x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Preotie si jertfa

0
22 Mai 2005 - 00:00

BISERICA LUPTATOARE
In fata unui om care a stat 21 de ani in temnita comunista nu poti decat sa te inclini. Un astfel de om este parintele Gheorghe Calciu-Dumitreasa, un raspuns viu la intrebarea rauvoitoare: "Ce a facut Biserica in vremea dictaturii comuniste?".



  • de DANIELA SONTICA

  • Parintele Gheorghe Calciu, un simbol al curajului, al luptei pentru dreapta credinta, un model de om si de preot in vreme de dictatura, dar si de libertate
    Parintele Gheorghe Calciu-Dumitreasa este din 1989 parohul Bisericii Sfanta Cruce din Alexandria, statul american Virginia. Pana a ajuns aici a facut un drum lung si greu, care a trecut de doua ori prin temnitele comuniste. Preotul Calciu este pentru multi dintre noi intruchiparea curajului intr-o lume in care tacerea, compromisul si lasitatea erau atributele multora. Pentru ca in 1948 s-a opus regimului, a fost considerat "subminator al securitatii statului" si a fost trimis in inchisoare 14 ani. Era student in anul III la Medicina, asa ca a fost "reeducat" la Pitesti. Experimentul Pitesti urmarea distrugerea sufleteasca si dezumanizarea detinutilor, dar parintele Calciu-Dumitreasa spune ca, desi "foloseau toate mijloacele pentru ca inima noastra sa mearga la satana, n-au atins in nici un fel sufletul nostru".

    PROMISIUNEA. Acolo, in inchisoare, i-a promis lui Dumnezeu ca atunci cand va fi eliberat se va face preot. Cand i-au dat drumul, in 1964, s-a inscris la Filologie, devenind profesor de franceza, si s-a casatorit. Insa n-a uitat de mai vechea promisiune facuta lui Dumnezeu, care ii daduse putere si curaj in temnita. In 1971 este licentiat al Facultatii de Teologie din Bucuresti si preda franceza la Seminarul Teologic din Bucuresti. Totodata, slujeste ca preot la capela seminarului, unde tine predici inflacarate, atragandu-i pe multi la biserica, si prin care incepe sa supere din nou autoritatile.

    CELEBRELE CUVINTE. In 1978 se hotaraste ca in perioada Postului Mare sa tina sapte predici, cate una in fiecare duminica, in care sa protesteze din nou fata de comunism. Se adresa tinerilor, "pentru ca cei batrani erau corupti, dupa 40 de ani de comunism". "Voiam sa trezesc in toti cei care ma ascultau curajul de a spune cuvantul lor, curajul de a nu face compromisuri", marturiseste parintele. Dupa predica a sasea au inchis portile seminarului, deoarece venea prea multa lume sa-l asculte, mai ales tineri. Fortele de ordine au incercat sa-i opreasca pe studenti, dar acestia au escaladat zidurile pentru a asculta a saptea predica. A fost arestat din nou. Foarte multi romani din exil, printre care Monica Lovinescu, Virgil Ierunca si Paul Goma, au facut atunci presiuni pentru eliberarea sa. "Cele sapte cuvine catre tineri", cum au fost numite predicile sale, au fost tiparite si traduse in mai multe limbi, facand inconjurul lumii. Mircea Eliade si Eugen Ionescu au constituit Comitetul pentru Salvarea Parintelui Calciu, iar una dintre conditiile puse de americani pentru acordarea Clauzei natiunii celei mai favorizate Romaniei era eliberarea parintelui Gheorghe Calciu.

    EXILUL. In 1984 a fost eliberat si l-au obligat sa plece din tara. Un an mai tarziu a plecat in America, unde a continuat sa lupte pentru drepturile si libertatea romanilor din Romania si de oriunde. Prin 1987 a fost anuntat ca se pune la cale asasinarea sa de catre Securitatea romaneasca, iar dupa ’89 i s-a confirmat ca asa a fost, dar ca "baietii cu ochi albastri" de la Bucuresti s-au razgandit. Chiar daca este foarte iubit acolo, in America, in ’90 cand a revenit in Romania ar fi dorit sa ramana in tara, dar pentru ca a fost urmarit de Securitate si amenintat cu bataia de niste "muncitori", a renuntat la idee. Deocamdata.

    Totusi viziteaza Romania anual, parintele Calciu fiind unul dintre fondatorii Asociatiei Romfest, care organizeaza din doi in doi ani intalnirea romanilor de pretutindeni.

    O VIATA DE OM ASA CUM ESTE

    Parintele Gheorghe Calciu-Dumitreasa s-a nascut in 1925, la Mahmudia, ca al 11-lea copil al familiei. A absolvit Liceul "Principele Carol" din Tulcea, dupa care s-a inscris la facultatea de Medicina din Bucuresti. Intre 1948 si 1962 este intemnitat la Pitesti, in 1962-1963 trece prin lagarul de la Viisoara (Baragan); in 1967 este licentiat in filologie, iar in 1971, in teologie ortodoxa; este preot la Biserica Radu-Voda; din 1979 este inchis pana in 1984; dupa un an de arest la domiciliu, este fortat sa plece din tara si alege sa mearga in America; din 1989 este preotul paroh al Bisericii Sfanta Cruce din Alexandria, statul Virginia.

    PERICOLELE ROMANIEI DE ASTAZI

    Autorul fulminantelor predici in care erau incriminate nedreptatea si lipsa de valori crestine ale societatii comuniste crede ca acum este mai multa libertate in Romania decat in America. Dar si ca acest lucru poate fi periculos. Parintele este indignat de comportamentul fara respect al multor tineri, de limbajul lor urat, de indecenta in imbracaminte. In ceea ce priveste modernismul din biserica, parintele semnala intr-o conferinta faptul ca acesta "este un dusman pentru biserica noastra, care este o institutie stabila, nu aflata sub vremi". "Astazi va atrage ecumenismul, dar el este o forma a masoneriei care opereaza in biserica", spunea parintele. El indeamna la adevarata credinta si la apropierea de biserica din toata inima si crede ca adevarata credinta nu inseamna a merge la manastiri ca la niste centre de turism.

    "De cate ori vin in tara gasesc alti si alti tineri care au credinta si bune intentii. Exista o generatie care se intareste si care va inlatura clasa corupta de sus si care va inlocui si politiceste pe acesti oameni care s-au imbuibat destul…" Parinte Gheorghe Calciu, despre tinerii din Romania
    Citeşte mai multe despre:   părintele,   editie de colectie

    Serviciul de email marketing furnizat de