x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Necesitatea de a sofa

Necesitatea de a sofa

de Oana Vataselu    |    19 Sep 2005   •   00:00
Necesitatea de  a sofa
PAREREA SPECIALISTULUI
Numarul masinilor a crescut enorm in ultimii 15 ani. Se pare ca acesta s-a triplat, autoturismele inscrise ajungand la un milion numai in Bucuresti. Perceptia socio-psihologica privind proprietatea unei masini este aceea de necesitate.

Spunem de foarte multe ori ca automobilul nu mai este un lux, ci o necesitate. Totusi perceptia asupra acestui bun este, in proportie de 22%, de lux. Oamenii acestia vad in masina un posibil motiv de ridicare a statutului social. Cristian Sandu, directorul Centrului de Psihologie Aplicata al Uniunii Transportatorilor din Romania, "traduce" rezultatele sondajului realizat de CURS. Proprietarul unui autovehicul considera ca are un anumit ascendent fata de cei care inca nu poseda masini. Din acest punct de vedere exista o serie de translatii ce se reflecta in atitudinea si in comportamentul conducatorului auto atunci cand se afla la volan si ce da in final un anumit stil de conducere. In general, proprietarii masinilor de lux, al caror pret este ridicat, au tendinta de a-si impune statutul de proprietar al unei astfel de masini scumpe si performante. De aceea, el considera ca trebuie sa fie, intr-un anumit fel, protejat de ceilalti participanti la trafic, sa i se faca loc, sa i se dea totdeauna prioritate. Exista o alta categorie a posesorilor de masini scumpe, care ii fac pe posesorii lor sa devina permisivi, condescendenti fata de ceilalti participanti la trafic, pentru ca, masina lor fiind foarte puternica, "nu-si pun mintea" cu Daciile de rand.

PREA PUTIN RESPECT. Toate aceste aspecte reliefate de sondaj pot duce la o caracteristica a stilului de a conduce al soferului roman. Aici putem vorbi de doua aspecte definitorii ale stilului de conducere. Pe de o parte, este vorba de o anumita capacitate de a sesiza aspectele de risc intalnite in trafic, iar soferii din Romania sunt foarte buni, pentru ca s-au format pe soselele pline de gropi, capcane, sosele extrem de solicitante pentru cel care conduce o masina. Pe de alta parte, conducatorul roman este caracterizat ca fiind prea putin respectuos cu legislatia rutiera.

Exista perceptia la conducatorul auto roman ca legislatia rutiera este o bariera ce trebuie respectata numai atunci cand ne vede cineva. Fiecare stie din propria experienta ca nu exista sofer care sa nu fi abdicat de la regulile sigurantei circulatiei macar o data. Tot din punct de vedere comportamental, conducatorul auto roman are o calitate importanta: sare foarte repede in ajutorul colegilor de trafic. Exista aceasta solidaritate a conducatorilor auto atunci cand apar anumite probleme, in special probleme de ordin tehnic.

DOMNU’ POLITIST, S-A INTAMPLAT. Sondajul mai reliefeaza un aspect, si anume legatura ce se creeaza intre conducatorul auto si agentul de circulatie. Aici este o problema deosebit de importanta, pentru ca ea genereaza comportamente diferite atat la conducatul auto, cat si la agentul de circulatie. Atunci cand aceasta intalnire are loc, fiecare dintre cei doi parteneri gandeste in mod diferit aceasta relatie. Oprit de un agent de circulatie, conducatorul auto se gandeste la ce ar fi putut sa greseasca, iar imaginea este aceea de a incerca sa gaseasca intotdeauna o scuza la eventuala eroare comisa. De asemenea, agentul de circulatie, de foarte multe ori, pleaca cu ideea ca cel oprit si care "a gresit" a facut-o in mod voit.

CATEGORII DE SOFERI. Modul de comportare al conducatorului auto in aceasta relatie este diferit de la un conducator auto la altul. Totusi, putem spune ca exista doua mari categorii. Anume, acei conducatori auto care, indiferent daca stiu ca au gresit sau doar banuiesc, conform proverbului "Capul plecat de sabie nu este taiat", totdeauna isi vor recunoaste greseala, vor fi extrem de politicosi si vor accepta tot ceea ce spune agentul de circulatie, in ideea ca acest comportament il poate face pe agent sa il absolve de eroare. Cealalta categorie de conducatori auto este formata din aceia care sunt recalcitranti si incearca, printr-o atitudine dura, sa il puna in dificultate pe agentul de circulatie. Aceste tipuri comportamentale se manifesta nu numai in timpul sofatului, ci sunt tipuri comportamentale general definitorii pentru persoana respectiva.

Cu toate acestea, putini sunt cei care injura sau fac semne obscene in trafic. Cred ca soferii intervievati au gandit acest lucru din punct de vedere subiectiv, si anume ca un element al propriului comportament. El nu caracterizeaza un tip de conducere, ci este o translatie de la modul agresiv al vietii de zi cu zi pe care o traim. Am SpagA de dat! Sondajul scoate in evidenta faptul ca coruptia nu este atat de mare pe cat o spun cei neavizati. Mai intervine o chestiune aici.

