x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Poftiti acum la soborul tatelor

0
Autor: Carmen Plesa 10 Oct 2005 - 00:00
Poftiti acum la soborul tatelor


FIERBINTE
Rar ti-e dat sa gasesti scene cu adevarat fierbinti in literatura romana. In locul cuvintelor tari, scriitorii nostri au preferat metaforele. Mai precis, parca toata scriitorimea si-a pus in gand sa ne faca sa credem ca cei mici sunt adusi de barza.

Dar ce face Fat-Frumos cu Ileana Cosanzeana cand sunt singuri? O alearga, o trage de cozi? Nu, Fat-Frumos o saruta pe Ileana Cosanzeana. Doi copii, primul sarut... "Apuca o coada de-a Monicai si trase spre el. Capul Monicai se indoi pe spate; nemaiavand sprijin, cazu pe lavita, cu ochii inchisi si fata palida ca parfumul crinilor. Danut se apleca asupra Ilenei Cosanzeana. Simtindu-i respiratia dulce si calda - de tainica zmeura - se dadu putin inapoi... «Unde s-o sarut?», zabovi Danut, plimbandu-si varful degetului pe conturul obrajilor. Alese varful nasului, parca era mai putin primejdios, fiind punctul cel mai departat de restul fetii. Fara sa vrea, simtind buzele lui Danut pe varful nasului, Monica tresari. Sarutarea aluneca si cazu ca o floare umeda pe buzele Monicai." (Ionel Teodoreanu - "La Medeleni")

Saruturi timide, mangaieri, priviri inflacarate, ici-colo cate un amanunt despre un san sau o pulpa... Majoritatea scriitorilor romani nu prea au avut curaj sa treaca de anumite bariere, in ceea ce priveste scenele erotice.

VALS... Prima noapte de dragoste, dintr-o iubire care a inceput, sub pana lui Mihail Drumes, cu o invitatie la vals: "... intr-un tarziu (era parca in revarsatul zorilor) m-am trezit brusc si in aceeasi clipa (poate din cauza miscarii brusce pe care o facusem) se trezi si ea. Buimaciti de somn, fara sa ne recunoastem (n-avusesem pana atunci obisnuinta de a dormi impreuna), fara cunostinta limpede a situatiei, gurile noastre se cautara lacom, trupurile se lipira arse de aceeasi vapaie si, ascultand de o porunca ce nu avea nevoie de intelegerea cuvintelor, se avura. Totul se petrecu organic, nebulos, intre somn si trezie. N-am intampinat nici cea mai mica impotrivire din partea ei. Dimpotriva. Sunt incredintat ca si ea suferi aceeasi porunca ca si mine." ("Invitatie la vals" - Mihail Drumes)

PATUL... Doamna T. si Fred Vasilescu au trecut de mult de povestile cu Feti-Frumosi ale copilariei si primii fiori ai adolescentei. Insa emotia primei nopti de dragoste e la fel de mare. "Gura sfioasa ar fi vrut mereu sa zambeasca, dar nu izbutea sa arate decat putin de tot albul dintilor de sus. Am apasat-o si am simtit-o putin umeda si calda sub buzele mele. I-am petrecut mana stanga sub ceafa, cu mana dreapta i-am prins barbia - si dupa ce i-am desfacut si zdrobit usor buzele ca sa le potrivesc in toata suprafata lor gurii mele, am sorbit toata nelinistea si toata duiosia lor, ca un destin inceput." (Camil Petrescu - "Patul lui Procust")

DE LA ADAM SI EVA... Navamalika? Isit? Hamma? Servilia? Maria? Yvonne? O cauta de cand e lumea, se iubesc de cand e lumea. Si se regasesc intr-un final, cu dorul tuturor noptilor de dragoste pe care le-au pierdut, de-a lungul veacurilor strabatute de sufletele lor pereche. Ileana si Toma...

"Se cunosteau dintru inceputul inceputurilor si cunostinta era pentru eternitate.

- Tu!, murmurara buzele ei cu glas dulce ca un strop de miere proaspata.

- Tu!, sopti Toma, inabusit, ca dintr-o alta lume.

