x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Ace, linguri si par pe piept

Ace, linguri si par pe piept

30 Ian 2005   •   00:00

NASTEREA
Viitorii parinti vor sa stie din vreme sexul copilului, dar si destinul acestuia, dupa ce el vine pe lume. Dupa testele cu bolduri si tacamuri urmeaza ungerea nou-nascutului cu grasime si miere...
ADRIANA OPREA-POPESCU

De obicei, toti parintii vor sa stie din timp ce va fi copilul, baiat sau fata. De cand a aparut ecografia tridimensionala, problema se rezolva simplu: cu precizie de 90%, medicul se poate pronunta si asupra acestui aspect. Numai ca organele genitale ale fatului devin vizibile abia prin luna a IV-a de sarcina, iar pana atunci gravidele, care nu mai au rabdare, apeleaza la tot felul de trucuri si superstitii. De multe ori, metodele babesti sunt folosite si dupa, pentru a verifica verdictul dat de medicul ecografist.

Nu garantam precizia nici unuia dintre aceste teste. Dar avem o nedumerire: cum de nimanui nu i-a trecut prin minte sa inventeze si o superstitie legata de sarcinile cu gemeni sau tripleti?

Tot in popor se zice ca femeia trebuie sa nasca pe jos, in paie... Si ca semnele din nastere sunt si ele purtatoare de prevestiri. Daca se naste cu caita, unii spun ca se va deochea repede, altii ca va fi norocos. Dar cel mai grav (si probabil cel mai rar) semn il reprezinta dintii crescuti si parul crescut pe... piept.

SUPERSTITII RURALE. La tara se practica urmatoarea metoda: gravida roaga pe o alta femeie sa-i presare, fara stirea ei, sare pe cap. Dupa mana cu care va pipai sa vada ce are pe cap va sti si ce va fi viitorul prunc. In unele zone, dupa ce se presara sare, se citeste sexul copilului dupa mana dusa la nas (baiat) sau la gura sau ochi (fata). O alta superstitie e legata de forma burtii: daca ea e tuguiata, ridicata si nu se vede de la spate e semn de sarcina cu baiat, iar daca, dimpotriva, e dispusa pe latimea abdomenului e fata (n.r. - in realitate, totul tine de pozitia fatului si de talia mamei). Tot legat de pantecele gravidei: o sarcina asezata sus se spune ca e cu baiat, o sarcina joasa - cu fata (n.r. - de fapt, pozitionarea sarcinii se face in functie de elasticitatea muschilor care sustin uterul). Sexul viitorului copil se mai poate ghici si dupa fizionomia mamei: daca radiezi, ai fata luminoasa, o sa ai baiat, daca ai tenul patat sau ti se ingroasa buzele vei avea fata.

O alta metoda infailibila este testul cu cana. Gravida este urmarita cum ia cana de pe masa: daca o apuca de toarta va avea baiat, daca pune toata palma pe cana, fata.

SUPERSTITII URBANE. La testele mai sus mentionate, mostenite in bagajul de cunostinte al celor care au migrat de la tara spre oras, se adauga alte cateva trucuri infailibile. Cea mai in voga este proba inelus-invartecus - o verigheta (sau alt inel, daca e vorba de mama monoparentala) spanzurata de un fir de ata potrivit de lung se tine suspendata deasupra palmei drepte (sau stangi, spun altii) sau deasupra burtii gravidei. Daca verigheta se roteste, in pantece e o fetita, daca se balanseaza in linie dreapta, un baietel.

O alta proba e legata de tacamuri: se ascund sub doua perne o lingura si o furculita si se pandeste gravida in momentul cand se asaza pe pat. Daca prefera perna cu furculita face baiat, daca o alege pe cea cu lingura, fata.

TESTUL CU GAMALIA. Este o alta superstitie des intalnita printre gravidele de la noi: se ia un bold, se inveleste intr-un servetel si, tinandu-l de mijloc, pui femeia insarcinata sa aleaga unul dintre capete. Daca alege varful va avea baiat, daca ia gamalia va avea fata. Se mai spune ca daca un copil aflat in preajma gravidei se arata interesat de burta ei, bebelusul care se va naste va fi de sex opus micutului curios. Iar legat de miscarile copilului in pantecele mamei se zice ca daca prima oara le simti in partea stanga a burtii, e fetita, iar daca misca in dreapta, e baiat.

Apogeul acestei insiruiri de superstitii (lista lor e mult mai lunga si, daca sunteti insarcinata, ati depasi termenul nasterii pana sa o cititi) e testul cu urina, care spune ca, daca faci pipi limpede, vei avea baiat, iar daca urina e tulbure, fata (n.r. - in aceasta ultima situatie, recomandam insa calduros efectuarea unor investigatii medicale, pentru depistarea unei eventuale infectii urinare!).

NASTEREA IN PAIE. Cand ii vine sorocul, femeia din Oltenia alege o camasa pe care nu o va mai folosi niciodata. Dupa ce a imbracat-o, moasa rupe gura camasii, ca nasterea sa fie dezlegata. Iar dupa nastere, femeia o dezbraca si o da afara din casa, pentru ca, daca s-ar atinge de ea, copilul s-ar sparia (n.r. - ar face adica boala copiilor - epilepsie).

