x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Un film - Parfumul / Esenţă de fecioară

0
Autor: Loreta Popa 29 Apr 2007 - 00:00
Un film - Parfumul / Esenţă de fecioară


Majoritatea celor care au citit "Parfumul" lui Suskind a fost atinsă undeva, inlăuntrul sufletului, de povestea unui personaj atat de departe de uman.

O combinaţie de farmec, oroare, dispreţ, vrajă, dar in acelaşi timp atracţie, fiindcă romanul dezvăluia o lume despre care nu ştia nimeni că există. Cea a miresmelor. Nou, genial, iar intriga depăşea orice imaginaţie. Inainte de a vedea lumina marelui ecran, proiectul a intampinat multe obstacole. Patrick Suskind şi-ar fi dorit ca Stanley Kubrick să fie regizorul, doar aşa ar fi vandut drepturile de autor. Stanley Kubrick, Martin Scorsese şi Milos Forman au fost abordaţi pentru a li se propune ecranizarea, dar au refuzat pe rand, convinşi fiind că nu este posibilă. Tim Burton şi Ridley Scott au dorit să achiziţioneze drepturile, dar cei de la Constantin Films au fost mai rapizi şi adaptarea romanului "Parfumul" a fost incredinţată lui Tom Tykwer (Aleargă, Lola, aleargă!), unul dintre cei mai neobişnuiţi regizori germani. El a compus un limbaj din sunete, muzică, dialoguri şi, bineanţeles, imagini care declanşează impresii nu numai vizuale, ci şi olfactive.

OBSESIA. "Povestea unui criminal", şi nu "Povestea unei crime", cum greşit s-a tradus in romaneşte, pentru că este vorba despre mai multe crime şi un singur criminal, ar fi putut fi foarte bine filmul unei obsesii. Intunecat, halucinant, cuceritor pană la sfarşit. Murdăria este ubicuă, iar in această lume a mirosurilor putrede parfumul reprezintă atingerea unui inger. Jean-Baptiste Grenouille este un perfecţionist, după cum stă dovadă obsesia lui de a crea parfumul perfect, care odată ajuns la nările fremătande cucereşte fără obstacole. Introvertit, folosind puţine cuvinte, Grenouille era imposibil de descris cu ajutorul dialogului, şi construirea unui film in jurul unui astfel de personaj a reprezentat o provocare. E greu să inţelegi obsesia lui Grenouille, dar nu imposibil. Alegerea actorului care trebuia să-l interpreteze pe monstruosul Jean-Baptiste Grenouille a fost şi ea dificilă. Adaptarea "Parfumului" incă nu-şi găsise un regizor, dar actori ca Johnny Depp sau Orlando Bloom fuseseră deja contactaţi pentru rolul principal. Producătorii au hotărat să-i inmaneze responsabilitatea tanărului actor englez Ben Whishaw, care a intuit perfect psihologia acestui personaj ciudat.

AROMĂ DE FETIşCANĂ. Acţiunea are loc in Franţa secolului al XVIII-lea, in epoca in care mirosurile erau dezgustătoare. Stilul regizorului Tim Tykwer scoate in evidenţă ciudăţeniile societăţii franceze ale epocii şi o arată altfel decat eram obişnuiţi. Jean Baptiste Grenouille, personajul principal, se naşte cu o calitate care il făcea unic, il deosebea de ceilalţi. Avea un miros rafinat şi era mai rezistent ca o bacterie. Lucra 16 ore pe zi, iarnă sau vară. Nu cunoştea viaţa decat mirosind-o. "Lemn, lemn cald. Iarbă, iarbă udă. Apă, apă rece. Pietre, pietre calde. Mormoloci. Pietre ude", chiar şi ele aveau miros pentru el. Fiecare om este un parfum inconfundabil, de aceea intalnirea cu o tanără fecioară şi mirosul ei produc un declic in mintea alambicată a lui Grenouille. Fără voie, o sufocă, iar obsesia pentru aroma ei trecătoare il determină să incerce să recreeze parfumul ei de tanără femeie. Cum altfel decat folosindu-se de trupurile a 13 fete, cărora le va lua aroma cu ştiinţa pe care o stăpanea la perfecţie. Pentru că nu se putea apropia de ele altfel, el le ucide pe rand, iar minuţiozitatea muncii lui te lasă fără respiraţie. Reuşeşte să termine acest parfum, dar este prins, judecat şi condamnat la moarte. Ar fi fost un final meritat, dar Suskind a hotărat altfel soarta eroului său. Actorul englez Ben Whishaw a reuşit să creeze un personaj irezistibil, iar Dustin Hoffman şi Alan Rickman joacă impecabil in roluri secundare. Un film complex, mai aproape de realitate decat ne imaginăm, care trebuie vizionat. Premiera in Romania a avut loc la 30 martie 2007.
Citeşte mai multe despre:   parfumul

Serviciul de email marketing furnizat de