x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie "Nici miracole, nici socuri"

"Nici miracole, nici socuri"

24 Apr 2005   •   00:00

BENEFICII CARE COSTA
Intergrarea europeana preocupa, in prezent, societatea romaneasca. Despre ce insemana acest proces si ce implicatii va avea, am discutat cu ministrul Integrarii, Ene Dinga.

  • de IRINA CRISTEA

  • Ministrul integrarii, Ene Dinga, recunoaste ca nu ne va fi usor dar ca din punct de vedere institutional, politic si economic, nu avem alternativa
    Unde se afla acum Romania in drumul spre Uniunea Europeana? Este un moment de bilant?
    Ene Dinga: Acordarea avizului conform de catre Parlamentul European, cu 130 de voturi peste numarul minim de care Romania avea nevoie, precum si semnarea Tratatului de aderare la Luxembourg sunt etape, pasi intermediari in procesul de aderare. Specificul acestor etape este ca se refera la aspectele juridico-politice ale procesului de aderare. Cu adevarat importanta este activitatea pe care Romania a desfasurat-o de la 1 ianuarie 2005 si care va continua pana la 1 ianuarie 2007, adica activitatea de indeplinire a angajamentelor asumate, conform calendarului stabilit si conform standardelor convenite cu Comisia Europeana. Angajamentele acestea, odata indeplinite, vor asigura Romaniei standardele medii care sa ii permita aderarea la 1 ianuarie 2007 si trecerea la statutul de membru cu drepturi depline al Uniunii Europene.

    Modernizare, dar cu sacrificii

    Ce ar trebui sa stie cei care vad in integrare doar pericole? Pericolul cresterii preturilor, pericolul iesirii de pe piata, pericolul imposibilitatii de a mai cultiva un produs sau altul?
    Ar trebui sa stie in primul rand ca modernizarea Romaniei si revenirea la standardele de nivel de trai si calitate a vietii, de calitate institutionala europene nu pot fi facute decat prin integrarea in UE. Din punct de vedere institutional, din punct de cedere politic, nu avem alternativa. In al doilea rand, ar trebui sa stie ca orice efort de crestere, de modernizare, de reducere a decalajelor implica, inevitabil, costuri care, desi apar pe termen scurt, vor aduce beneficii pe termen mediu si lung. Sunt costuri de investitii in propria dezvoltare. In al treilea rand ar trebui sa stie ca intrarea Romaniei in sfera de actiune a institutiilor si valorilor de tip european nu poate sa aduca decat un rezultat benefic pe planul asanarii economiei, a pietei interne, pemplanul asanarii institutiilor, si ma refer la toate institutiile care concura la formarea si mentinerea unui stat de drept. Prin urmare, chiar daca, pe termen scurt, ca urmare a unor socuri posibile de la 1 ianuarie, pentru ca nu trebuie sa ne gandim ca ele se vor produce imediat dupa ora 00:00. Socurile vor aparea treptat, cu amplitudini diferite, fiind mai usor gestionabile si suportabile, cu o anumita grija guvernamentala, si care, ulterior, se vor netezi. Libera circulatie a marfurilor, a serviciilor, a persoanelor, a capitalurilor va crea o presiune in directia egalizarilor economice si in sfera salariilor, a preturilor. Prin urmare, avand in vedere faptul ca este singura varianta demna de luat in calcul in aceasta etapa in care se afla Romania si dinamica europeana, toate aceste chestiuni trebuie asumate ca un cost istoric de revenire in lumea civilizata.