Apoi bratele ei se deschisera intr-o asteptare mare. Haina aluneca in jos de pe umerii ei rotunzi, mangaindu-i corpul, ca o sarutare prelunga. Toma Novac ii cuprinse mijlocul. Ea, cu bratele calde, ii infasura gatul." (Liviu Rebreanu - "Adam si Eva")

ELEVUL... Cum incepe dragostea? De multe ori, cu o tranta. Protagonisti: Dima si Lotte, personajele lui Mihail Drumes. "Incepem sa ne framantam trudnic. Bineinteles, nici nu incerc s-o sarut macar, caci nu ne intereseaza asta nici pe mine, nici pe ea. Amandoi laolalta, suntem un trup cu patru picioare, care sovaiesc, purtandu-l ametit printre mobile, izbindu-l de tabliile patului sau de masa unde invat. Cand ne proptim de peretele din fund, din cauza unei miscari neindemanatice, desprindem o rama din cui, care cade cu zgomot"... Cine castiga? "Ma minunez de indarjirea ei. Uneori, cand i se pare ca izbuteste, sloboade un tipat. Apoi, ma prinde cu sete, lipindu-si trupul de mine, fara umbra de sovaiala. La randu-mi, o strang in brate asa de inclestat, ca-si pierde rasuflarea, dar nu se plange. Asta imi starneste o voluptate smintita." ("Elevul Dima dintr-a saptea" - Mihail Drumes)

PE MAIDAN... "Maidanul cu dragoste" al lui G.M. Zamfirescu trimite la plimbare romantismul din scenele erotice, in favoarea lucrurilor palpabile. Cum? Nu te pricepi? N-ai decat sa mergi la "soborul tatelor", sa te initiezi.

"Novicele si in general toate femeile tinere care veneau pentru intaia oara la sfat erau datoare, cu sau fara voia lor, sa se supuna unui ceremonial grotesc. Cand nu voiau sa se dezbrace singure si sa se expuna, goale, in mijlocul soborului de tate, in atitudinile - una mai scabroasa ca alta - pe care le comanda gazda cu ochi rascolitori, ele erau prinse fara veste de maini, rasturnate pe marginea patului, dezgolite si reduse la nemiscare, in timp ce Safta le despartea picioarele mult si le cerceta, in amanuntime si experta, toate tainele fapturii. In urma, crucificatele erau poreclite de cumetrele curioase dupa impresia pe care le-o lasa fructul crud rareori sau rascopt al corpului descoperit si cunoscut, de acum, cu toate comorile si metehnele. Poreclele erau asa: Cocosel, Smochina, Floricica, Gura-Iadului, Varza, Mugur-Mugurel, Batoza, Vrabioara..." ("Maidanul cu dragoste" - G.M. Zamfirescu)

Tot Zamfirescu are curajul de a descrie amorul ciudat in care sunt implicati grecoaica Maro, sotul ei - Tino si unul dintre servitori.

PERVERSIUNI... "Flacaul a pus un genunchi pe pat, s-a aplecat spre stapana, i-a petrecut palmele pe sub coapse si a ridicat-o spre el, incet, ca pe-o povara frageda, usoara, scumpa. Un moment, s-au privit in ochi si, aproape muti, nemiscati, ca in urma, la o porunca launtrica pe care numai ei stiau s-o asculte, sa se cuprinda cu bratele, strans, puternic, brutali. O data cu tipatul bestial al trupurilor inclestate si rostogolite pe covor, lumina s-a stins si - in intunericul deplin ce se facuse - l-am auzit pe Tino guitand, miorlaind si topaind in jurul celor ce oficiau dragoste." ("Maidanul cu dragoste" - G.M. Zamfirescu). Dar mamele serioase ale caror copii pun mana pe "Maidanul cu dragoste" nu trebuie sa se panicheze. Si aceasta ciudatenie are la baza tot dragostea. Grecul Tino era mult mai in varsta decat nevasta si lipsit de putere, insa o iubea atat de mult, incat o satisfacea cu trupul servitorului. Si Maro tot pe grec il iubea, cu ajutorul trupului servitorului. Complicate sunt caile dragostei...