Tot in Oltenia exista superstitia conform careia femeile trebuie sa nasca pe jos, in fan, fiindca asa a nascut si Maica Domnului si se spune ca este pacat sa stea in pat. Dupa nastere, moasa spala copilul, apoi merge la preot sa faca apa. Lehuza asteapta sfintirea apei si apoi mananca, iar moasa, numai dupa ce se spala cu aceasta apa, se socoteste curatita de orice spurcaciune. Dupa prima scalda, copilului i se pun pe buze miere si grasime, ca sa fie bun si gras, si numai apoi se pune la pieptul mamei. Daca s-a nascut cu tichie se deoache rau, iar cand va fi mare va deochea de asemenea rau. Mama trebuie sa-l fereasca mai din vreme, tinandu-l acoperit pe fata.

NUME TAINIC. Si-n zona Banatului se crede ca nasterea trebuie sa se faca pe pamant, la picioarele Tatalui Ceresc. Dupa cea dintai scalda, moasa de buric ii comunica preotului numele tainic al pruncului (la care ea se gandise anterior), nume care va fi tinut secret toata viata, pentru ca boala si moartea sa nu-l recunoasca.

In zona Aradului, apa pentru scalda nou-nascutului trebuia sa fie proaspata, scoasa din fantana intre rasaritul si asfintitul Soarelui.

Dupa ce copilul a fost scaldat, apa se arunca in fiecare zi in acelasi loc, necalcat de om, pentru ca cel mic sa nu se imbolnaveasca. Dupa nastere, femeia nu trebuie sa iasa din casa timp de sase saptamani, iar cand se ridica copilul din leagan, se pune in loc un obiect din casa, ca sa nu-i ia locul strigoaiele.

PROFILAXIE. Pe vremuri, in zona Bucovinei, cand se apropia momentul nasterii era chemata moasa, care punea intai apa la incalzit, apoi prindea un fir de lana rosie in tocul usii, cu care mai apoi era legat la mana nou-nascutul, pentru a nu se deochea. Mama nu avea voie sa stea cu picioarele spre usa, pentru ca se spunea ca doar mortii ies cu picoarele inainte pe usa.

Dupa prima scaldatoare a copilului, ia moasa copilul nou-nascut, il desfasa si-l petrece de trei ori, asa gol cum este, prin camesa in care l-a nascut ma-sa, si anume bagandu-l prin poale si scotandu-l prin gura. Petrecerea aceasta se face cu scopul ca acesta sa nu capete raul copiilor (boala copiilor) sau Samca, nici sa nu se umple de rofii (n.r. - varsat de vant). Acest procedeu reprezinta un rit de trecere, la fel ca si schimbarea numelui de botez cand un copil este foarte bolnav.

In nordul Moldovei, in apa pentru scaldatoarea copilului se pun Ă«minta neagra, marar, romanita-buna, galbinele de cele ce miroase frumos, tamaita, zmeurica (sereda), sulcina, nalba, poala Santa-Mariei, calapar, lemnul Domnului, toaie si stroh de fanĂ». Dupa scalda, se incinge bine copilul, iar moasa, luand agheasma, i-o toarna pe cap

Femeia care a nascut nu are voie sa iasa din casa timp de patruzeci de zile, pentru ca nu este curata, perioada in care vecinii si prietenii vin in rodin, aducand diverse cadouri si urand viata imbelsugata copilului si mamei. Dupa patruzeci de zile, femeia merge la biserica, unde i se face molifta, ducand cu ea si copilul ca sa-l imbisericeasca

PARUL CARE SERPUIESTE

Alt examen il constituie viteza de crestere a... pilozitatii: daca parul de pe corpul gravidei creste mai greu ca inainte - va avea baiat... O alta superstitie spune ca tot baiat va avea si gravida careia ii apare par pe burta (n.r. - in realitate, fenomenul este cauzat de cresterea cantitatii de hormoni masculini din organism, in aceasta perioada). Ca o ciudatenie amuzanta, thailandezele, care au si ele superstitiile lor, spun ca daca parul ce coboara din zona ombilicului face o linie dreapta, femeia va naste baiat, iar daca linia serpuieste - fata...

TEORIA DESPRE DINTI

Exista superstitii legate de ziua si de pozitia in care vine pe lume bebelusul. Daca vine cu picioarele inainte, va avea puteri magice sau vindecatoare. Ziua in care se produce nasterea e si ea importanta in credintele populare: copilul nascut in luna mai este mai bolnavicios decat ceilalti si nu va avea o viata usoara, in vreme ce acela nascut sau botezat in Vinerea Mare are darul tamaduirii. O alta superstitie spune ca aduce noroc copilul nascut la bordul unei nave. Si ordinea aparitiei dintilor poate fi decodificata - se spune ca daca primul dinte iese pe gingia de jos, copilul va avea viata lunga.

LEGATURA CU PAMANTUL

Acum 70 de ani, un prunc nascut cu par pe piept intr-un sat de pe cursul raului Bega, povesteste Ioan Viorel Boldureanu in lucrarea sa Ă«Orizont mental si credinte magice in sud-vestul RomanieiĂ», putea fi vindecat, dupa priceperea vrajitorului in doua feluri: - sa fie aruncat dezbracat in apa raului la cotul cu valtori, in miez de noapte, sau - sa fie trecut, tot dezbracat, spre apusul Soarelui, printr-o vizuina de vulpe. Mama pruncului a optat pentru a doua varianta. Trecut prin vizuina vulpii, pruncul Ă«s-a legat cu pamantulĂ» si, ca urmare, desi parul si dintii din nastere i-au pierit, el nu avea sa se casatoreasca niciodata.
×
Subiecte în articol: femeia născut copilul moaşa baiat