x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Tandretea pe patru roti

0
Autor: Catalin Pruteanu 19 Sep 2005 - 00:00
Tandretea pe patru roti


BOTEZUL
Vi s-a intamplat sa conduceti vreodata singur, in noapte, iar drumul sa fie pustiu, tacut? Sa n-aveti semnal la telefonul mobil si sa mai aveti de mers cateva ore bune pana acasa? Sunteti doar dumneavoastra si masina, al carei motor scoate uneori zgomote ingrijoratoare. E nervoasa sau adormita si va temeti sa nu va lase in drum. Incepeti s-o alintati. "Hai, fetita, hai!", ii spuneti cu duiosie. Si "fetita" va raspunde ascultatoare si ruleaza kilometru dupa kilometru.

Daca sunteti printre aceia care-si alinta automobilul, atunci sa stiti ca sunteti minoritar. Doar 14% dintre soferi au raspuns afirmativ la intrebarea: "Unii posesori de automobile le-au dat cate un nume, fie pentru a-si «dezmierda», fie pentru a-si «certa» automobilul. Dumneavoastra i-ati pus un nume automobilului?". 84% dintre posesorii de automobile nu le-au dat masinilor nici un nume. Poate pentru ca le privesc, pur si simplu, ca masini, poate ca n-au avut inspiratie.

Masina este de gen feminin, asa ca multe porecle sunt de fapt nume de femei. Cineva, vrand poate sa-si retraiasca tineretea pierduta prin "cafenele si scandaluri", ii da fiecarei masini noi pe care si-o cumpara numele unei iubite din tinerete. Gigi a avut patru masini. Prima s-a numit Mihaela, prima iubita din liceu, cea din cauza careia a si abandonat liceul inainte de a da Bacalaureatul. Cu ea s-a si casatorit. Dar pentru ca, dupa doar sase luni de casnicie mai mult sau mai putin fericita, soarta a vrut sa se indragosteasca de Ioana, Gigi a divortat. Si nu numai ca a divortat, dar a inceput chiar sa-si urasca masina, pentru ca atunci cand o conducea pe Ioana la serviciu cu Mihaela-masina, o Dacia 1300, simtea inca privirile fostei neveste asupra lui. Cand Ioana, deschizand pe jumatate portiera, il saruta de la revedere, motorul Mihaelei se ineca subit, si Gigi trebuia sa-i dea niste sprituri zdravene sau sa-i traga socul pentru a o calma pe "cealalta". Gigi a dus-o de vreo trei ori la reparat, dar nici cei mai buni mecanici n-au reusit s-o imbuneze. Mihaela incepuse sa inghita chiar mai multi bani decat adevarata Mihaela si Gigi, citam, "si-a bagat picioarele". A vandut-o si a cumparat un Fiat la mana a doua. Nu i-a mai pus nici un nume, pentru ca nu simtea nici o atractie fata de o masina care mai apartinuse unui alt barbat. Un alt barbat care o neglijase cam mult. Ii rupsese un spoiler, o parcase aiurea si cineva o lovise in aripa, lasase tigari aprinse pe tapiteria banchetei din spate si nu-i mai schimbase uleiul de mult.

UN ZAMBET DIN 336. Dupa doi ani, Gigi s-a certat si cu Ioana. S-au despartit oarecum amical si au mai vorbit un timp la telefon. Cu Fiatul a mai mers vreo patru ani, pana a reusit sa stranga bani pentru o noua masina. Tot o Dacie, nou-nouta, rosie. Seara a iesit cu ea prin oras si la un stop a observat ca o tanara din autobuzul 336 ii zambea. Gigi s-a privit in oglinda retrovizoare si, dupa atatia ani de singuratate si lipsa de incredere in sine, i s-a parut ca-i sta bine asa obosit, cu cearcane violete si barba putin crescuta. Culoarea semaforului s-a facut verde si Gigi, desi putea foarte bine sa accelereze in voie, s-a tinut aproape de zgomotosul autobuz. Fata il privea de sus, ii mai zambea din cand in cand, dar autobuzul a oprit in statie si Gigi a trebuit sa depaseasca, ceilalti soferi claxonandu-l nervosi. A doua zi, trecand pe langa statia de autobuz unde o pierduse pe zambitoarea necunoscuta, lui Gigi i-a ramas in minte numele unei terase: Gianina Kebab si Saorma. Incet, incet, fara sa-si dea prea bine seama de ce, Gianina a devenit numele masinii. Si masina, botezata dupa terasa de cartier unde o pierduse pe necunoscuta, si-a luat in serios numele: desi o conducea de patru ani, masina continua sa-l surprinda pe Gigi. Schimbase chederele la toate usile, dar dimineata tot gasea apa inauntru. Cumparase o noua cutie de viteze, dar cand o baga intr-a III-a haraia de mama focului. Ii schimbase plutitorul de la rezervor dar putea sa-i faca plinul - ceea ce se intampla tot mai rar - , ca acul indica acelasi rezervor gol.

