x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Boasele de iepure ajuta la facere

0
30 Ian 2005 - 00:00

INAINTE DE NASTERE
Viata ne e condusa de superstitii, inca de dinainte ca ea sa apara in pantecele mamei. Prin credinte magice pagane, femeile incearca sa ramana grele sau sa scape de o sarcina nedorita...

ADRIANA OPREA-POPESCU

Pentru a junge sa-si tina copilul in brate, oltencele se imbaiaza cu buricul unui prunc
Cu mult inainte ca fertilizarea in vitro sa transforme bunicutele in proaspete mamici, femeile beau boase de iepure si tuica plamadita, faceau descantece si ocoleau biserica pana cand li se toceau flecurile, in incercarea disperata de a avea un copil...

In Oltenia, femeia care nu poate avea copii este socotita blestemata de Dumnezeu si, pe langa rugaciuni si slujbe, ea mai incearca o multime de leacuri pentru a ramane grea. Batranele culeg de pe marginea baltilor buruieni pe care le dau celor care au nevoie, sa le bea plamadite in tuica, numai in zilele de post. Pentru a avea copii, scria Elisabeta Petre Govora in lucrarea sa Ă«Credinte si obiceiuriĂ», femeile se mai imbaiaza cu buricul unui copil intaiu nascut si-l poarta apoi la brau. Femeile batrane le invata pe mirese sa-si lase sireturile pantofilor dezlegate, pentru ca dezlegata sa fie Ă«prasilaĂ». Se mai spune ca si tinerele care mananca salata verde pot ramane mai usor gravide si ca, de asemenea, anumite soiuri de salata pot ajuta nasterea, prin atenuarea durerilor.

DESCANTEC DE MATRICE. Se spune ca matricele sau matricea sunt forte nevazute care au puterea de a impiedica femeia sa ramana insarcinata. Sunt de 99 de feluri si de 99 de neamuri, intra pe gura si se insira pe oase. Exista matrice de sete, foame, deochi, fierbinteala, spaima, neodihna si de alte soiuri. Prin descantec, se iau si se arunca in Marea Rosie sau in Marea Neagra, sa li se piarda urma, precum necuratului... In unele descantece (ritualuri pagane) se invoca spiritul Maicii Sfinte (Maica Domnului), cea care in crestinism este considerata ocrotitoarea femeilor gravide si a pruncilor. Pentru a avea copil sau a fi binecuvantata, cum se mai zice in popor, se face urmatorul descantec. Luni de dimineata, inainte sa rasara soarele, se descanta deasupra unui pahar de rachiu ori de vin sau de bors, din care n-a gustat inca nimeni, de trei ori, una dupa alta, spunandu-se:

Stai matrice, / Nu hui, / Nu pocni, / Prin oase nu te porni! / Matriciu prin sete, / Matriciu prin foame, / Matriciu prin deochi, / Matriciu prin fierbinteala, / Matriciu prin spaima, / Matriciu prin neodihna, / Matriciu de 99 de feluri, / Matriciu de 99 de soiuri, / Iesi de unde esti - / Din piept, / De sub piept, / Din inima, / De sub inima, / Din sele, / Din brate / Si din mate, / Din toate incheieturile / Si din toate ciolanele. / Ca tu, de nu-i iesi, / Cu 99 de coase te-oi cosi, / Din trup si din toate oasele. / Te-oi porni, / Cu 99 de seceri te-oi secera, / Din trup si din toate incheieturile / Te-oi lua / Si-n Marea Neagra te-oi mana. / Si acolo te-oi aseza, / Acolo-i sta, / Acolo-i bea, / Acolo-i disparea,

Si pe N. in pace-i lasa. / N. sa ramaie curata / Si luminata / Ca Dumnezeu cand a facut-o, / Ca maica-sa cand a nascut-o, / Ca argintul strecurat / Cum e de Dumnezeu lasat, / Ca Soarele pe senin, / In veci vecilor / Amin!. (Marcel Olinescu - Mitologie Romaneasca)

ANTICONCEPTIONAL. In Banat, legatu se face intotdeauna cu lumea in care omul trebuie sa ramana. Daca pruncul trebuie sa nu se nasca si sa stea in lumea neagra, atunci, inca de la nunta, in biserica, mireasa arunca boabe de mac: atatea boabe, cati ani nu vrea sa aiba copii; daca nu vrea sa aiba niciodata, nici nu le mai tine socoteala.

