x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Starea de sanatate Medicii, extemporal la proceduri. Obiectiv: să nu fie operat pacientul greșit

Medicii, extemporal la proceduri. Obiectiv: să nu fie operat pacientul greșit

de Dan Radu    |    23 Iun 2015   •   21:41
Medicii, extemporal la proceduri. Obiectiv: să nu fie operat pacientul greșit

Spitalele înfiinţate până la data de 11 iunie 2011 trebuie să fie evaluate, până la jumătatea anului viitor, pentru a se stabili dacă îndeplinesc standardele minime de calitate. În caz contrar, serviciile lor nu vor mai fi decontate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.

Evaluarea standardelor de calitate este realizată de Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor (CONAS). Preşedintele Instituţiei, Vasile Cepoi, spune că ideea evaluării pentru obţinerea unei acreditări care să garanteze decontarea serviciilor de către CNAS a speriat iniţial managerii de spitale, deoarece a fost înţeleasă prost.

„Primeam tot felul de cereri de amânare a inspecţiei de la managerii spitalelor, care spuneau că încă nu au zugrăvit, că sunt în proces de renovare. Acreditarea nu vine însă în urma unor cheltuieli financiare sau al unui număr de paturi, ci în urma unui efort organizatoric”, spune Cepoi, adăugând că ceea ce contează este existenţa unor proceduri clare, în funcţie de facilităţile pe care spitalul le are.

Astfel, inspecţia în vederea acreditării este gândită ca un extemporal. „În timpul vizitei, nu ştie nimeni când şi cum, evaluatorul nostru simulează o urgenţă. «Aveţi un stop cardiac aici. Anunţaţi ce se întâmplă»! Apoi se cronometrează.

În cât timp vine, cine vine, dacă vine cu ce trebuie, dacă personalul ştie ce trebuie să facă, dacă este pregătit etc”, explică Cepoi.


Vasile CEPOI

Astfel, o unitate spitalicească trebuie să dovedească că are un protocol pentru fiecare situaţie care poate apărea. În cazul în care spitalul nu are dotările necesare pentru tratarea pacientului, trebuie să existe un protocol de transfer al pacientului către un spital mai bine dotat.

„Am înţeles că spitalele au început deja să simuleze ele astfel de situaţii, ceea ce pentru mine este un semnal îmbucurător. Dacă în acest ciclu de acreditare determinăm toate spitalele să-şi organizeze procedura de intervenţie şi să-şi instruiască oamenii în acest sens, este un câştig foarte mare”, spune Cepoi.

Reforma la bune maniere

Dincolo de actul medical, sunt evaluate manierele angajaţilor din spital şi interacţiunea cu pacienţii. Pacientul trebuie informat despre afecţiunile pe care şi ce riscuri implică ele. Actul medical trebuie să fie urmat de monitorizarea pacientului în perioada de recuperare. De altfel, pacienţii trebuie să aibă acces la un formular în care să poată evalua calitatea actului medical sau a modului în care a fost tratat de medici sau asistente.

Vasile Cepoi spune că astfel de precauţii pot părea superle are, la ce proceduri va fi supus ficiale, însă, conform studiilor realizate la nivelul statelor UE, între 8 şi 9% din pacienţii internaţi sunt supuşi unui risc tocmai din cauza lipsei de organizare într-un spital. Un exemplu banal de lipsă de organizare ţine de identificarea pacientului, caz în care, din nou, este obligatoriu un protocol.

„În astfel de discuţii, reacţia este: «dar cum, eu nu-mi cunosc pacientul? Nu ştiu că domnul Popescu este domnul Popescu?». Însă există cazuri în care un pacient a fost operat în locul altuia, sau a fost operat piciorul stâng în locul celui drept. Chiar dacă probabilitatea este mică, dacă consecinţele sunt foarte grave, riscul este mare. Este un fapt minor, dar uşor de înţeles”, spune Vasile Cepoi.

CONAS se va transforma în Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate. Astfel, evaluările vor fi extinse la toate entităţile care oferă servicii medicale, inclusiv medicii de familie. Începând de anul viitor, normele de acreditare vor fi extinse în funcţie de ideile avansate şi de asociaţiile de pacienţi.

<< Sistemul este vinovat pentru că organizarea serviciului este de aşa manieră încât mai uşor este să greşeşti, decât să nu greşeşti. Succesul actului medical depinde de contextul în care se desfăşoară >> - Vasile Cepoi, președinte CONAS.

263 de spitale trebuie să mai fie evaluate până la jumătatea anului viitor, când se încheie primul ciclu de acreditare. Echipele de inspecţie vizitează, în medie, 23 de spitale pe lună. CONAS lucrează la implementarea unui sistem de monitorizare permanent.

110.000 de decese au loc anual în Europa din cauza efectelor adverse asociate actului medical.

Calificativele spitalelor

VERDE => Acreditat
– spitalul oferă condiţii depline de calitate;
ALBASTRU => Nivel înalt de încredere – spitalul oferă condiţii bune;
ORANGE => Nivel mediu de încredere – spitalul oferă condiţii acceptabile;
ROȘU => Neacreditat – spitalul nu poate garanta calitatea, serviciile nu vor fi decontate de CNAS.

×