x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Pierduti in desert

0
20 Feb 2005 - 00:00

COSMAR
Cea mai mare teapa data Circului s-a intamplat in 1991, cand doi libanezi au pus mana pe unitatea mobila "Royal", care a ramas "uitata" in Egipt.


CATALINA IANCU

Maestrul Adrian Stefanescu, in arena Circului Erani din Italia

Totul a inceput in toamna lui 1991, cand doi libanezi, Bechara El Hage si Iskander Kerbaj, au inchiriat unitatea "Royal" a Circului Bucuresti. Pe langa faptul ca au "platit" cu cecuri fara acoperire in banca, cand s-au vazut cu sacii in caruta, mai exact cu artistii romani in Liban, cei doi n-au mai respectat clauzele contractului.

CECURI FALSE. Toate anchetele publicate in ziarele nationale au dezvaluit ca polita de asigurare in valoare de 250.000 de dolari (la vremea respectiva) care ar fi trebuit depusa la Ambasada Romana din Beirut n-a existat niciodata. Ca cei 63.000 de dolari ce trebuiau sa intre lunar in contul Circului de Stat au fost uitati. Iar gajurile artistilor intarziau sa apara. Hrana pentru animale era insuficienta si necorespunzatoare. Au urmat noi contracte, unitatea fiind mutata din Beirut in Saida, apoi in Tripoli. In aceste conditii, artistii romani au refuzat sa-si prelungeasca contractele. Dar, surpriza! La arabi nu-i ca la noi. Le-au pus armele la tampla, i-au luat pe sus, cu catel, cu purcel (vorba vine) si i-au dus in Egipt. Nu voiau sa piarda din castiguri, fiindca lumea venea… ca la circ, iar spectatorii erau innebuniti dupa dresura de cai a lui Adrian Stefanescu.

Afisul care aparea in tot Libanul: Carmen Vasile si antrenorul ei, Adrian Stefanescu

CONTRADICTII. Conducerea de atunci a circului avea o cu totul alta varianta. Ca libanezii ar fi investit in renovarea chapitoului. Or, daca acestia au cheltiut atata si au refacut circul, cum se face ca cele opt vagoane, la fel ca si intreaga unitate au fost casate, pe motiv ca chapitoul s-a deteriorat sub soarele desertului? Conducerea de atunci a circului, formata din Gabriel Morarescu (fostul director), Lucia Niculescu (fost director adjunct), Ion Patrascu (fost realizator de progame), a iesit basma curata. 16 dintre angajati au dat in judecata circul pentru a-si recupera sumele restante. A urmat un sir intreg de procese. Artistii amenintau ca baga ursii in Ministerul Culturii si-n Primarie daca nu-i asculta si pe ei cineva. La Politie exista intr-o vreme un dosar in patru volume de cate 200 de pagini fiecare. Dar oamenii legii au venit, au anchetat si-au plecat. Pana la urma, s-a gasit solutia salvatoare: Unitatea Royal a fost casata, iar pagubele nu le-a mai suportat nimeni. "Si pe vremea lui Iozefini a murit un cal, tot in Emiratele Arabe. Dar Iozefini i-a strans pe arabi de fudulii pana cand au platit zece cai, nu unul!", ne-a declarat Adrian Stefanescu, fostul lider sindical al circului.

" Ne-au pus armele la tampla. Pe Adrian Stefanescu l-au bagat la inchisoare doua zile. Si eu am fost arestata o zi. N-aveau inchisori pentru femei, asa ca barbatii se uitau la mine ca la masini straine /"
Carmen Vasile Zavatta
artista, patron de circ in Franta

TURNEUL GROAZEI A fost cel mai dezastruos turneu din cate s-au facut vreodata. Si fiindca trebuia sa poarte un nume, i s-a spus "Turneul groazei". Au murit doi oameni, trei cai, o foca, o maimuta si mai multe animale de talie mica. Intreaga unitate Royal, chapitoul (cupola din panza speciala), sustinuta de stalpi metalici (catrapoli), scaune, franghii, o sumedenie de alte accesorii, opt vagoane de circ - toate acestea au ramas in Egipt. Artistii au fost abandonati la marginea desertului. Doua saptamani au dormit sub cerul liber si au mancat la o cantina militara.

CE-AU AVUT DE SUFERIT
Dar "razboiul" cel mare l-a declansat… un cal. Care, fiind bolnav, a fost lasat la o herghelie, in custodia unui arab. Fiindca a circulat si varianta conform careia calul ar fi fost vandut, a fost a sesizat Interpolul. Insa pentru intreaga unitate Royal, abandonata in Egipt, nu s-a sesizat nimeni! "Caii care s-au imbolnavit atunci au trecut prin chinuri groaznice. Pe unul dintre ei, care avea colici, il tineam pe patru scanduri: un baiat, o fata, un baiat, o fata. Altfel n-am fi reusit sa-l imobilizam, asa se zbatea de tare", isi aminteste Carmen Vasile Zavatta.

"BALET" CU OPT CAI
Adrian Stefanescu s-a lecuit de sindicat. In 2001 a fost invitat la Circul Erani din Italia. Sir, asa cum ii spun si acum fostii sai elevi, le-a facut macaronarilor o dresura cu opt cai, de-a dat Cizma pe spate. Si la Circ a vrut sa faca un numar cu care sa intre in istorie. A urcat cu calul in galop pe treptele care duc pana sus, aproape de cupola. "De urcat l-am urcat, dar ma gandeam ca nu cumva "nebunul" sa sara prin inel. L-am strans bine si-am ajuns cu el pana in varf, unde stateau pompierii", isi aminteste Stefanescu.
Citeşte mai multe despre:   editie de colectie

Serviciul de email marketing furnizat de