatii soferi. Pentru ca femeile, spre deosebire de barbati, atunci cand sunt mustrate in trafic o iau ca pe ceva personal. LIPSA DE INFORMATII. Referitor la optiunile conducatorilor auto din Romania privind anumite tipuri de masini, marci sau tendinte de achizitionare a unui automobil, pe anumite grade valorice, cred ca soferul roman se confrunta cu o lipsa de informatie. De exemplu, numerosi conducatori auto tind spre Dacia cand sunt intrebati ce marca de masina prefera. Acest lucru se poate traduce prin nivelul de aspiratie al conducatorului roman care, din cauza nivelului financiar de care dispune, nu are optiuni spre masini de lux. Dorinta lui este aceea de a-si reinnoi vechea Dacie, nicidecum o dovada de patriotism. |