x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Starea de sanatate Stresul de la serviciu ne fură minţile. Respectaţi ritmul muncă-odihnă pentru a nu ajunge la demenţă

Stresul de la serviciu ne fură minţile. Respectaţi ritmul muncă-odihnă pentru a nu ajunge la demenţă

de Steluta Indrei    |    14 Mai 2012   •   18:57
Stresul de la serviciu ne fură minţile. Respectaţi ritmul muncă-odihnă pentru a nu ajunge la demenţă

Stresul profesional constituie un factor de risc pentru dezvoltarea dementei senile, arata un studiu la care au participat peste 10.000 de persoane cu varste peste 65 de ani.

Independenta scazuta, exigente crescute si sprijin redus – aceasta triada de factori conduc la aparitia stresului profesional. De altfel, stresul de la locul de munca reprezinta o cauza recunoscuta de imbolnavire si face obiectul a numeroase studii stiintifice. Recent, o echipa de cercetatori suedezi au studiat asocierea stresului profesional cu riscul dezvoltarii dementei senile, mai exact boala Alzheimer si dementa vasculara. Ei au analizat informatii despre viata profesionala si starea de sanatate a peste 10.000 de participanti, care aveau o particularitate comuna: erau perechi de gemeni. Unii dintre acestia erau diagnosticati cu dementa senila. Studiul a fost efectuat pe gemeni pentru a se elimina cazurile de predispozitie genetica pentru dezvoltarea bolii Alzheimer. Cercetatorii au analizat date privind mediul social si factorii de stres la locul de munca, asociate cu varsta, sexul si nivelul de studii. Astfel, au demonstrat ca stresul profesional joaca un rol important in declansarea bolii Alzheimer sau a dementei vasculare. Rezultatele studiului au fost publicate in Journal of the American Geriatrics Society. Intr-un comentariu al articolului din aceasta revista de specialitate, doctor Anne Bourdieu subliniaza ca "stresul profesional este un factor nociv pentru functia cerebrala'. Ea atrage atentia ca imbunatatirea relatiilor profesionale, atat intre angajati, cat si intre angajati si angajatori, crearea unui mediu profesional detensionat si motivant sunt masuri care duc la scaderea nivelului de stres la locul de munca, protejandu-se astfel sanatatea angajatilor.

Doctorul Dan Ghenea, medic primar psihiatru, spune ca, "printre altele, stresul profesional inseamna depasirea capacitatii de adaptare si neinscrierea in niste ritmuri biologice. Bioritmul uman este acelasi dintotdeauna. In schimb, ritmul de viata cotidian s-a accelarat din cauza dezvoltarii fara precedent a tehnologiei, ducand la o viata din ce in ce mai trepidanta'. Ritmul normal de munca – relaxare este urmatorul: 90-120 de minute de activitate intensa, care alterneaza cu 10-20 de minute de relaxare. Evident ca, in mediile urbane, ritmul munca-relaxare nu e mentinut si astfel apare stresul profesional, care se acumuleaza ducand la aparitia asa-numitelor "datorii de stress', arata dr. Dan Ghenea.

Multi dintre noi se gandesc la vacante ca la un mijloc eficient de a regla datoriile de stres. Nu e chiar asa, spune dr. Dan Ghenea. Formula completa este: deconectati-va o ora pe zi, o zi pe saptamana, o luna pe an. Asadar, medicul recomanda:

● Includeti ca necesitate de baza in programul zilnic o ora de placere pentru dumneavoastra: poate fi un hobby, poate fi exercitiu fizic, poate fi o intalnire sau o convorbire cu prietenii, poate fi jocul in familie, poate fi orice incepe cu "imi place/imi doresc'.

● Ziua libera saptamanala nu o petreceti dormind – va ajuta mai mult sa vedeti oameni si locuri si sa aveti timp sa dati sens povestii de viata.

● Acordati-va cel putin trei saptamani consecutive de vacanta pe an.

×