x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Scrisori - 1 septembrie 2004

Scrisori - 1 septembrie 2004

01 Sep 2004   •   00:00

Infractiuni contra autoritatii

Neglijenta in serviciu

Prevazuta de Codul Penal la art. 249, aceasta infractiune consta in incalcarea din culpa de catre un functionar public sau functionar a unei indatoriri de serviciu, prin neindeplinirea acesteia sau prin indeplinirea ei defectuoasa, daca s-a cauzat o tulburare insemnata bunului mers al unui organ sau institutii de stat ori al unei alte unitati, sau o paguba patrimoniului acesteia ori o vatamare importanta intereselor legale ale unei persoane.

Aliniatul 2 al art. 249 Cod Penal prevede forma agravata a acestei infractiuni, care consta in incalcarea din culpa a indatoririlor de serviciu, daca a avut consecinte deosebit de grave. Prin indatoriri de serviciu se intelege tot ceea ce cade in sarcina unui functionar public sau functionar, potrivit normelor care reglementeaza serviciul respectiv ori care sunt inerente naturii acelui serviciu.

Normele care reglementeaza activitatea de serviciu sunt extrem de variate si pot fi cuprinse in legi, hotarari ale Guvernului, regulamente, statute etc. Unele dintre aceste norme stabilesc indatoriri cu caracter general ale tuturor functionarilor, iar altele prevad indatoririle specifice fiecarei categorii de functionari.

Chiar si dispozitiile individuale date unui functionar public de catre organul superior constituie indatorire de serviciu, insa numai in cazul in care sunt respectate intocmai dispozitiile legale. Daca, in asemenea conditii, functionarul public din culpa nu indeplineste sau indeplineste in mod defectuos aceste indatoriri cauzand una din urmarile prevazute de lege, atunci se va face raspunzator de savarsirea infractiunii de neglijenta in serviciu. Trebuie insa indeplinita conditia ca organul superior care a dat dispozitia sa aiba in competenta aducerea la indeplinire a unei dispozitii legale.

Asadar, incalcarea unei indatoriri de serviciu se poate realiza fie prin neindeplinirea unei indatoriri, fie prin indeplinirea ei in mod defectuos.

Neglijenta in serviciu se pedepseste cu inchisoarea de la o luna la doi ani sau amenda, cand fapta este comisa de un functionar public, si inchisoarea de la o luna la un an si patru luni sau amenda, daca este savarsita de un functionar.

In ceea ce priveste varianta agravata a acestei infractiuni, pedeapsa este inchisoarea de la doi la zece ani, cand fapta este savarsita de un functionar public, si inchisoarea de la doi ani la sapte ani si opt luni, cand este comisa de un functionar.

"Stefanica, Dutu & Asociatii" - societate de avocati

CONDITII

"Incalcarea unei indatoriri de serviciu se poate realiza fie prin neindeplinirea unei indatoriri, fie prin indeplinirea ei in mod defectuos"

Raspunsuri la problemele dvs.

Ene Florin, Teleorman: "Va rog sa-mi spuneti ce trebuie sa contina dosarul pentru inscrierea in baza de date a firmelor care intermediaza plasarea fortei de munca in strainatate sau a Oficiului pentru Migrarea Fortei de Munca. Spuneti-mi va rog si care sunt aceste firme".
RASPUNS: Un contract de munca in strainatate prin Oficiul pentru Migrarea Fortei de Munca (OMFM) poate sa obtina orice cetatean roman care face dovada ca nu are antecedente penale si care este apt din punct de vedere medical sa desfasoare activitatea pentru care opteaza. Primul pas pe care trebuie sa-l faca persoanele care doresc sa plece la munca in strainatate prin OMFM este acela de a depune la sediul OMFM un dosar cu urmatoarele acte: copie dupa buletin si dupa pasaport, cu valabilitate de minimum sase luni; cazier juridic ca nu aveti antecedente penale cu o valabilitate de minimum trei luni, copie dupa actele de studii, copie legalizata dupa certificatele de studiu si/sau calificare, copie dupa cartea de munca, care trebuie sa aiba toate paginile scrise si legalizate la notariat, adeverinta medicala de la medicul de familie ca este clinic sanatos, trei fotografii tip pasaport, caracterizare de la ultimul loc de munca. De asemenea, trebuie completate fisa individuala si curriculum vitae, dupa modele existente la sediul oficiului.