GIANINA. Apoi Gigi a intalnit-o pe Cerasela. Era o fata OK, dar cand auzea numele masinii devenea prea curioasa, prea insistenta. Lui Gigi i se parea ca e geloasa pe masina. Tot incerca sa-l convinga sa o vanda pe Gianina. El a rezistat un timp cicalelii Ceraselei, dar argumentele ei erau tot mai puternice si, oricat s-ar fi impotrivit, trebuia sa recunoasca el insusi ca femeia are dreptate. Gianina consuma prea mult, neavand garaj incepuse s-o ciupeasca rugina, ba se strica una, ba se strica alta, asa ca Gigi a dat intr-o dimineata un anunt la ziar si in mai putin de doua saptamani a maritat-o. Dar, dupa doi ani, Cerasela a venit acasa si l-a rugat pe Gigi sa stea jos, pentru ca are ceva foarte important de spus. I-a povestit cum a cunoscut ea, la hotelul unde lucra ca receptionera, un suedez cu ochi albastri ca toti suedezii, venit in delegatie la noi in tara. Cum s-au imprietenit, salutandu-se in fiecare dimineata, cum apoi a invitat-o el la o cofetarie si cum ea a acceptat mai mult din curiozitate, ca sa-si mai puna la punct limba suedeza. Mai departe, lucrurile au fost impinse de soarta. Strainul trebuia sa se intoarca la el in tara si i-a propus sa mearga cu el. Si ea a acceptat dupa ce si-a dat seama ca o asteapta un viitor mai bun. Gigi a inteles, a fost chiar surprinzator de calm, a ajutat-o sa-si faca bagajele pentru ca avionul pleca a doua zi la pranz.

AMINTIRI. Acum Gigi si-a cumparat in sfarsit un Megane. Are doi copii, are o sotie intelegatoare si un apartament cu trei camere, renovat. Pe sotie o cheama, intamplator, Mihaela si tot Mihaela o cheama si pe masina. Dar cand toata familia se urca in Mihaela cu patru roti si pleaca la iarba verde, gandurile lui Gigi aluneca spre timpurile cand era si el licean si fugea de la cursuri cu cealalta Mihaela. Apoi brusc se rusineaza, ba chiar se enerveaza putin ca tot nu si-a dat Bac-ul si isi promite ca macar acum, om in toata firea, sa se apuce de invatat.


Dumneavoastra i-ati pus un nume automobilului?
  • Da 14%
  • Nu 84%
  • NS/NR 2%
    15% dintre barbatI i-au pus un nume masinii proprii, fata de numai 13% dintre femei. Cei mai multi proprietari de masini care si le-au botezat au intre 31 si 55 de ani. Cei mai multi au studii medii sau au venituri peste medie, ori locuiesc in mediul rural. Bucurestenii si banatenii sunt cei mai numerosi romani care isi boteaza masinile.
  • SEMN DISTINCTIV AL FIECAREI GENERATII


