x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Sanatatea copilului Rătăciţi printre gadgeturi: generaţia dependentă de ecrane

Rătăciţi printre gadgeturi: generaţia dependentă de ecrane

de Luciana Grosu    |    26 Mai 2015   •   12:20
Rătăciţi printre gadgeturi: generaţia dependentă de ecrane

Preşcolari care ating orice obiect aşteptându-se să reacţioneze ca un touch screen. Adolescenţi care trăiesc pe Facebook. Tineri pentru care lumea înseamnă în primul rând mesaje multimedia şi tonuri de apel. Este dependenţa de tehnologie la modă? De fapt, cât timp ar trebui să petreacă un copil online?

Dependenţa: o problemă reală
Lumea virtuală oferă o versiune simplificată, incompletă şi adesea deformată a lumii reale. Din acest motiv, un copil redus la spaţiul bi-dimensional al gadgetului preferat este un copil deconectat de la realitatea înconjurătoare. Cei dependenţi sunt „premiaţi” cu recompense virtuale cum ar fi puncte ori like-uri pe Facebook, fiind în acelaşi timp descurajaţi să mai caute răspunsuri dincolo de ecran. În plus, tabletele şi smartphone-urile fac apel doar la unele simţuri şi abilităţi, neglijându-le pe celelalte. Această stimulare unidirecţională poate duce la dezvoltarea insuficientă sau chiar atrofierea anumitor abilităţi motrice, cognitive ori sociale.

Părinţi foarte ocupaţi, copii nedezlipiţi de monitor
Deşi nimeni nu neagă faptul că dependenţa de ecrane are consecinţe fizice serioase cum ar fi migrenele, insomnia ori tulburările de vedere, ea nu produce dependenţă biologică în felul în care o fac alcoolul ori drogurile. Din acest motiv, unii dintre cercetători se pronunţă împotriva controlului strict al timpului pe care copilul îl petrece în faţa ecranului. „Ideea deconectării forțate a copilului nu este cu adevărat utilă. Un lucru interzis devine mai atractiv”, avertizează profesorul David Buckingham, specia¬list în Media și Comunicare la Loughborough University (UK). El crede că părinţii ar trebui să discute cu copiii, să-i asculte şi să le propună alternative de petrecere a timpului liber, înainte de a le impune restricţii „arbitrare”.
Specialiştii spun şi că exem plul personal al părinţilor contează. Dependenţa de tehno¬logie se învaţă în familie. Psihologii recomandă părinţilor să lase deoparte laptopul sau smartphone-ul şi să dedice mai mult timp momentelor petre¬cute împreună cu copiii.

Un potenţial educativ insuficient exploatat
Timpul petrecut în faţa ecranului nu este neapărat un timp irosit. Dacă în trecut copiii îşi petreceau majoritatea timpului absorbind fără discernământ programele TV, în prezent cei tineri folosesc internetul pentru a alege conţinutul conform propriilor preocupări şi interese. Adolescenţii care folosesc laptopul ori tableta pentru a-şi face temele ori a învăţa ceva nou au totuşi nevoie de îndrumare, pentru că, aşa cum explică Nicoleta Fotiade, expert în educaţie media şi preşedin¬tele Mediawise Society, „copilul nu realizează în mod spontan potenţialul educativ al internetului”.

Şi jocurile video trebuie alese cu grijă. „Părinţii trebuie să înlăture jocurile violente și repetitive, deoarece acestea creează dependenţă şi aduc zero beneficii“ , sfătuieşte Giorgiana Cristea.

Totuşi, nu toate jocurile video sunt dăunătoare: „Jocu¬rile online pot dezvolta abilită¬țile de luare a deciziei, pot ajuta la învățarea de conținut într-un mod interactiv, la îmbună¬tăţirea coordonării mână-ochi. Unele dintre acestea pot chiar dezvolta abilități de sociali¬zare”, aminteşte Nicoleta Fotiade.

Adolescenţii şi gadgeturile
Fetele petrec în medie 7,5 ore pe zi în faţa ecranelor, iar băieții 8 ore pe zi.
Adolescenţii folosesc mai multe device-uri în acelaşi timp, de exemplu utilizează telefonul mobil în timp ce se uită la televizor sau navighează pe internet.
Top site-uri şi aplicaţii: Youtube, Facebook, aplicaţii de chat, jocuri online.
Fetele sunt mai interesate de chat, bloguri, muzică şi site-uri de foto sharing.
Băieţii sunt mai preocupaţi de jocuri, forumuri şi cumpărături.

Efectele şi riscurile dependenţei de device-uri:
- Defecte de vedere, dureri de cap, probleme de concentrare, tulburări de somn
- Obezitate, postură incorectă, tonus muscular redus
- Izolare, timiditate excesivă, abilităţi sociale diminuate
- Percepţie deformată asupra realităţii, obsesii
- Irascibilitate, depresie, apatie şi interes scăzut pentru alte activităţi

Semnele dependenţei de tehnologie:
Preocupare excesivă pentru internet şi mediul virtual
Device-ul este utilizat din ce în ce mai des pentru din ce în ce mai mult timp
Eforturile de a renunţa sau reduce timpul petrecut online eşuează
Copilul devine depresiv sau irascibil atunci când este deconectat
Copilul neglijează şcoala, prietenii și activităţile de timp liber
 

×