x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Batalia pentru note in sistemul unitar

Batalia pentru note in sistemul unitar

26 Oct 2004   •   00:00

Elevii vor primi la clasa note dupa noi criterii de evaluare. Profesorii nu prea inteleg cum se aplica, copiii devin invidiosi pe colegi, iar unii parinti ar putea fi tentati sa-si ajute odraslele. La sate, cadrele didactice sunt inca in ceata.

EUGENIA MIHALCEA

Noile criterii de evaluare a elevilor de clasa a VIII-a, introduse obligatoriu din acest an scolar, nu sunt foarte clare pentru profesori. Cea mai delicata situatie se inregistreaza in mediul rural, unde cadrele didactice nu au avut posibilitatea sa studieze criteriile, din cauza ca nu beneficiaza de conexiune la Internet. Inspectorii scolari din mai multe judete au solicitat instruiri cu specialistii de la Serviciul National de Evaluare si Examinare (SNEE) din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii (MEC).

SCHIMBARI. Noul sistem de evaluare, introdus pentru clasa a VIII-a si a V-a si care se va aplica in urmatorii doi ani la toate clasele de gimnaziu, va duce la inlocuirea testelor nationale cu trecerea in clasa a IX-a numai pe baza mediilor din gimnaziu. Cu alte cuvinte, noile criterii de notare incearca sa puna semnul egal intre notele obtinute de un elev dintr-un colegiu sau liceu de prim rang si unul dintr-o scoala cotata ca fiind mai slaba.

Totusi, profesorii care au experimentat noul sistem de notare s-au plans atat de greutatea aplicarii acestuia, cat si de starea de tensiune pe care ar putea-o crea printre elevi. Cadrele didactice se tem ca se va declansa o adevarata vanatoare de note, dar si ca unii parinti si-ar putea ajuta odraslele pentru a avea cele mai bune rezultate din clasa.

PE DISCIPLINE. O lectura clara si un verb conjugat corect le vor asigura tuturor elevilor de clasa a V-a o nota de 8 la romana, de exemplu. Profesorii spera ca standardele nationale de evaluare sa faca notarea elevilor mai obiectiva, cu atat mai mult cu cat din 2008, cand se preconizeaza ca vor fi desfiintate testele nationale, admiterea in liceu se va face numai pe baza mediilor din gimnaziu. Pentru fiecare disciplina au fost stabilite obiective de referinta, iar indeplinirea anumitor conditii ar trebui sa atraga o nota pe masura. Dar se pare ca in practica lucrurile nu stau chiar asa.

FARA NOTE MARI. Profesorii apreciaza ca notele mari vor fi din ce in ce mai greu de obtinut, cu atat mai mult la sate, unde scolile nu prea au laboratoare sau unele sunt dotate foarte slab, acest lucru impiedicandu-i pe elevi sa demonstreze ceea ce au invatat. O profesoara de la o scoala-pilot la experimentul de anul trecut spune ca la unele obiecte, cum sunt educatia tehnologica, muzica, artele sau la fizica si mai exact la chimie, unde sunt necesare experimente, trebuie un laborator dotat.

HARTOGARAIE. De asemenea, profesorii care au studiat noile criterii de evaluare sunt de parere ca foile cu observatii sunt greu de urmarit. Ei se plang ca, desi foarte practice, nu pot sta mereu cu ele in fata pentru a vedea daca elevul indeplineste anumite cerinte sau nu. Dar principala problema de care se plang cadrele didactice ramane lipsa unui laborator propriu-zis de fizica sau chimie, a materialelor didactice si a substantelor. Nici in privinta informaticii, unii nu stau foarte bine. Sunt inca scoli, mai ales in mediul rural, unde nu exista nici un calculator sau personal specializat care sa stie sa utilizeze un computer. Cat priveste Internetul, exista speranta ca in cel mai scurt timp se va rezolva si aceasta problema.

LA SATE. In unele scoli de la sate, criteriile unice de notare au apucat sa fie studiate doar la anumite discipline. Asta in principal din cauza ca scolile din mediul rural nu au putut lua cerintele de pe Internet si nici nu au primit brosurile de la Inspectoratele Scolare Judetene. Cadrele didactice se mai plang ca aceste noi criterii sunt greu de inteles si ca nu stiu ce sa le explice elevilor la clasa. Drept rezultat, unii profesori noteaza elevii in continuare in sistemul clasic. In plus, cadrele didactice considera ca nu se poate vorbi inca de o admitere la liceu numai pe baza mediilor din gimnaziu, avand in vedere ca aceste criterii nu au fost aplicate de la clasa a V-a si pana la a VIII-a.

PAREREA MEC. Reprezentantii Ministerului Educatiei spun ca sistemul este unitar si notele acordate vor reflecta acelasi nivel de cunostinte si de competente pentru elevi, indiferent de scoala la care invata. Obiectivele sunt precizate pentru notele 5, 7, 9 si 10. Spre exemplu, nota 6 se acorda atunci cand un elev indeplineste criteriile pentru nota 5, dar realizeaza doar o parte din criteriile pentru nota 7. In mod asemanator se acorda si nota 8. Lipsa unor criterii explicite pentru notele 6 si 8 nu induce subiectivitatea in acordarea acestora, in schimb conduce la o mai mare usurinta in administrarea intregului sistem de notare, sunt de parere reprezentantii MEC.