    Ati pomenit despre socuri...
    Va exista un soc legat de alinierea preturilor interne la cele europene. Guvernul actual si banca centrala iau masuri treptate de apropiere a preturilor din Romania de cele din tarile din UE, tocmai pentru a diminua acest soc la 1 ianuarie 2007. Totusi, s-ar putea ca unele preturi sa atinga niveluri europene abia in acel moment. Puterea de cumparare, dinamica salariilor vor fi un urmaritor al dinamicii preturilor si, o vreme, va exista un anumit decalaj care va crea o presiune, numai ca deschiderea tuturor pietelor va incuraja chiar firmele, angajatorii interni in directia acordarii unor cresteri de salarii, pentru ca la preturi europene, puterea de cumparare pe salarii nationale ar putea descuraja oferta interna si atunci va exista chiar o tendinta interna de a realiza o anumita aliniere a salariilor. Sigur, asta se va produce in timp, gradual, dar tendinta este ca pe termen mediu sa se realizeze omogenizari si in domeniul puterii de cumparare, si in domeniul calitatii vietii. Nu trebuie sa ne asteptam la miracole, dar nu vor fi nici catastrofe.

    Depindem de schimbarile din Uniune

    Ce inseamna, in acest context, notiuni gen "termen mediu" sau "in timp"?
    Este greu de estimat, pentru ca totul depinde de viteza cu care Romania se va deplasa in interiorul Uniunii, si pe parte institutionala, si economica, si a schimbarilor de comportament economic. Pe de alta parte, este vorba si de procesele din interiorul UE. Sub aspectul strategiilor fundamentale ale Uniunii exista discutii, exista critici, exista sentimentul unor incompletitudini sau directii care ar trebui revizuite. Ma gandesc la dezbaterile pe Pactul de Stabilitate, pe Agenda Lisabona, pe Tratatul constitutional. Viteza relativa a Romaniei va depinde, astfel, si de procesele care au loc in constructia europeana. Noi vom intra in UE intr-un moment oarecum de restructurare, de meditatie, de reflectie, ceea ce poate fi un avantaj pentru Romania, deoarece isi poate aduce contributia la reproiectarea viitorului UE, mai ales ca romanii au o mare capacitate de creatie institutionala, multa imaginatie si responsabilitate. O problema comuna

    Tocmai pentru ca Europa se afla intr-un astfel de moment de reflectie, nu exista riscul ca temerile legate de Romania sa fie mai mari, sa duca la neincredere si, in final, la decizia de a amana aderarea cu un an?
    Romania si Bulgaria fac parte din valul al patrulea al extinderii europene, la un loc cu cele 10 tari care au aderat in 2004. Despartirea fostului grup de 12 tari intr-un grup de 10+2 este una tehnica, oarecum, in sensul de a permite Romaniei si Bulgariei, considerate a fi ramase, cumva, in urma in ce priveste pregatirile, urmand ca acest "rest de val" sa se finalizeze la 1 ianuarie 2007. Noi intram in logica extinderii anterioare. Nu vreau sa spun ca este o aderare pe pilot automat, ci depinde de pregatirea interna, fara de care principala pierdere va fi a Romaniei: socuri mai mari, costuri mai mari, bulversari mai mari, beneficii si avantaje reduse. Prin urmare, nu cred ca este un moment nepotrivit. Pe de alta parte, in istorie nu iti poti alege momentele de a intra in scena.

    Acum, cuvantul "scena" ma obliga sa fac niste comentarii.
    Poate au existat discutii la nivelul PE cu ocazia acordarii avizului conform Romaniei, discutii au loc si in presa, si in parlamente. Observati ca toate aceste discutii care se concentreaza doar pe problematica coruptiei, de exemplu, sau a independentei justitiei, dar hai sa ne referim doar la coruptie, au o anumita asimetrie in scoaterea la lumina si punerea sub lupa a acestei chestiuni cu privire la Romania. Coruptia este in toate tarile membre. Exista probleme si cu justitia. Dar, din punct de vedere istoric, Romania este acum pe scena, este sub reflectoare. Coruptia din Romania este vizibila, este sub privirile tuturor, pentru ca Romania va fi pe scena pana in 2007. Asta nu inseamna ca toti cei care sunt in sala, in bezna, nu se confrunta cu asemenea probleme. A vorbi despre o cultura a coruptiei in Romania, ceea ce mi se pare nu doar neamical, ci si riscant, o descurajare a eforturilor pe care Romania le face.

