x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Trenurile Mortii

0
Autor: Ilarion Tiu Cristina Vohn 21 Noi 2005 - 00:00
DRUM FARA INTOARCERE
Pentru evrei trenurile nu au mai fost doar mijloace de deplasare, ci si locuri ale mortii.

La 29 iunie 1940 se formeaza primele trenuri ale mortii la Iasi. Evreii care scapasera de masacrul din zilele de 28 si 29 au suportat o lunga tortura. Au fost dusi la gara si imbarcati in doua trenuri. Conditiile de transport erau absolut inumane.

Click pentru a mari
CLICK PE IMAGINE PENTRU A MARI
Garniturile de tren nu erau pentru calatori, ci de marfa (pentru vite sau pentru var), inchise ermetic. In fiecare vagon au fost inghesuite cate 100-150 de persoane. Ferestrele de aerisire au fost acoperite cu scanduri, batute in cuie, pentru ca nimeni sa nu poata iesi. Efectul a fost ca aerul din vagoane s-a rarefiat, iar oamenii nu mai puteau respira. In plina vara, caldura ii sufoca pe cei inchisi. Timp de 17 ore usile vagoanelor au ramas inchise. Au fost "plimbati" astfel spre sudul tarii, cu destinatia Calarasi. Batrani, copii, femei au trebuit sa suporte inghesuiala, caldura, lipsa apei.

SUPRAVIETUITORI. Cand au fost deschise usile vagoanelor, au aparut imagini incredibile cu oameni muribunzi care cereau apa. Multi murisera (foto 2), altii abia se mai puteau tine pe picioare (foto 2 si 3). Mirosul de fecale amestectat cu cel al lesurilor ce iesea din vagoane i-a izbit pana si pe jandarmii care supravegheau operatiunea (foto 4). Ordinul primit "de sus" era "descarcarea" cadavrelor. Pentru aceasta au fost adusi rromii din zona. Cadavrele erau aruncate din vagoane jos pe pamant, asezate in stiva (foto 5), ori erau aruncate direct in carute sau in camioane (foto 1). Experimentul din iunie 1940 al transportarii evreilor in trenuri cu asemenea conditii va fi repetat anii urmatori, in cazul deportarilor in Transnistria.
Citeşte mai multe despre:   editie de colectie

Serviciul de email marketing furnizat de