Exista si tehnici mai complicate de legare a rodului, pentru ca femeia sa nu mai ramana insarcinata. La primul nascut, placenta si apa de scalda a primei perioade (pana la botezul crestin sau, pentru mai multa siguranta, pana la un an) se pun la radacina unui mar.

Intrarea in lume (nasterea) si iesirea din lume (moartea) sunt acte dominate de Puteri (energii create, dincolo de bine si de rau). Inaintea nasterii (ca si inainte de Facerea Lumii) se intinde lumea neagra.

Tot in Banat, daca o femeie ramane insarcinata contrar vointei ei, o vrajitoare - muiere priceputa - procedeaza astfel: ia o oala de lut noua, confectioneaza un opait, punand o lumanare aprinsa pe o coaja de paine sau de dovleac, asaza acea corabioara pe pantecul femeii gravide si pune oala cu gura in jos peste lumanarea aprinsa, apasand-o pana ce ea se stinge. Oala, se spune, trage pantecul femeii in intunericul din interiorul ei. Caci se zice ca lumina intoarsa nu provoaca nasterea, ci cheama intunericul, in asa fel incat lumea neagra sa absoarba progenitura nedorita inapoi, in haul Nimicului.

FARMECELE GRAVIDEI. In aceasta perioada, binecuvantata, dar si delicata din viata ei, gravida trebuie sa treaca prin mai multe probe. Inclusiv prin cea numita rezistenta casniciei. Exista destui soti care, neacomodandu-se cu schimbarile din viata cuplului, ajung, prin farmece, cum se spune la tara, in bratele altora. E un ac si pentru cojocul lor, descantecul de intors urma... Moasa (cea care urmeaza sa supervizeze nasterea) ia camasa nevestei inselate si-i descanta, intorcand-o in continuu si pe fata, si pe dos. Se alunga facaturile, manaturile si unsurile de pe gravida, de noua ori mai puternice decat au venit, cu 90 de boi, pe cea care le-a trimis. Iar de-o fi de la Dumnezeu, se spune in invocatie, Mila sa-si intoarca... Gravidei i se pot face si alte farmece, care pot intarzia nasterea, iar in acest caz ea trebuie descantata de ursita. In ritualul descantecului, e nevoie si de un... topor cu care se face cruce pe la icoane.

Se spune ca matricele sunt forte nevazute care au puterea de a impiedica femeia sa ramana insarcinata. Sunt de 99 de feluri si de 99 de neamuri, intra pe gura si se insira pe oase. Exista matrice de sete, foame, deochi, fierbinteala, spaima, neodihna si de alte soiuri - superstitie despre fertilitate

Ă«LegatuĂ» se face intotdeauna cu lumea in care omul trebuie sa ramana. Daca pruncul nu trebuie sa se nasca si e mai bine sa stea in Ă«lumea neagraĂ», atunci, inca de la nunta, in biserica, mireasa arunca boabe de mac: atatea boabe cati ani nu vrea sa aiba copii - superstitie despre maci

Se pun noua fire de usturoi in jumatate de litru de rachiu si se lasa pe horn. Dupa a noua zi incepe sa bea. O alta licoare este facuta din boasele unui iepure sau matca (n.r. - uterul) unei iepuroaice, pisate marunt si tinute noua zile in rachiu, la caldura - bauturi fertilizante

CELE ZECE PORUNCI ALE FEMEILOR GRAVIDE
Femeile insarcinate - aflate in pozitie sau in stare binecuvantata, cum se mai spune in popor - trebuie sa tina seama de foarte multe reguli, daca vor sa aiba un prunc intreg si sanatos. Si nu e vorba de analize, ecografii sau vizite la medic!

SA FIE LA TINE. In Oltenia, daca o femeie a ramas insarcinata, nu trebuie sa ascunda acest lucru, pentru ca cel care va veni pe lume sa fie vorbaret. Ori de cate ori va vedea vreun om cu defect fizic sa se gandeasca sa nu fie si copilul ei asa, pentru ca sa nu iasa pruncul cu acel defect. In Muntenia, tehnica de indepartate a malformatiilor congenitale este mult mai... rafinata: de cum zareste omul cu handicap fizic sau psihic, gravida trebuie sa-si scuipe peste degetele impreunate ale mainii drepte si apoi sa le duca la spate, spunand sa fie la tine, iar copilul meu intreg ca mine.