"As tranti-o numaidecat, dar nu vreau, pentru ca imi place sa prelungesc betia care ma inunda. Simt, instinctiv, ca si randul trecut, ca se apropie acea clipa de ameteala uluitoare. De aceea trebuie s-o sfarsim intr-un fel. O trantesc cu precautiune pe jos, sa nu se loveasca, si cad deasupra ei." - Mihail Drumes, "Elevul Dima dintr-a saptea"

"Proastele ce nu intelegeau usor simple sfaturi erau urcate in pat si puse in numeroase atitudini explicite, iar una dintre tinerele complice - indeosebi Cocosel sau Vrabioara - , mai competenta si bucuroasa ca are un prilej in plus de excitare, imprumuta atitudinile si uneori mimica barbatului" - G.M. Zamfirescu, "Maidanul cu dragoste"

"PACATELE TINERETILOR" SI SATISFACTII LA MATURITATE
Chiar ma bucur ca a venit vorba despre "Check Point Charlie", pentru ca ma leaga de aceasta carte amintiri foarte placute! Mai intai, pentru ca am scris-o in asteptarea implinirii semicentenarului, dar utilizand, in cea mai mare parte, un "material" redactat provizoriu la jumatatea aceluia! Doar doua povestiri nu au o prima redactare datand din tineretea mea zbuciumata.

In al doilea rand, pentru ca a fost cartea mea cea mai masiv - si aproape unanim pozitiv - primita de critica si de cititori. Am reusit sa citesc peste 50 de cronici si recenzii, nu doar in principalele reviste literare, ci si in cotidiane, ba chiar si in publicatii cyberspatiale. Tirajul pe hartie - 1.000 de exemplare, marisor pentru un autor roman in viata! - s-a epuizat in vreo doua luni, iar editia electronica de la Liternet numara mai multe mii de descarcari. Este misto sa ai satisfactii la maturitate exploatand "pacatele tineretilor"!

De ce a avut "CPC" succes? Cred ca tocmai datorita dimensiunii biografice, a relatarii si prelucrarii acelui "material", a acelor "pacate", care nu sunt, de altfel, legate doar de sex, ci si de biblioteca, lumea sociala, obiceiurile "tineresti" ale acelor vremuri. De altfel, doua povestiri nici n-au o nota erotica, fiind mai degraba "politice". Si nici in cele "erotice" sexul nu este exploatat pana la abuz, de dragul sexului, ca sa zic asa, ci strict functional, in relatie cu regulile de compozitie ale respectivelor povesti. Sexul face parte, desigur, din viata noastra - din acest motiv i-am si oferit loc de manifestare - , dar viata noastra nu este numai sex. De aceea, m-am si amuzat retoric de cateva ori nepovestind ceea ce cititorul "lacom" tocmai ar fi dorit sa citeasca! Ce-i prea mult strica. Sexul "in viata", bineinteles ca nu, dar "sexul in carte", cu siguranta!

Am incercat sa aplic in aceste texte - dar si in altele mult mai hard ce vor aparea candva! - o lectie invatata de la Henry Miller, pe care n-ar fi rau sa-l asimilizeze si junii scriitori "sexosi" de astazi, lectia diferentei dintre literatura si pornografie. Oricat de asezonate cu topoi sexuali, prozele lui Miller n-au primit niciodata acuza de pornografie, decat din partea pudibonzilor ireductibili. De ce? Pentru ca la Miller, ca la orice alt mare maestru care a exploatat tema, Georges Bataille de pilda, dincolo de sexualitate, se afla viziunea, poeticitatea, dragostea si moartea, in cele din urma. Or, dragostea are un sambure divin in miezul sau si, acolo unde exista urma ori umbra divinitatii, nu mai este loc pentru pornografie.

Prin urmare, sexul in literatura? De buna seama, dar cu masura - iar masura este conferita, cu extrema precizie, de dimensiunea samburelui de divinitate pe care suntem dispusi, pe care reusim sa-l recunoastem in noi. Restul e literatura, dar de proasta calitate! (Liviu Antonesei, scriitor)
Citeşte mai multe despre:   dragoste,   editie de colectie

Serviciul de email marketing furnizat de