    Toate femeile planetei viseaza sa fie plimbate de James Bond cu celebrul sau Aston Martin
    Automobilul, timida aparitie de la sfarsitul secolului al XIX-lea, a devenit marea promisiune a zilelor noastre. Incet, totul s-a tranformat in Universul de mare complexitate sau traficul rutier actual. Automobilul va ramane semnul distinctiv al fiecarei generatii. Motorul inseamna putere, demaraje rapide, viteza, fiabilitate, dar si siguranta. Tentatia este mare si se pare ca nimeni nu-i poate rezista. Cel care conduce ultraprudent se dovedeste total inapt sa simta circulatia in plenitudinea ei, sa-i prevada pericolul, sa-i rezolve oportunitatile. Cu un asemenea partener de trafic rabdarea devine mama virtutii la volan. Alaturi de acest tip de conducator auto apare celalalt. Vanitosul soselei, cel animat de un egoism visceral. Automobilul lui nu seamana cu nici unul, are un Cod Rutier al lui si isi manifesta superioritatea depasind acolo unde toti sunt rezervati, taie la semafor culoarul, ia primul startul.

    PERSONALITATE. Alegerea unei masini este la fel de importanta ca aceea a unui actor intr-un film. Automobilul situeaza epoca filmului mult mai sigur decat imbracamintea, marcand epoca si reveland personalitatea proprietarului. Cine poate uita Ford Mustang-ul lui Jean Louis Trintignant din "Un barbat si o femeie" sau Bentley 1936 al lui Mannix, Peugeot Cabriolet 403 al lui Columbo, dar mai ales celebrul Aston Martin al lui James Bond. Si nu putem face abstractie de Maybach-ul lui Gigi Becali; deci fiecare om isi alege masina in functie de personalitatea lui. Inteligenta, voluntara sau sentimentala. Respondentii acestui sondaj cu venituri sub medie sunt in proportie de 29% mai degraba in dezacord cu faptul ca poti cunoaste oamenii dupa masinile pe care le au, la fel cred si cei cu venituri peste medie, 35%. De acord cu aceasta afirmatie sunt 13% dintre cei saraci si 8% din cei bogati. Automobilul a epatat lumea cu teribilismul sau. La inceput de secol al XX-lea era o jucarie pentru cei bogati. Linia tehnologica a celui care s-a numit Ford a produs o revolutie industriala. El l-a facut accesibil muncitorului american cu venituri medii, transformandu-l intr-un bun al tuturor. Masina a devenit personificarea libertatii personale, a autoafirmarii, a capacitatii de a te deplasa in orice moment acolo unde ai nevoie.

    In dezacord total cu afirmatia ca poti cunoaste oamenii in functie de masina lor sunt 26% dintre cei care locuiesc la oras si 31% din cei care locuiesc la sat. 33% dintre respondentii sondajului din mediul urban sunt mai degraba in dezacord, la fel si 28% din cei din mediul rural. In acord total sunt 11% din cei de la oras si 11% din cei de la sat. Cei cu studii sub liceu sunt in acord total cu afirmatia ca poti cunoaste oamenii dupa masinile lor in proportie de 12%, cei cu liceu, 11%, si cei cu studii peste liceu, 8%. Totusi, mai degraba in dezacord sunt 30% dintre barbati si 31% dintre femei. Din pacate, dependenta omului de automobil s-a dovedit nimicitoare pentru mediu. (Loreta Popa)

    Click pentru a mari imaginea
    In ce masura sunteti de acord cu urmatoarea afirmatie: "Cunosti oamenii dupa automobilele pe care le au?
  • In dezacord total cu afirmatia ca poti cunoaste oamenii dupa masinile pe care le au sunt 28% dintre romani, mai degraba in dezacord sunt 31%, mai degraba de acord sunt 24% dintre romani, in acord total sunt 11%, nu au raspuns 6%.
  • FARMECUL DISCRET AL AUTOMOBILULUI SI PASIUNEA PENTRU MECANICA


