x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Parfum de colectie

Parfum de colectie

06 Mar 2005   •   00:00

PENTRU NASUCURI FINE
Istoria parfumului se conjuga cu cea a umanitatii. A fost, pe rand, moneda de schimb, protectie contra bolilor, potiune cu virtuti divine, mesaj galant... A fost, in fiecare epoca, martorul societatii in evolutie. O lume fara parfum ar fi o lume fara istorie!
MARINA CONSTANTINOIU

Se spune ca nu-i nimic mai excitant decat mireasma pielii. Ca, daca-ti infunzi nasul in pielea catifelata a femeii proaspat iesite din baie si inconjurate doar de cearsafuri fosnitoare, esti ca si pierdut.... Si totusi femeia nu se considera "perfect imbracata" decat atunci cand cateva picaturi de parfum i s-au rostogolit pe piele, asigurandu-i "protectie" pentru intreaga zi.

Exista o complicitate intre femeie si parfumuri. Care a inspirat poetii, a innebunit barbatii si da aripi comertului. Si care nu inceteaza sa ne fascineze. Si asta pentru ca, desi ne-a insotit inca de la origini, parfumul este o enigma, pe care tot incercam s-o deslusim. Aviz amatorilor: asa arata o scuza eleganta a unei pasionate de miresme. Asa-i explica ea barbatului furios pe injumatatirea bugetului prezenta insistenta si din ce in ce mai vizibila a sticlutelor de parfum in viata de cuplu.

INITIERE. Mi-am petrecut copilaria printre sticlute. Care mai de care mai ciudate si mai viu colorate.
M-am parfumat din cap pana-n picioare, am turnat parfum in cizme, am parfumat papusile, exasperandu-mi mama, care-si vedea micul imperiu de sticlute descopunandu-se. Am descoperit puterea parfumului inca de mica. La maturitate, l-am folosit ca arma. In lupta cu sexul opus, dar si cu mine insami. Pentru ca parfumul este cel mai util partener la nevoie. El da putere, intr-o zi stresanta, el "ucide" concurenta, pe scara unui troleibuz arhiplin, el starneste invidii printre colege cu nas fin, el completeaza caractere.

LEGATURI PERICULOASE. Se spune ca fiecarei zodii i se potrivesc anumite miresme. N-as baga mana in foc, dar unele prietene m-ar putea contrazice. Fiecare dintre noi insa are povestea ei de amor cu parfumul favorit. Multe au acumulat frustrari atunci cand parfumul indragit si indelung utilizat a disparut fara urma din listele de stoc ale distribuitorilor, "retezate" din motive numai de comercianti stiute.

Nici acum n-am gasit explicatie pentru scoaterea din productie a unei creatii pline de personalitate de prin anii ’70, cu note salbatic-orientale, a casei Lancome: Sikkim. Incerc sa-l regasesc in multitudinea de urmase ale diferitelor case, incapatanandu-ma sa nu cred in ceea ce specialistii spun de-o viata: nu exista doua parfumuri identice! Formulele lor magice, cunoscute doar de casa producatoare, sunt secrete mai ceva decat cele de stat.

EVOLUTIE. Specialistii sustin ca, din a doua jumatate a secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea, creatorii de parfumuri au jonglat cu aromele monoflorale oferite cu gratie de natura. Amestecurile florale n-au devenit prea usor accesibile, decat o data cu perfectionarea metodelor de extragere si fixare. Lor li s-au adaugat aliati creati in laboratoare, de cercetatori pasionati. Nasucurile lor pretioase nu precupetesc nici un efort de cautare de noi miresme, inventand combinatii numai de ei stiute. Pentru ca retele lor pot fi disecate numai de cunoscatori, care dau verdictul in privinta tipului de parfum cu care au de-a face.

