x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Studiu de caz in muzica usoara

0
Autor: Dana Andronie Catalina Iancu 09 Oct 2006 - 00:00
Studiu de caz in muzica usoara


DE LA A LA Z
Muzica buna are site. Doi tineri cu o pasiune sanatoasa pentru fenomenul muzical ofera publicului sansa de a judeca singur cine cu cine seamana.

Inainte de a dezbate topul melodiilor copiate pe care-l puteti gasi la www.muzicabuna.ro, va atragem atentia asupra unor cazuri care ne-au trecut pe la ureche. Sa precizam totusi ca nu vrem sa acuzam pe nimeni, ci doar semnalam anumite piese care seamana intre ele.

SECTIUNEA STIGMA. "Tara din inima ta" "seamana foarte bine cu originalul", adica "Picture of My Life" (Jamiriquai). Acesta a fost verdictul dat de Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor. Se pare ca acest caz a fost "raportat" la UCMR-ADA de fostul solist Stigma, Emanuel. Daca tot ne aflam la "sectiunea Stigma", mergem mai departe cu "Fetele singure" sau mai bine zis cu "Lonely Girls" (care apartine de drept formatiei Suede). Linia melodica e aproape identica, versurile sunt bine "inspirate". In original, numele fetelor sunt Stephanie, Tina, Maxine, Silvia etc., iar "compozitorul" Cornel Sorian a gasit nume romanesti: Calina, Adina, Ina, Crina, Monica etc.

Mergand pe aceeasi linie melodica, "Copilul rau" nu-i apartine lui Cornel Sorian, ci formatiei Clea ("Sprung"). Iar "Inimi si flori" a fost tradus cap-coada (de la titlu - "Hearts and Flowers" - pana la ultima nota) dupa trupa Lamb. Probabil compozitorul - Cornel Sorian, o fi avut o pana de inspiratie, dar asta nu inseamna ca trebuia sa se semneze pe albume in dreptul acestor piese. Flagrant!

PENTRU CINE TRAG CLOPOTELE? Piesa "Clopote albe, clopote negre", scrisa de George Natsis in 2000 si interpretata de Paula Seling, are inceputul refrenului luat din "Fereastra" lui Ionel Tudor, interpretata de Luminita Anghel (piesa premiata cu locul III la Mamaia, sectiunea Creatie, in 1996).

Mai exista o alta specie de "compozitori" care se ascund in spatele cover-ului. Pana nu iese fum, nu declara ca piesa este, de fapt, o preluare si ca plateste drepturi de autor. In aceasta categorie se incadreaza si Sandel Balan, care i-a daruit fiicei un "Mos tanar" intr-o "Noapte de vis". In realitate, aceasta piesa este semnata Kathy Garby si se numeste "Izitas". Iata ce parere are despre cover-uri Serban Boanca, unul din "parintii" site-ului muzicabuna.ro. "Am vrut sa ajutam publicul tanar sa cunoasca muzica in forma ei originala, si nu sub forma interpretata de niste staruri de carton cu voce modificata pe calculator. De aceea am avut si o pozitie destul de controversata in ceea ce priveste cover-urile. Nu ni se pare corect ca «Ani de liceu» sa ramana in memoria adolescentilor ca fiind melodia trupei TNT. Cu ce ma incalzeste ca scrie undeva in booklet-ul CD-ului cu font de 1 mm ca, de fapt, e cover si ca toate drepturile au fost platite? Ce a adus in plus la vremea ei aceasta melodie fata de original in afara de niste versuri de prost gust? Ni se pare jignitor pentru consumatorii de muzica sa fie nevoiti sa asculte niste interpretari penibile ale unor melodii consacrate. Daca vrei asta, te duci la bodega din colt, ii dai 10 lei lautarului si iti face ce «cover» vrei tu. In naivitatea noastra credem ca muzica ar trebui sa tina mai mult de originialitate si arta decat de bani si drepturi. Eh... vise!"