    Regele Mihai in 1940, alaturi de una dintre masinile preferate: celebrul Jaguar albastru, comanda speciala
    Majestatea Sa, Regele Mihai I - un pasionat de automobilism veritabil - a indeplinit functia de Presedinte de Onoare al Automobil Club Regal Roman, in perioada 1940-1947. Anul 1947 a fost ultimul in care Suveranul Romaniei onora Asociatia automobilistilor romani cu prezenta sa in calitate de Presedinte de Onoare.Cu prilejul vizitei la Automobil Clubul Roman, in 5 aprilie 2003, Regele Mihai I a marturisit: "Eu am condus masina de la 6 ani, desigur insotit, ca sa nu incalc regulamentele de circulatie". Pasiunea Majestatii Sale Regele Mihai pentru automobil si pentru motoare in general este prea bine cunoscuta. Aceasta pasiune l-a inspirat pe scriitorul Andrei Savulescu sa scrie o carte, aparuta in 1996, "Regele Mihai - automobilist, mecanic, pilot profesionist", iar Regele Mihai a acceptat sa raspunda intrebarilor lui minutioase despre automobilele si avioanele pe care le-a condus de-a lungul vremii, despre celebra sa colectie de masini militare de epoca, restaurate de el insusi - uneori cu ajutorul Reginei Ana - in atelierul de la Versoix sau despre meseria de pilot profesionist, practicata candva spre a-si intretine familia.

    COMANDA SPECIALA. Publicul larg a avut astfel bucuria sa-l reintalneasca pe Regele Mihai in ipostaza unui om care, in ciuda menirii sale regale, nu a dispretuit niciodata munca si lucrul bine facut. Pasiunea pentru mecanica a regelui, interesul sporit pentru automobile, neobisnuita poveste a "Jaguarului albastru" - comanda speciala pentru a 16-a aniversare a printului mostenitor al Romaniei - si istoricul Jeep-ului, cel mai renumit dintre vehiculele militare.

    FERMECAT DE MOTOARE. Principele Mihai a crescut in casa parintilor lui de la Sosea. Atmosfera acestui camin, creata de mama sa, va ramane nestearsa in amintirea Regelui Mihai. Fotografiile din anii ’20 il arata pe Regele Mihai ca pe un copil retinut, al carui zambet fermecator se vedea rar. Inca de mic copil, Mihai avea sa se arate pasionat de automobile si de mecanica, care aveau sa-i fie de folos mai tarziu in viata. Prima sa masina cu motor, primita de la mama sa, se numea "Gandacul rosu" si era propulsata cu ajutorul unor baterii electrice. "... am inceput sa conduc un Rolls Royce, care apartinuse bunicului meu, Regele Ferdinand", avea sa-si aminteasca Regele Mihai. "Asta se intampla insa pe un fel de islaz, in apropiere de Bucuresti... uneori si la Sinaia." Tehnica, motoare si masini, aceasta pasiune nu l-a parasit niciodata. Principesa-mama Elena a avut grija sa-i ofere, in masura posibilului, o copilarie obisnuita, ca a tuturor celorlalti copii. Astfel, regele a avut jucarii, s-a balacit in apele Marii Negre, a condus masini de jucarie si a descifrat jocul de sah. Devenit adolescent, principele mostenitor a urmat cursuri de sport si a inceput pregatirea militara. Regele Mihai a avut intotdeauna o mare pasiune pentru automobile si mai ales pentru Jeep-urile militare construite in primii ani de razboi. De cand s-a instalat in Elvetia, in 1956, Majestatea Sa a refacut integral noua masini originale, Ford sau Willis. Unele dintre ele au fost expuse la muzee ale automobilului si au participat la raliuri. Regele si regina au calatorit mult in Grecia, Italia, Danemarca si Statele Unite ale Americii. De asemenea, au fost de cateva ori in Africa. Pana in 1947, toti regii Romaniei au fost si presedinti de onoare ai Automobil Clubului Roman, ultimul fiind Regele Mihai I pana la momentul abdicarii. Toata acea perioada a fost una de inflorire a automobilismului, foarte multi automobilisti romani gasindu-si un loc in ierarhiile europene si mondiale. (Loreta Popa)
    Citeşte mai multe despre:   masini,   mihai,   gigi,   mihaela,   regele,   masina,   nume,   să-i,   regele mihai,   editie de colectie,   automobilul

    Serviciul de email marketing furnizat de