    LUMINA VINE DIN VEST
    Intre semnarea tratatului si aderarea efectiva, Romania va avea un statut diferit de cel de pana acum. "Pana azi, eram tara candidata, iar de acum suntem tara in curs de aderare. Acest statut de observator activ inseamna nu doar schimbarea denumirii situatiei in care se afla, ci si ca Romania va putea trimite reprezentanti, la nivel de experti si la nivel politic, la toate institutiile europene", explica ministrul Integrarii Europene.

    FARA VOT. Trimisii Romaniei vor participa activ, inclusiv in Parlamentul European si comisiile acestui for, dar si in cadrul directiilor Comisiei Europene, la dezbaterile pe elaborarea noii legislatii comunitare, dar si la dezbaterile privind deciziile importante pe care institutiile UE le vor lua in perioada aprilie 2005-ianuarie 2007. Totodata, ei vor avea acces la documentele Uniunii Europene, tocmai pentru ca scopul lor este sa ajute Romania sa se familiarizeze cu mersul lucrurilor intr-o institutie uriasa, unde va avea, la un moment dat, reprezentanti cu norma intreaga.

    "Reprezentantii Romaniei nu vor avea dreptul de vot, dar vom putea contribui, prin intermediul lor, la elaborarea normelor, procedurilor, mecanismelor din interiorul Uniunii Europene, promovand interesul national", a precizat ministrul Ene Dinga.

    Numai la Parlamentul European, Romania va avea 33 de reprezentanti cu statut de observatori. Numarul europarlamentarilor romani va depinde insa si de procesul de adoptare a Constitutiei Europene.

    FARA SCENARII

    Chiar daca analistii se intrec sa isi dea cu parerea, ministrul Integrarii crede ca nimeni nu poate spune cu certitudine ce se va intampla dupa 2007. "Teoria este un set de afirmatii valabile despre fenomene repetabile. Nici tranzitia la economia de piata de la noi, nici constructia unui proiect cum este cel european nu sunt fenomene repetabile, nu s-au mai petrecut vreodata. Ne este imposibil sa avem o teorie despre ele, pentru ca sunt fenomene unice." O cale de urmat ar putea fi urmarirea experientei statelor care au aderare inaintea Romaniei.

    ENTUZIASM PERICULOS

    Faptul ca 85% din romani sunt favorabili integrarii, asa cum releva cel mai recent sondaj, poate sa bucure si, in egala masura, sa ingrijoreze autoritatile. "Exista un entuziasm ce denota sentimentul european al societatii romanesti ce n-a fost pervertit de suspendarea din Europa, vocatia societatii romanesti pentru valorile din Europa. Partial ar putea fi un entuziasm neclintit, care nu inglobeaza judecati si evaluari privind situatia reala ce se va produce dupa 2007 si multi ani dupa aceea. Desi societatea romaneasca nu concepe alta varianta de viitor decat in interiorul UE, adeziunea aceasta trebuie sa se bazeze din ce in ce mai mult si pe aspecte de rationalitate, de analiza critica, o analiza corecta, completa asupra a ceea ce urmeaza", este de parere ministrul Ene Dinga.

    VAZAND SI FACAND

    Este aproape imposibil de schitat un parcurs pentru un stat care adera la UE, afirma Ene Dinga. Indiferent de scenarii, celelalte tari nu sunt comparabile cu Romania, nici ca structura, nici ca traditie sau economie. "In acest proces este vorba despre un management vazand si facand. Este bine sa ai o strategie, dar este si mai bine sa fii pregatit pentru adaptari dinamice, inteligente. Un adevarat politician, o adevarata clasa politica vad marile valuri ce se vor produce in 10-15 ani si actioneaza in aceasta directie", afirma el.
    ×