x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Frumos si sanatos Giorgio Armani, inventatorul luxului discret

Giorgio Armani, inventatorul luxului discret

de Eugenia Mihalcea    |    01 Noi 2009   •   00:00
Giorgio Armani, inventatorul luxului discret
Sursa foto: Ints Kalnins/

Armani, Ferre, Prada, Versace, Fendi, Missoni, D&G. Ce au toate aceste denumiri în comun? Sunt toate nume de designeri care s-au lansat în anii '70 - '80, iar cei mai mulţi sunt încă prezenţi pe podium la fiecare prezentare de modă. Nu în ultimul rând sunt italieni, creatori italieni de lux, fie că vorbim despre îmbrăcăminte, despre accesorii ş.a.



Deşi fără o istorie foarte lungă în spate, designerii italieni au reuşit să îşi croiască destul de repede un nume, care este cunoscut în zilele noastre de toţi locuitorii planetei. Costum Armani, geantă Prada, ţesături Missoni. Când spui aceste cuvinte descrii o industrie, dar şi modul în care sunt realizate produsele acesteia. Întrezăreşti materiile prime de foarte bună calitate, prelucrate manual cu multă grijă în mici ateliere de familie. Căci acesta este specificul modei italiene: o afacere care înseamnă 30% din producţia de vestimentaţie din întreaga Europă. Şi totul se face în familie, după cum spune specialistul Mihai Cosmatchi, lectorul cursului de "Modă contemporană", care se desfăşoară săptămânal în cadrul Fundaţiei Calea Victoriei din Bucureşti. "Italienii şi-au păstrat relaţiile de familie, iar ei comunică foarte bine la nivel de clienţi mici, producători care fac aceste comenzi mici. Missoni, de exemplu, face tricotaje manual, o idee care pentru producătorii din Marea Britanie ar fi arhaică, dar care pentru Italia reprezintă luxul", explică Mihai Cosmatchi.

Iar pentru că moda italiană e de dată mai recentă decât cea care se face la Paris, familiile care creează luxul la Roma, Milano şi Florenţa s-au folosit foarte bine de un instrument american pentru a căpăta vizibilitate: marketingul. Dacă pe francezi îi găseşti în câteva magazine mici, specializate pe produse de lux, unde nu oricine are bani să treacă de uşa de la intrare, italienii au vrut să fie peste tot, să fie vizibili - în toate oraşele lumii, în toate marile magazine, în toate aeroporturile.

Vulturul fascist
Iar în această lume înnebunită să se remarce şi să fie remarcată, Giorgio Armani - născut în 1934, în Piacenza, a spart tiparele. Discret, atât în design, cât şi în viaţa privată, Armani şi-a dedicat întregul stil acestui cuvânt. "În perioada în care se forma Giorgio Armani, Italia îşi căuta propria identitate, departe de cubism, de suprarealism, departe de război. De aceea Armani a decis să revină la stilul vechi mediteranean, să ofere prin creaţiile sale sobrietate, forţă, disciplină", afirmă lectorul de la Fundaţia Calea Victoriei. Chiar şi emblema folosită de Giorgio Armani a fost vulturul fascist. Mihai Cosmatchi spune că acest lucru ar putea fi şi o reminiscenţă din familie, dacă ţinem cont de faptul că tatăl lui Giorgio a avut înclinaţii fasciste, lucru pentru care a şi făcut închisoare timp de nouă luni, după război.

Dar dincolo de simbolul folosit pentru marca Armani, costumele realizate de acesta au fost făcute pe măsura celor care urmau să le poarte, după cum declara chiar Armani, în urmă cu câţiva ani, într-un interviu pentru ziarul englezesc Guardian.

Costumul Armani a devenit un "must have" al celor care se declară adepţii eleganţei, dar şi o uşurare pentru managerii care nu îşi permit un designer personal. Cu alte cuvinte, costumele Armani sunt perfecte, pur şi simplu se aranjează după trupurile celor care le poartă.

Exuberanţă şi anonimat

"La Armani nimic nu este cu adevărat negru sau alb. La el totul este gri, iar în anii '70 era bej. Pentru Giorgio Armani, a te îmbrăca elegant nu înseamnă a fi remarcat, ci a lăsa ceva în urmă", precizează Mihai Cosmatchi.

Cu acest moto, crezând într-o eleganţă şi într-un lux discret, ceea ce pentru unii poate părea un non-sens, Armani şi-a clădit un imperiu pe care îl conduce singur şi la vârsta de 75 de ani. Pasionat de corpul uman, după ce a încercat să facă medicină în tinereţe, Armani este încă pentru mulţi un semn de întrebare. Trecerea războiului prin familia lui şi-a pus amprenta asupra stilului Armani, care la prima vedere poate părea o întoarcere la înregimentare, la uniformă. El însă este de părere că nu a făcut altceva decât să ofere oamenilor cu bani posibilitatea să cumpere haine scumpe, dar în care să rămână atât de anonimi pe cât îşi doresc. "Sunt înregimentaţi pentru că se îmbracă toţi în gri, sau sunt o elită care nu doreşte să iasă în evidenţă?!", întreabă retoric Cosmatchi.

Pentru a răspunde totuşi la această întrebare, vom folosi chiar cuvintele lui Giorgio Armani, care spune despre creaţiile sale că au apărut din dorinţa de a sparge tiparele, de a face totul fluid: "Am vrut să ofer încredere, fără însă a defini prea clar o personalitate".

Astfel a dezvoltat o afacere care are 305 magazine în 35 de state, cu liniile Armani prive, Giorgio Armani, Le Collezioni, Emporio Armani - linia urbană pentru tineri, Armani Jeans - care se vinde exclusiv în Statele Unite ale Americii şi în Canada şi Armani Junior. Numele Armani s-a lipit însă şi de hoteluri, cafenele, ceasuri, telefoane mobile, parfumuri, fie realizate "în casă", fie în parteneriat cu alte companii. Armani este special creat pentru omul modern, după cum trage concluzia lectorul cursului despre "Moda contemporană", deoarece omul modern "îşi poartă haina ca pe o mască". Mai multe detalii despre cursul de modă găsiţi pe www.victoriei.ro.

×
Subiecte în articol: stare de lux