CAZURI IN MUZICABUNA.RO. La sectiunea "Melodii copiate" de pe fereastra electronica ingrijita de Serban Boanca (25 de ani) si Mircea Popa (26 de ani) puteti asculta "dovezile" incriminatorii. In topul construit si de vizitatorii site-ului exista 123 de piese "inspirate". Nume celebre se afla pe lista neagra. Redam doar cateva, cu originalul langa ele, intre paranteze: Ca$$a Loco - "Fat Frumos, Sorel" (Cypress Hill - "Dr. Greenthumb"), Vank - "Regele soselelor" (Sublime - "Santeria"), Sing Sing BB - "Inima mea bate" (Modern Talking - "Cherry, Cherry Lady"), Cargo - "Doi pasi" (Scorpions - "Can’t live without you"), Andra - "Un ocean de-ai fi" (Traditional gospel - "Amazing Grace"), 3rei Sud Est - "De dorul tau" (Deja-Vu - "I Can’t Stop"), Andreea Balan - "Nopti de vara" (DJ Freedom - "Hang On"), Voltaj - "Azi ai voie" (Rolling Stones - "Satisfaction", Voltaj - "1+1" (Duran Duran - "Ordinary World") etc.

Unul dintre cazurile prezentate pe site a facut cariera! Fly Project vs DJ Sky a ajuns pe masa "judecatorilor" de la UCMR-ADA, Horia Moculescu, Anton Suteu, Eugen Rotaru si Viorel Gavrila. Trupa Fly Project a fost acuzata ca piesa "Raisa" ar fi inspirata dupa "We Were Ment to Be Toghether", compusa de DJ Sky. Numai ca, in cele din urma, s-a dovedit ca DJ Sky a copiat-o pe celebra deja "Raisa". Dupa cum sustineau Tudor si Dan (cei doi muzicieni "Fly"), melodia lor aparuse pe piata in luna aprilie a anului 2005, iar piesa lui DJ Sky, abia in septembrie 2005. Verdict, plagiat! "Asemanarile sunt zdrobitoare. S-a folosit aceeasi structura a piesei, iar la refren sunt aceleasi onomatopee. 90% din structura piesei este identica cu cea a «Raisei»", declara Horia Moculescu.

Poate ca acei compozitori care au talent la inspiratie se vor gandi de doua ori inainte de a-si pune semnatura pe o piesa care nu le apartine. Exista un "ofiter" al legii bunului-simt care-i pandeste la cotitura. Muzicabuna.ro este sectia de "politisti" care lupta impotriva furtului intelectual.

"Sincer sa fiu, mie toate melodiile trupei Voltaj mi se par la fel. O singura melodie a fost misto, «Iarna». Dar restul e numai copie naspa, de parca este o formatie de restaurant de doua stele. Macar aia de la restaurant nu sunt asa fomisti. Cred ca Voltaj are deja pe orga negativul COPIE. Doar mai da cate un condiment...Duran Duran"
un vizitator de pe muzicabuna.ro
"Ni se pare jignitor pentru consumatorii de muzica sa fie nevoiti sa asculte niste interpretari penibile ale unor melodii consacrate. Daca vrei asta, te duci la bodega din colt, ii dai 10 lei lautarului si iti face ce «cover» vrei tu"
Serban Boanca, "taticul" site-ului muzicabuna.ro
"Legile suna bine in forma actuala. Obiectul lor trebuie sa fie cuantificabil, pentru ca altfel se poate ajunge la abuzuri. Doua piese seamana fie pentru ca autorul uneia s-a inspirat din cealalta, fie pentru ca a fost o coincidenta nefericita. Muzicabuna.ro da voce subiectivismului si aduce in discutie melodiile chestionabile care poate nu intra sub incidenta legii, dar cu siguranta intra sub radarul bunului-simt"
Serban Boanca, "taticul" site-ului muzicabuna.ro

INDUSTRIE DA, POEZIE BA

Imaginea unui site de nota 10
Cand si de ce s-a nascut muzicabuna.ro? "A aparut in 2000, ca un mic protest la adresa calitatii muzicii romanesti de atunci. N-am crezut la acea data ca o sa ia o asemenea amploare, insa «artistii» romani au avut grija sa ne furnizeze constant materiale.

Site-ul a pornit initial cu doua sectiuni: «Melodii copiate» si «Versuri bune». Insa in sase ani a ajuns mult mai mult decat atat - un adevarat portal al muzicii bune romanesti cu o comunitate respectabila in spate. Muzicabuna.ro nu este un loc unde doar se critica, ci si o sursa importanta de muzica underground, de articole, de noutati si de evenimente din sfera muzicii bune", ne-a raspuns Serban Boanca, unul dintre "parintii" site-ului.

Celalalt "tatic" este Mircea Popa. Peste 5.000 de vizitatori ii acceseaza zilnic. Cum se realizeaza lista neagra cu piesele copiate? "Pe vremuri ajungea sa te uiti putin la Atomic TV si aveai tot materialul din lume. Intre timp, vremurile s-au schimbat, muzica romaneasca a crescut exponential si o data cu ea si rafinamentul plagiatorilor.

