Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Starea de sanatate Cercetătorii francezi au creat celule artificiale care produc insulină

Cercetătorii francezi au creat celule artificiale care produc insulină

de Agerpres    |    27 Sep 2011   •   09:30

Cercetatori francezi au reusit sa creeze primele linii de celule pancreatice umane functionale, deschizand astfel calea unor noi tratamente ale diabetului, scrie 20minutes.ch.

Ei au realizat celule artificiale care produc insulina. Rezultatele cercetarilor conduse de Raphael Scharfmann de la Institutul national pentru sanatate si cercetari medicale (Inserm) sunt publicate in revista de specialitate The Journal of Clinical Investigation.

Celulele beta din pacreas, care asigura reglarea nivelului de zahar din organism, sunt in numar mic sau nu functioneaza bine la bolnavii de diabet - trei milioane in Franta si aproape 350 de milioane in lume. Distrugerea celulelor beta producatoare de insulina determina diabetul de tip 1, in timp ce tulburarea functionarii lor duce la cea mai raspandita forma a bolii, diabetul de tip 2.

Grefate pe un soarece diabetic, celulele astfel obtinute au restabilit perfect controlul glicemiei (nivelul de zahar din sange). Datorita acestei descoperiri, medicii si cercetatorii vor putea cunoaste mai bine proprietatile si tulburarile de functionare ale celulelor.

Desi raman destule etape inainte de a face din aceste celule un adevarat tratament pentru diabetici, cercetarile reprezinta o baza solida pentru noi demersuri terapeutice, arata oamenii de stiinta.
EndoCells, firma de tip start-up, a produs celulele asteptate de cercetatorii din lumea intreaga de aproape 30 de ani, mentioneaza Inserm. Pentru a realiza linii stabile de celule beta, cercetatorii au plecat de la un fragment de pancreas fetal, cu transferul unei gene care a asigurat o selectie sporita a acestui tip de celule a pancreasului pentru ca acestea sa se inmulteasca la infinit.

Subiecte în articol: diabet insulina celule pancreatice