Ca urmare a actiunilor derulate cu ocazia Saptamanii Globale a Educatiei, in luna mai au fost colectate peste 700 de scrisori din toata tara. Au fost aplicate 3.600 de chestionare in 11 judete, pentru a se identifica perceptia copiilor asupra abandonului scolar si posibilele solutii.
ROXANA ROSETI
Din scrisorile analizate reies cateva mari probleme cu care se confrunta copiii in scoli. In primul rand, conditiile improprii de invatat (lipsa curateniei in clase, banci vechi si incomode, grupuri sanitare neigienice) si programa scolara incarcata. Apoi dotarea necorespunzatoare a scolilor, programul zilnic solicitant, gradul scazut de securitate din unele scoli, comunicarea deficitara cu cadrele didactice si accesul redus al unor categorii de copii la educatie.
GREUTATI. O alta cauza identificata de copii este lipsa scolilor in anumite zone sau lipsa mijloacelor de transport care sa faca legatura intre scoala si casa, in special pentru copiii din mediul rural. Lipsa sprijinului familiei (pentru copiii orfani sau copiii strazii) le reduce acestora sansele de a merge la scoala si a termina studiile alaturi de ceilalti copii.
In scrisorile lor copiii au identificat solutiile. Si anume: sprijinirea financiara sau materiala a familiilor cu copii, cresterea alocatiei pentru toti copiii, sprijinirea materiala a copiilor din familii sarace, strangerea de fonduri si donarea acestora familiilor nevoiase, construirea mai multor scoli si asigurarea transportului gratuit in anumite zone, reducerea cheltuielilor de scolarizare si multe altele.
COERENTA. La masa rotunda "Educatie de calitate pentru toti copiii", organizata in luna iunie a acestui an, participantii - reprezentanti ai Ministerului Educatiei si Cercetarii (MEC), Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, organizatiilor neguvernamentale, profesorilor si elevilor - au evidentiat cele mai importante probleme cu care se confrunta in procesul educativ, dar si posibile solutii pentru rezolvarea acestora. Cum ar fi: necesitatea unei mai mari coerente a actului educational, prin limitarea schimbarilor aduse programei scolare si a procedurilor de evaluare a elevilor, consultarea larga a profesorilor referitor la continutul programelor scolare, astfel incat acestea sa fie, in final, cat mai bine adaptate gradului de dezvoltare a copiilor din diferite niveluri de invatamant.
De asemenea, au fost evidentiate necesitatea implicarii profesorilor impreuna cu parintii in eliminarea atitudinilor discriminatorii ale elevilor fata de copiii rromi si cei cu dizabilitati, precum si necesitatea unei legaturi mai stranse intre personalul didactic si specialistii din cadrul serviciilor sociale, pentru a raspunde mai bine nevoilor copiilor cu dizabilitati.