NARILE VULPII. Pentru a apara copilul, gravida nu trebuie sa fure nimic sau, daca o face, sa nu atinga cu acel obiect parti ale corpului ce se vad, pentru ca ar iesi pruncul cu semne. De asemenea, femeile insarcinate din Oltenia nu trebuie sa culeaga prune sau vreun alt rod in poala, ca sa nu fie copilul bubos. Iar daca vor ca pruncul sa aiba parul cret, se spune ca e de ajuns sa ia intentionat talas in poala. Ce nu trebuie sa mai faca femeia gravida? Sa nu atinga animale - pentru ca cel din pantece sa nu imprumute trasaturile necuvantatoarelor. Sa nu se sperie de nimic, fiindca se poate imbolnavi, sa nu pofteasca si sa ceara ori de cate ori doreste sa manance ceva, caci altminteri poate sa lepede copilul. In unele zone ale tarii, celelalte femei, vazand gravida ca e palida, slabita si in pericol de a pierde sarcina, o afuma cu... nari de vulpe. Facand asta, femeia - daca nu i-a venit timpul, nu pierde, iar daca e pe aproape sorocul - naste asa cum se cuvine.

VISUL DE LA DUMNEZEU. Exista si alte ziceri legate de sarcina: femeia stie intotdeauna ce poarta in pantece si viseaza copilul in timpul sarcinii. Iar in vis, el arata exact asa cum va fi cand va veni pe lume. Se mai crede, de asemenea, ca daca gravida viseaza ceva legat de nastere, Dumnezeu ii da putere prin acel vis.

O superstitie intalnita in toate zonele tarii este legata de cumparatul hainutelor pentru nou-nascut. In vreme ce la americani exista traditia numita Baby Shower - o petrecere organizata pentru viitoarea mamica, cam cu o luna inainte de nastere -, in care fiecare invitat aduce cadouri pentru bebelus, in Romania se spune ca aduce ghinion sa te pregatesti din timp pentru venirea pe lume a copilului.

Ca pruncul sa-i traiasca si sa se bucure de el, gravida nu trebuie sa boteze sau sa cunune si nici sa intre in biserica mireasa, insarcinata fiind.

Sa nu furi, sa nu poftesti, sa nu te sperii, sa nu te miri de ciungi, sa nu botezi, sa nu cununi, sa nu culegi fructe, sa nu atingi animale, sa nu cumperi hainute.. Iata un decalog pe care ar trebui sa-l respecte gravida care doreste un copil intreg si sanatos superstitii legate de sarcina

IMBAIEREA IN HAMEI

Conform superstitiilor culese de Irina Nicolau si Carmen Huluta in cartea Credinte si superstitii romanesti, femeia care vrea sa aiba un copil trebuie sa se scalde intr-o apa in care au fost fierte hamei, capsunic si floare de romanita. Iar la Boboteaza, cand preotul sfinteste apa, ea sa ieie mai intai apa sfintita; acasa sa-si faca pogace (turta de malai sau de grau) cu apa sfintita si sa o manance cu barbatul. Si despre matraguna, planta cu proprietati afrodiaziace si fertilizante, se spune ca ar combate sterilitatea la oameni si animale.

PIOSENIE SI CEAIURI

De foarte multe ori, in credintele magice pagane se invoca ajutorul sfintilor din calendarele crestine... Astfel, o alta superstitie spune ca, pentru a purcede grea, femeia face lumanari de inaltimea ei si le aprinde la icoana Maicii Domnului; plateste liturghii si rugaciuni pe care un preot le face 40 de zile la rand; inconjoara biserica si ingenuncheaza sub daruri, tine posturile, cu deosebire lunile si in Vinerea Mare. Tot pentru marirea fertilitatii se beau tot felul de ceaiuri de plante medicinale (napraznic, coada-soricelului, cretisoara, dragaica, galbenele si urzica), dar si licori preparate din: trandafir alb, liliac alb sau maces.

USTUROI TOPIT IN TUICA

Exista si retete pentru fertilizare bazate pe consecventa cu care este tinut tratamentul, dar mai ales pe stomacul de fier al celei care se trateaza. Astfel, o femeie care vrea sa ramana grea pune noua fire de usturoi in jumatate de litru de rachiu, care se lasa noua zile pe horn, iar dupa a noua zi incepe sa bea. Daca nu are efect, incearca o alta licoare: Se bea boasele unui iepure sau matca (n.r. - uterul) unei iepuroaice, pisate marunt si tinute noua zile in rachiu, la caldura. Dupa a noua zi, barbatul bea samanta de iepure, iar nevasta, cea de iepuroaica.
Citeşte mai multe despre:   femeia,   copilul,   gravida,   matriciu

Serviciul de email marketing furnizat de