NECLARITATI. Profesorii se plang de formularile vagi ale obiectivelor formulate de SNEE. La fizica, de exemplu, daca un elev identifica posibilitati practice de aplicare a teoriei invatate poate primi un 5, iar pentru un 9, el trebuie sa identifice domeniile de aplicare ale unor modele din fizica si chiar sa dea noi solutii pentru punerea in aplicare a celor studiate. Nici la chimie, cerintele nu sunt mai simple, avand in vedere ca, pentru a obtine un 9 sau un 10, elevii aflati in al doilea an de studiu al disciplinei trebuie sa formuleze masuri care s-ar putea lua pentru prevenirea sau reducerea poluarii sau sa argumenteze avantajele sau dezavantajele unor tehnologii actuale si sa emita ipoteze plauzibile cu privire la protejarea unui ecosistem sau a starii de sanatate a oamenilor.

LIMBA SI LITERATURA ROMANA - SCRIS

Nota 5
  • 1. Identificarea/selectarea ezitanta a informatiei dorite cu ajutorul tablei de materii.
  • 2. Identificarea unui element component al paginii de carte.
  • 3. Citirea corecta a unui text cunoscut si citirea cu ezitari a unui text necunoscut in fata unui auditoriu divers.
  • 4. Identificarea unor cuvinte si/sau a unor expresii noi intr-un text citit.
  • 5. Identificarea intr-un text dat a unui sinonim si/sau a unui antonim, a unui cuvant derivat apartinand unei familii lexicale, a unui neologism.

    Nota 7
  • 1. Identificarea/selectarea partiala a informatiei dorite cu ajutorul tablei de materii.
  • 2. Identificarea elementelor componente ale paginii de carte.
  • 3. Citirea corecta si fluenta a unui text cunoscut si citirea corecta a unui text necunoscut in fata unui auditoriu divers.
  • 4. Identificarea cuvintelor si/sau a expresiilor noi intr-un text citit; incercare de identificare a sensurilor pe baza contextului.
  • 5. Identificarea intr-un text dat a unor sinonime si/sau a unor antonime, a unor cuvinte derivate apartinand unei familii lexicale, a unor neologisme.

    Nota 9
  • 1. Identificarea/selectarea corecta a informatiei dorite cu ajutorul tablei de materii.
  • 2. Prezentarea partiala a elementelor componente ale paginii de carte (o eroare/o omisiune).
  • 3. Citirea corecta si fluenta a unui text cunoscut sau necunoscut in fata unui auditoriu divers.
  • 4. Identificarea sensurilor unor cuvinte/ale unor expresii pe baza contextului, la nevoie si prin folosirea dictionarelor.
  • 5. Explicarea partial corecta/adecvata a sensului sau a rolului unor sinonime si/sau a unor antonime, a unor cuvinte derivate apartinand unei familii lexicale, a unor neologisme, prin raportare la context.

    Nota 10
  • 1. Identificarea/selectarea nuantata a informatiei dorite cu ajutorul tablei de materii.
  • 2. Prezentarea corecta/adecvata a elementelor componente ale paginii de carte.
  • 3. Citirea corecta, fluenta si expresiva a unui text cunoscut sau necunoscut in fata unui auditoriu divers.
  • 4. Identificarea sensurilor cuvintelor/ale expresiilor pe baza contextului, la nevoie si prin folosirea dictionarelor.
  • 5. Explicarea corecta/adecvata a sensului sau a rolului unor sinonime si/sau a unor antonime, a unor cuvinte derivate apartinand unei familii lexicale, a unor neologisme, prin raportare la context.

    CRITERII LA CLASA A V-A

    Ministerul Educatiei si Cercetarii a afisat pe site-ul www.edu.ro criteriile de notare pe baza carora profesorii vor acorda notele elevilor de clasa a V-a la disciplinele limba si literatura romana, matematica, istorie, geografie, religie, educatie fizica, educatie tehnologica si limbi moderne. Criteriile care vor fi aplicate la clasa a V-a au fost realizate dupa acelasi model ca si cele de la clasa a VIII-a, a declarat Adrian Stoica, directorul Serviciului National de Evaluare si Examinare din MEC. Acesta a precizat ca noul sistem de notare va fi pus in aplicare incepand de saptamana aceasta. Pe viitor se doreste introducerea unor criterii de notare asemanatoare pentru toate clasele gimnaziale. Astfel, prin uniformizarea evaluarii elevilor din gimnaziu si eliminarea suspiciunilor de subiectivism in notare, admiterea la liceu se va face peste patru ani numai pe baza mediei din clasele V-VIII.
  • ×
    Subiecte în articol: clasa text baza identificarea nota criterii notare