Vasile Cecilia, loc. Braila: "Va rog din tot sufletul sa ma ajutati! Sunt mama a doi copii minori si sunt casnica, locuim intr-un apartament de doua camere confort doi. La data de 15.07.2004 am primit o citatie din partea Tribunalului Braila prin care eram anuntata ca sunt data in judecata de RomTelecom. Cand am primit factura de telefon am fost ingrozita, era de plata suma de 263.316.294 lei. Am vazut pe desfasurator apeluri din secunda in secunda la Votel. Din data de 26.05.2004 am achitat cate 100.000 lei, dar tot am fost data in judecata. Va rog sa ma ajutati sa mi se faca dreptate; nu am atatia bani sa pot plati." (Str. Aleea Cocorilor nr. 6, bloc E1, scara 3, apt. 153).
RASPUNS: Potrivit RomTelecom, "Doamna Vasile Cecilia a admis in cadrul unei audiente pe care a solicitat-o la RomTelecom Braila efectuarea apelurilor care au dus la emiterea facturii telefonice in valoare de 263.316.294 de lei. Toate aceste apeluri au fost efectuate catre linia telefonica VOTEL TELEMEDIA, utilizata pentru diferte jocuri si concursuri interactive, la diverse posturi de televiziune. In acest moment, RomTelecom incearca sa gaseasca o solutie pentru rezolvarea acestui caz, data fiind situatia financiara precara a doamnei Vasile, revenind asupra actionarii acesteia in justitie. Reprezentanti ai RomTelecom o vor contacta pe doamna Vasile Cecilia pentru a ajunge la o intelegere".

Maja Ioan, Cluj-Napoca: "Am revendicat in dosarul executional nr. 215/2001 terenul cu o suprafata de 1.251 stanjeni, situat in municipiul Cluj-Napoca, in baza Legii nr. 10/2001. Acest teren este inscris in C.F. nr. 19287, nr. topo 21595/1 si 21594/5. Prin decretul nr. 999/1962 terenul a fost expropriat si trecut in proprietatea statului, dandu-se in administrarea Comitetului Executiv al Sfatului Popular din Orasul Cluj. Eu nu am primit nimic in schimb si nici nu am fost despagubit in vreun fel, ca dovada, cartea funciara este in continuare pe numele meu si fara modificari. In anul 1995, prin Decizia nr. 108/12.09.1995, Delegatia Permanenta a Consiliului Judetean Cluj a eliberat un Certificat de Atestare a Dreptului de Proprietate asupra terenurilor pentru societatea comerciala cu capital de stat Transilvania SA. Aceasta societate s-a intabulat cu nr. C.F. 126040 si aceleasi numere topo cu ale proprietarilor. In anul 2000, terenul a fost vandut la diverse persoane fizice si juridice care se inregistreaza si ele in cartea funciara. Astfel, in cartile funciare ale municipiului Cluj-Napoca exista mai multe numere de carte funciara pe aceleasi numere topo. Eu doresc sa ma ajutati sa aflu cine are obligatia de a rezolva notificarea depusa la Consiliul Local al Municipiului Cluj, deoarece SCC Transilvania a refuzat sa o primeasca".
RASPUNS: Cel mai bine este sa va adresati unui avocat impreuna cu care sa incercati sa rezolvati aceasta situatie. Din cele relatate de dumneavoastra se comite un abuz caruia nu-i puteti pune capat decat in instanta.

