x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Sanatatea familiei Logopedie in urma cu 400 de ani

Logopedie in urma cu 400 de ani

de Steluta Indrei    |    03 Aug 2008   •   00:00
Logopedie in urma cu 400 de ani

Primul copil care a invatat sa vorbeasca, desi s-a nascut surd, a trait in Anglia in urma cu aproximativ 400 de ani, au descoperit cercetatorii de la Universitatea Oxford, relateaza BBC News.



Primul copil care a învăţat să vorbească, deşi s-a născut surd, a trăit în Anglia în urmă cu aproximativ 400 de ani, au descoperit cercetătorii de la Universitatea Oxford, relatează BBC News.


Alexander Popham s-a născut surd în anul 1605. Dar mama lui nu s-a împăcat cu ideea că băieţelul ei nu va vorbi niciodată. Aşa că s-a hotărît să angajeze doi mari savanţi – John Wallis şi William Holder – pentru a-l învăţa să vorbească. Cel care a reuşit acest lucru a fost  John Wallis, lingvist şi matematician.
În casa familiei Popham, recunoscută în nobilimea formată din politicieni şi jurişti englezi, s-a descoperit recent manuscrisul profesorului John Wallis, în care acesta descrie metodele utilizate pentru a-l învăţa pe micuţul Alexander să vorbească. Unele dintre schemele inventate de omul de ştiinţă englez sînt aplicate şi astăzi în logopedie.


OPINIE.
Philip Beeley, cercetător la Facultatea de lingvistică şi filologie de la Oxford, a studiat metodele lui John Wallis. El s-a declarat de-a dreptul fascinat de cartea descoperită în casa familiei Popham. "Manuscrisul demonstrează că Alexander a învăţat să vorbească datorită metodei Wallis", a afirmat Philip Beeley.
Metoda John Wallis se bazează pe mişcarea limbii, a vălului palatin şi a buzelor în timpul vorbirii. Profesorul a desenat schemele corespunzătoare acestor mişcări utilizîndu-le pentru a-i arăta lui Alexander cum să pronunţe sunete. John Wallis i-a explicat lui Alexander cum ar trebui să-şi plaseze limba pe cerul gurii, cît să deschidă gura şi cum să încordeze muşchii feţei şi ai gîtului pentru a scoate sunete. După ce a învăţat să emită sunete, John Wallis a aplicat aceeaşi metodă pentru a-l învăţa să pronunţe cuvinte. Alexander Popham nu numai că a învăţat să vorbească, dar a devenit membru al Parlamentului britanic.


VALORI. În opinia lui Philip Beeley, această metodă, care porneşte de la simplu la complex, de la rostirea sunetelor la alcătuirea de cuvinte şi propoziţii, este valabilă şi astăzi în logopedie. Unele dintre propoziţiile învăţate de Alexander sînt notate în manuscrisul profesorului Wallis: "Ţin o furculiţă în mînă", "Am bani în buzunar", "Port o pălărie pe cap", "Am o eşarfă în jurul gîtului".
La rîndul său, directorul Arhivelor Societăţii Regale, Keith Moore, spune că manuscricul reprezintă o descoperire fantastică. Cazul Popham pune bazele abordării ştiinţifice a limbajului. John Willis se numără printre primii oameni de ştiinţă care au studiat modul cum vorbesc oamenii, fiziologia limbajului şi gramatica.

×