PARFUMERUL. Precum scriitorul, parfumierul (creatorul unui parfum) compune o poveste in jurul unei teme. "Bineinteles, florile constituie una dintre materiile care stau la baza alcatuirii unui parfum. Dar acelasi rol il pot juca si copacii - cu fructele, florile, frunzele, coaja si chiar radacinile lor. Ierburile, ferigile, muschiul, mirodeniile intra si ele in mojarul din laboratorul unui creator de parfumuri", spune John Oakes, autorul "Cartii parfumurilor", mic indrumar pentru calatorii in lumea miresmelor.

Teoria lui Oakes e simpla: in zilele noastre, parfumurile monoflorale au devenit o raritate, pentru ca le-au luat locul combinatiile complexe. Contrazicand-o chiar pe marea Coco Chanel, care spunea ca "femeile nu trebuie sa miroasa ca o tufa de trandafiri". S-asa se facu No. 5, nemuritoarea ei creatie, care a fascinat generatii intregi de doamne.

CAPITALA PARFUMULUI. In secolul al XVI-lea, Grasse (Franta), orasul tabacarilor, s-a specializat in industria manusilor parfumate. In secolul al XVIII-lea, manufacturierii de manusi parfumate s-au separat de tabacari, pentru a se consacra exclusiv parfumului. In secolul al XIX-lea, Grasse a devenit o importanta capitala industriala, ale carei uzine detineau peste tot in lume exploatatii de plante aromatice. In zilele noastre, chimia a transformat aceasta industrie, uzinele s-au modernizat, iar produsele de sinteza si aromele alimentare s-au adaugat materiilor prime naturale.

MUZEUL PARFUMERIEI. In cinstea parfumului, in inima orasului Grasse a fost creat un muzeu al parfumeriei (foto), in care vizitatorii pasionati de arome imbuteliate pot descoperi o minunata colectie de flacoane, cosulete cu sticlute de parfum, alambicuri, retetare si aparate care stau dovada istoriei parfumeriei din Antichitate pana in zilele noastre. Muzeul le dezvaluie vizitatorilor toate etapele crearii unui parfum si chiar ii invata cum sa recunoasca diversele arome.

Miresmele astrelor


MARINA CONSTANTINOIU

Un lucru e sigur: anumite parfumuri sunt mai potrivite unor persoane decat altora. Daca asta tine de zodia sub care ne-am nascut, nu putem sti. Unii sustin ca da. Si vin cu exemple, precum John Oakes, in "Cartea parfumurilor".

Potrivit lui, Berbecilor le trebuie parfumuri care se afirma cu tarie: Giorgio Beverly Hills, Red, Ferre sau Youth Dew. Dar nu-s de lepadat nici Cabochard, Miss Dior, White Linen sau Pôeme.

Taurii, niste rafinati cu pretentii, sunt atrasi de Femme, Deci Dela, Fendi, Roma sau Amarige. Dar nu stramba din nas nici la Je Reviens, Ysatis, Casmir, Asja, Mon Parfum, Tea Rose sau Tresor.

Mereu neastamparati, Gemenii se remarca in public si datorita lui Moschino sau Oscar de la Renta, dar nu refuza nici o/un Champagne. Numai ca fac adevarate pasiuni pentru Joy, Tuscany per Donna, Carolina Herrera, Tendre Poison sau Versus Donna. Ati auzit de Gemeni care se dau in vant dupa Cabotine sau Bvlgari? Asa este, si ele sunt pe lista preferintelor, potrivit lui Oakes.

Familistii Raci voteaza cu... Opium si superelegantul Kenzo, dar se topesc si dupa Boucheron, Jaipur, Fidji, Chamade sau Jardins de Bagatelle.

Se spune despre Lei ca au aura de conducatori si sunt puternici. Oakes sustine ca parfumuri de genul Coco, Knowing, Ysatis sau Caleche li se potrivesc de minune. Eu as zice ca Dolce&Gabanna e mai potrivit. Dar Oakes ma completeaza, votand si pentru Cristalle, Shalimar, Panthere, Sublime, Gio sau Champagne.