Curmei Maria, com. Bordusani, jud. Ialomita: "Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarele intrebari: cu cati ani se reduce varsta de pensionare avand urmatoarele conditii: am trei copii, acum mari, la casele lor, si am 27 ani si 5 luni in grupa a doua de munca in aceeasi unitate. De asemenea, am efectuat somajul complet de 9 luni si ajutorul de somaj de 18 luni. De asemenea, vreau sa stiu la ce varsta pot iesi la pensia de drept. La ce varsta pot iesi la pensie anticipat conform Legii 19/2000. Mentionez ca sunt nascuta la 26.05.1952".
RASPUNS: Referitor la scrisoarea doamnei Curmei Maria, facem urmatoarele precizari: Potrivit lunii si anului nasterii doamnei Curmei, prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale stabilesc varsta standard de pensionare la 59 de ani si o luna, in conditiile realizarii unui stagiu complet de cotizare de 28 de ani si 2 luni. Pentru activitatea desfasurata in conditii deosebite de munca (aproximativ 27 de ani - conform afirmatiilor din scrisoare), in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, varsta standard de pensionare se reduce cu 6 ani daca incadrarea in grupa II (conform legislatiei anterioare) este corecta. Astfel, sus-numita indeplineste conditiile pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare in luna iunie 2005. Facem precizarea ca reducerea varstei standard de pensionare acordata in temeiul art. 48 (reducere de 1 an pentru femeile care au nascut cel putin 3 copii si i-au crescut pana la varsta de 10 ani) din legea amintita nu opereaza in cazul doamnei Curmei datorita faptului ca aceasta reducere nu poate fi cumulata cu nici o alta reducere prevazuta de lege, respectiv nici cu reducerea pentru activitatea desfasurata in grupa II de munca. Conform art. 50, asiguratii care au realizat stagiile complete de cotizare (28 ani si 2 luni in cazul doamnei Curmei), precum si cei care au depasit stagiul complet de cotizare cu pana la 10 ani pot solicita pensia anticipata partiala cu reducerea varstelor standard de pensionare cu cel mult 5 ani. Facem precizarea insa ca Legea nr. 19/2000 nu permite cumularea celor 5 ani de reducere de la pensia anticipata partiala cu cei 6 ani de reducere pentru anii lucrati in conditii deosebite de munca. In consecinta, cea mai avantajoasa dintre situatii este cea prevazuta la art. 42 alin. (1), respectiv reducerea varstei standard de pensionare cu 6 ani.

UMANITAR

Donatii pentru construirea unei biserici

Preot Benone Popoiag: "Cu deosebit respect va adresam rugamintea de a analiza posibilitatea acordarii unui ajutor material sau financiar pentru construirea unei biserici ortodoxe incepute in cartierul Berceni, Strada Resita, Sector 4, Bucuresti. Acest cartier este locuit de credinciosi lipsiti de posibilitati materiale deosebite, in mare parte muncitori din fosta zona industriala sudica a Bucurestiului, azi cei mai multi pensionari.

Lucrarea a inceput cu ajutorul financiar primit de la credinciosii parohiei, dar ritmul este lent, neexistand fonduri, iar materialele si manopera sunt foarte scumpe.

Dorinta credinciosilor acestei parohii nou infiintate de a avea o biserica din zid este foarte mare, dar cum de la dorinta la realizare este un drum anevois nadajduim ca Dumnezeu va trimite catre noi oameni cu credinta si posibilitati materiale care sa ne ajute. Poate ca astfel asemenea oameni vor avea posibilitatea ca numele lor sa ramana scrise pentru vesnicie in cartea vietii, fiind pomeniti in randul ctitorilor la fiecare sfanta slujba, facandu-se placuti inaintea lui Dumnezeu.

Va adresam aceasta cerere nadajduind ca veti intelege cat de mari sunt cheltuielile legate de aceasta lucrare si cat de mici sunt posibilitatile noastre. Cat priveste utilizarea acestor ajutoare, fiti incredintati ca ele vor fi folosite pentru scopul propus, neexistand interese personale ale cuiva, ci doar dorinta de a face ceva placut lui Dumnezeu, in folosul oamenilor.

Daca acest apel al nostru isi va gasi ecoul in sufletele dumneavoastra de crestini, facandu-le sa zamisleasca dorinta de a ne ajuta, biserica noastra are un cont deschis la BCR Sector 4, Bulevardul Unirii nr. 63, bl. F4, nr. 2511.1-5011.1/Rol - lei; 2511.1-5011.2/USD unde se pot depune ajutoare, sau direct la biserica situata in Strada Resita, Sector 4, telefon: 450.28.23 sau preotului paroh Benone Popoiag, tel: 0722-780.432, 460.81.12. Pentru cei ce ne pot ajuta putem oferi rugaciunile noastre, drept recompensa."

Pagina realizata de Florentina Voicu si Anca Soineanu
×