Ca si in pescuit, si soferii pot fi laudarosi. Aici putem incadra si raspunsul la intrebarea care a fost viteza cea mai mare cu care au circulat.

In opinia mea, 120 km/h este o viteza mult prea mare daca este sa luam in calcul si calitatea infrastructurii din Romania care nu permite, decat in putine cazuri, depasirea vitezei de 100 km/h in conditii de maxima siguranta. Pe de alta parte, chiar si parcul auto romanesc este inca unul invechit, cu masini batrane, ce nu permit astfel de viteze.

Trebuie sa iti faci loc "cu coatele". Acest aspect a fost preluat din Occident gresit, pentru ca acolo se vorbeste despre agresivitate, dar este vorba despre o agresivitate pozitiva, bazata pe rationamente si pe elemente de care respectiva persoana dispune.

Femeile au un timp de reactie mai crescut fata de barbati, deci sunt un pic mai lente, pe de alta parte insa, femeile au o calitate in plus fata de barbati, aceea de a gandi mai profund si de a fi mai responsabile.

Numerosi conducatori auto tind spre Dacia cand sunt intrebati ce marca de masina prefera. Acest lucru se poate traduce prin nivelul de aspiratie al conducatorului roman care, din cauza nivelului financiar de care dispune, nu are optiuni spre masini de lux.

FEMEILE SUNT MAI RESPONSABILE


Alegerea culorii autovehiculului scoate in evidenta faptul ca manuitorii romani ai volanului se incadreaza in tipul dinamic, cu personalitate, dornici de competitie, de a-si pune in valoare calitatile.

In acelasi timp, conducatorii auto sunt vulnerabili la tot ceea ce inseamna semnal din exterior, din spatiul rutier. De aceea, totdeauna se nasc conflicte si agresivitate pe strazile din Romania.

AGRESIVITATE POZITIVA. In ultimul timp se considera ca, pentru a fi invingator, trebuie sa ai un comportament de tip agresiv.

Trebuie sa iti faci loc "cu coatele". Acest aspect a fost preluat din Occident gresit, pentru ca acolo se vorbeste despre agresivitate, dar este vorba despre o agresivitate pozitiva, bazata pe rationamente si pe elemente de care respectiva persoana dispune. La noi aceasta a fost preluata brut. Daca nu am mijloace de a convinge, atunci o fac agresiv.

RIDICAREA PERMISULUI. Conflictele "pe sosea" reprezinta, de fapt, raspunsul pe care il da un sofer altuia la o anumita actiune.

Cu alte cuvinte, in majoritatea cazurilor, conducatorul auto nu lasa o anumita actiune fara raspuns.

Exista tendinta, la conducatorii auto, de a-si spune "daca ala a facut asa, eu de ce sa nu fac?". Este acea tendinta de imitatie a unor comportamente de trafic pe care noi o vedem frecvent, mai ales in mediul rutier urban, mai ales daca stam in coloana la semafor si una dintre masini intra pe linia de tramvai, pe partea cealalta a refugiului statiei de tramvai. Imediat se vor lua dupa el si altii, chiar daca se stie ca aceasta greseala se sanctioneaza cu ridicarea permisului.

SEXUL SLAB LA VOLAN. Raspunsurile date de cei intervievati indica faptul ca perceptia lor este defavorabila activitatii femeii ca sofer. Subiectiv, exista o perceptie mai putin favorabila femeii la volan, care se modifica pe zi ce trece. Aceasta situatie nu se datoreaza cresterii calitatii actului de conducere la femei, ci unor aspecte de ordin logistic. In primul rand, este vorba despre cresterea numarului de soferite, fapt care i-a determinat pe barbati sa le considere egalele lor. Pe de alta parte, sunt tot mai multe familii care poseda o a doua masina. Din punct de vedere obiectiv, diferente exista intre barbatul sofer si femeia cu acelasi statut. Ele sunt in primul rand morfologice, fiziologice. Femeile au un timp de reactie mai crescut fata de barbati, deci sunt un pic mai lente, pe de alta parte insa, femeile au o calitate in plus fata de barbati, aceea de a gandi mai profund si de a fi mai responsabile. Femeile sunt mai prudente la volan de teama de a nu fi apostrofate de barbatii soferi. Pentru ca femeile, spre deosebire de barbati, atunci cand sunt mustrate in trafic o iau ca pe ceva personal.

LIPSA DE INFORMATII. Referitor la optiunile conducatorilor auto din Romania privind anumite tipuri de masini, marci sau tendinte de achizitionare a unui automobil, pe anumite grade valorice, cred ca soferul roman se confrunta cu o lipsa de informatie. De exemplu, numerosi conducatori auto tind spre Dacia cand sunt intrebati ce marca de masina prefera. Acest lucru se poate traduce prin nivelul de aspiratie al conducatorului roman care, din cauza nivelului financiar de care dispune, nu are optiuni spre masini de lux. Dorinta lui este aceea de a-si reinnoi vechea Dacie, nicidecum o dovada de patriotism.
×