Nu se mai copiaza cu nesimtire, ci cateva note de aici, cateva de acolo, astfel ca suntem nevoiti sa ne bazam aproape exclusiv pe semnalarile vizitatorilor nostri, carora vrem sa le si multumim pe aceasta cale. Insa cum avem o propunere, o si verificam. Doar daca este suficient de evidenta apare pe site. Compozitorii de muzica la kilogram au devenit mult mai versati in ceea ce priveste copiatul, luand doar influente, franturi, idei, dar de multe ori nu suficiente pentru a-i acuza. Uneori este frustrant sa asculti doua piese care seamana leit ca idee sau ca stil, dar pe care sa nu le poti pune pe site pentru ca trei note sunt un pic mai sus sau un pic mai jos", ne-a declarat Serban.

Chiar daca n-au studii de specialitate, cei doi "politisti" ai muzicii bune au descris foarte bine fenomenul plagiatului in Romania: "In primul rand nu este un fenomen care tine exclusiv de Romania. Si in alte parti se practica, si la aceeasi scara. Problema principala tine de presiunea financiara la care sunt supusi compozitorii. «Intr-o luna trebuie sa-mi faci album - zice casa de discuri - , altfel nu prindem sezonul estival sau Sarbatorile de iarna si nu se vinde marfa». Va dati seama ca nici ei nu sunt roboti si n-au de unde sa compuna zeci de melodii geniale pe an. E prea multa industrie si prea putina poezie".

AVEM, SI TOTUSI NU AVEM

Ba avem Legea plagiatului, ba aveam doar Legea dreptului de autor, unde nu se specifica nicaieri cuvAntul „plagiat". In timp ce Anton Suteu, vicepresedintele UCMR, sustine ca „exista n RomAnia o lege a plagiatului", directoarea ORDA (Oficiul RomAn pentru Drepturile de Autor), Rodica PArvu, este de parere ca „nu trebuie sa existe o lege a plagiatului, pentru ca este suficienta Legea dreptului de autor". Am nteles ca n-am nteles nimic...

CONTROVERSA IN „GARSONIERÃ..."

Stiti care este culmea plagiatului? Sa te autoplagiezi! La aceasta performanta a ajuns Adi Ordean. Compozitorul a mpartit aceeasi piesa la doi clienti. Dupa ce a compus „Controversa muzicala" pentru Rosu si Negru, acum 1 000 de ani, Adi Ordean le-a „mprumutat" controversa fetelor de la ASIA, schimbAndu-i doar titlul si versurile. Si uite asa a iesit „Garsoniera", o piesa noua, dar veche. Un alt exemplu de plagiat este si piesa „CAnd noaptea vine", scrisa de Danny de la K1 pentru Laguna. Originalul se afla nsa la Big Brovaz („Nu Flow").

„DRAGOSTEA DIN TEI" - COPIA A FÃ...CUT CELEBRU ORIGINALUL

PAna cAnd Paula Mitrache n-a intrat n topurile muzicale din Italia cu o versiune identica cu originalul, nimeni nu stia cine este O-Zone, cu „Dragostea din tei". RomAnca stabilita n peninsula a reusit sa vAnda ntr-o saptamAna nu mai putin de 200.000 de exemplare cu trupa Haiducii, alaturi de care interpreta piesa furata. Rezultatul? I-a luat fata lui Black Eyed Peas („Shut Up") si lui Evanescence („My Immortal"), clasAndu-se pe primul loc n clasamentul italian. Seria acuzatiilor de plagiat s-a lasat cu un contract nesperat de 100.000 de euro pentru O-Zone. O mare casa de productie din Italia, Time Records (din cadrul concernului EMI Publising, asociat cu Sony Music), voia neaparat sa puna mAna pe originalul „Dragostea din tei". Astfel ca „o-zonii" au mers pAna-n pAnzele albe sa-si apere opera de creatie, reusind sa primeasca ceea ce li se cuvenea pe drept, ba chiar mai mult decAt atAt. Ar fi trebuit sa-i multumeasca (pecuniar) Paulei. Fara ea n-ar mai fi obtinut un contract „baban" cu Time Records.
Citeşte mai multe despre:   muzica,   piesa,   editie de colectie

Serviciul de email marketing furnizat de