Fecioarele, grabite mereu sa critice, sunt pretentioase la parfumuri si vor luxul cu orice pret: Boucheron, Ungaro, Parfum d’ete, Mitsouko, Heure Bleue, Feminite de Bois, Romeo di Gigli. Pentru autoflagelare, o sugestie de la Oakes: Cinnabar sau Van Cleef and Arpels.

Cochetele si romanticele Balante par cam hoate la capitolul miresme: fura de alte zodii cate un parfum. Lor se zice ca li se potrivesc Dolce&Gabanna, Cabotine, Tuscany per Donna, Estee, Amarige, Miss Dior, Jardins de Bagatelle, Tocade, dar si Carolina Herrera sau Oscar de la Renta, precum si Chamade. Deja vu? V-am spus, fura de pe la toti!

Scorpionii pariaza pe Tendre Poison, ba chiar si pe Poison, se zice. Dar nu fac nazuri nici la Shalimar, Magie Noire, Mon Parfum, Bal a Versailles. Bagatelle, de Lancôme, Coco Chanel, Dioressence, Obsession sau Must de Cartier.

Sagetatorii? Ce, sunt prea cuminti pentru a face pasiuni pentru parfumuri? Nici vorba! De la Tabu la Giorgio, trecand prin No. 19 de la Chanel si ajungand la Deci Dela, Private Collections sau Je Reviens, Sagetatorii parcurg carari batute si de altii, dar pe care le aprofundeaza. Si, pentru clipele de neuitat, isi mai rezerva si Jicky, White Linen, Rive Gauche, Dune, Shalimar sau Safari.

Sunt mereu in cautarea unui pisc, pe care sa-l escaladeze. Nu pentru ca au sarcina de la cineva, ci pentru ca asa le-ndeamna firea. Pentru Capricorni s-a creat Red, Champagne, Vanderbilt, Youth Dew sau Calandre. Ambitia lor calculata le va fi sustinuta de Diva, Ferre sau First.

Ei, da, pana si cei considerati - de unii - "pacostea zodiacului", adica Varsatorii, au si ei micile lor placeri: Pleasures, Escape, L’Eau d’Issey, Arpege, Femme, Caleche, Parfum d’ete, Jicky sau Boucheron.

Ultimii pe lista - absolut intamplator - , Pestii se desfata cu Vent Vert, Mitsouko, Parfum d’ete, Samsara, Ô de Lancôme, Bal a Versailles, Magie Noire, Must de Cartier sau Gianfranco Ferre.

DE UNDE VINE
Cuvantul "parfum" vine de la expresia latina "par", care inseamna "prin", si "fumus", care inseamna "fum". Adica, la origine, esentele si rasinile care se ardeau in timpul ceremoniilor religioase. Parfumul a capatat, cu timpul, o importanta din ce in ce mai mare in viata cetatenilor si a devenit instrument privilegiat de seductie. Pana-ntr-acolo incat pasioneaza si copiii.

DIVIN SI PROFAN
Nu e usor de spus daca utilizarea initiala a parfumurilor a fost religioasa sau profana. Un lucru e cert: toate religiile utilizeaza parfumuri, mijloace de comunicare si purificare intre Divinitate si oameni. In Antichitate erau arse parfumuri, ca o ofranda adusa zeilor. Pana si Biblia vorbeste despre ele (uleiurile aromate). Egiptenii practicau ablutiuni in fata altarelor zeitatilor unsi cu uleiuri aromate. Biserica zilelor noastre perpetueaza aceste traditii, prin folosirea tamaii.

MIRESME "DISECATE"
Atunci cand studiem si analizam parfumul, ne confruntam intotdeauna cu o dificultate majora: aceea de a descrie fiecare mireasma in cuvinte. Se folosesc in general termeni literari precum "somptuos", "proaspat" si "pasionat" pentru a defini prima impresie. Adjective precum "dulceag" si "acid" sunt folosite in mod frecvent. Exista termeni de baza, precum "nota verde" sau "nota pudrata" pentru a califica mirosul. Miresmele sunt comparate deseori cu flori sau fructe obisnuite din viata de zi cu zi.
×
Subiecte în articol: editie de colectie parfumuri parfum oakes