x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cod etic pentru publicitatea la produsele alimentare

0
11 Dec 2008 - 00:00

Mâine va fi lansat codul etic pentru publicitatea adresată copiilor referitoare la produse alimentare. Acesta îşi propune să protejeze copiii de publicitatea înşelătoare la alimentele care le pun în pericol sănătatea.



INTRODUCERE
Obezitatea, cât şi problemele grave de sănătate asociate acesteia, reprezintă efectele negative ale stilului de viaţă propriu societăţilor avansate. Din nefericire, în ultimii ani, aceasta a devenit caracteristică şi copiilor.

Comisia Europeană a adus în discuţie prin Platforma pentru Dietă, Activitate Fizică şi Sănătate, pe care a realizat-o, problema lipsei activităţii fizice, a sportului în viaţa europenilor în general: "Cetăţenii Uniunii Europene fac prea puţină mişcare şi consumă prea mult: prea multă energie, prea multe calorii, prea multă grăsime, zahăr şi sare. Principala consecinţă este creşterea susţinută şi acută a ratei supraponderalităţii şi obezităţii pe întregul continent. Această creştere este severă, în special în cazul copiilor şi adolescenţilor".

Prin Codul etic pentru publicitatea adresată copiilor, referitoare la produsele alimentare ne obligăm să acţionăm ferm în direcţia respectării unor norme etice generale de publicitate adresată copiilor, privind alimentele. Aceste norme vor fi adoptate voluntar şi la nivel naţional de toţi cei care sunt implicaţi în procesul de promovare către copii a produselor alimentare.

GLOSAR DE DEFINIRE A TERMENILOR
Produs reprezintă un bun, un serviciu şi/sau facilitate care este deţinută sau care interesează, în principal, copiii.

Publicitate sau reclamă destinată copiilor reprezintă comunicarea adresată copiilor prin intermediul temei, imaginilor şi limbajului folosit.

Copil înseamnă orice băiat sau fată, în perioada  cuprinsa intre 3 ani şi sub 12 ani.

Publicitate adresată copiilor înseamnă publicitatea difuzată în cadrul unui program cu o audienţă formată din  minimum 50% copii în vârstă de sub 12 ani.

Suport media reprezintă canalul, mijlocul, mediul fizic prin intermediul căruia mesajul sau informaţia parcurge distanţa de la sursă la destinatar. Codul acoperă următoarele suporturi media: televiziune, internet şi presa scrisă.

Marca este numele şi/sau simbolul a cărui intenţie este aceea de a se identifica perfect cu produsul sau serviciul unei companii.

Permission marketing se referă la o tehnică de marketing care conferă operatorului informaţii-cheie referitoare la profilul unui consumator, în funcţie de alegerile făcute.

PRINCIPII ETICE GENERALE PENTRU PUBLICITATEA  LA PRODUSELE ALIMENTARE ŞI LA BÂUTURILE RÂCORITOARE
În activitatea de publicitate:
Comunicarea se va face întotdeauna în spiritul adevărului şi se va evita inducerea în eroare a consumatorului.

Practicile de publicitate se vor desfăşura doar cu respectarea legislaţiei naţionale, cea a Uniunii Europene, precum şi deciziile autorităţilor naţionale şi locale.

Practicile de publicitate şi reclamă se vor desfăşura în spiritul respectului faţă de valorile etice ale societăţii.

Publicitatea şi reclama nu vor submina în nici un fel demnitatea umană prin diminuarea şi discreditarea unor persoane sau grupuri de persoane datorită apartenenţei sociale, rasiale, etnice, religioase, sexului, vârstei, trăsăturilor fizice sau psihice, trăsăturilor de personalitate.

Nu se vor folosi practici de publicitate prin care să se beneficieze de împrejurări şi situaţii nefericite care pot să apară în viaţa fiecărei persoane.

Publicitatea nu va folosi vulgaritatea, violenţa verbală sau comportamentul ofensiv şi nemanierat în comunicare.

Publicitatea va încuraja porţionarea adecvată şi va descuraja consumul în exces, inclusiv printr-o afişare corectă a porţionării.

Publicitatea va încerca să promoveze un stil de viaţă activ şi o alimentaţie echilibrată şi nu va încuraja niciodată, în nici un fel, un stil de viaţă sedentar sau deprinderi  ce nu sunt în concordanţă cu o alimentaţie echilibrată.  

Toate afirmaţiile referitoare la caracteristicile de gust, compoziţie, calităţi nutritive sau beneficii pentru sănătate vor fi conforme cu realitatea, iar prezentarea acestora se va face cu respectarea legislaţiei.

Consumatorul are dreptul la confidenţialitatea informaţiilor despre propria persoană, fapt pentru care colectarea de informaţii personale, practicile de dezvăluire a acestora şi practicile de permission marketing  se vor desfăşura în concordanţă cu legile, regulamentele naţionale şi regulamentele de practică internă.

Publicitatea va folosi doar acele suporturi media care, prin caracteristicile şi valorile lor, plasează într-o lumină pozitivă marca şi produsele promovate. Publicitatea nu va folosi serviciile de promovare ale acelor vehicule media care folosesc strategii ce pot exploata violenţa, sexul sau care încurajează atitudini ofensive împotriva altora.
 
Practicile de publicitate şi reclamă a produselor semnatarilor codului vor fi guvernate de principiul respectării valorilor prezentului Cod Etic. Menirea acestuia nu este însă aceea de a înlocui alte regulamente interne sau coduri cu prevederi mai restrictive, faţă de care cei care fac publicitate au angajamente anterioare.


PRINCIPII ETICE PENTRU PUBLICITATEA  ADRESATÂ COPIILOR REFERITOARE LA PRODUSE ALIMENTARE ŞI BÂUTURI RÂCORITOARE
La ora actuală, alimentaţia zilnică a copiilor se axează preponderent pe un regim alimentar cu un exces de calorii, grăsimi saturate, grăsimi hidrogenate, zahăr şi sare. De asemenea, copiii consumă prea puţine fructe, legume, cereale şi vitamine. Prin urmare ne confruntăm cu rate ridicate ale obezităţii, având complicaţiile specifice şi boli în general.

Alegerile nutriţionale pe care le fac părinţii şi copiii depind de numeroşi factori. Studiile arată că unul dintre aceşti factori poate fi publicitatea adresată copiilor. Aceste studii relevă faptul că publicitatea poate atrage atenţia copiilor, le poate influenţa alegerile şi îi poate încuraja să-şi determine, la rândul lor, părinţii să le cumpere anumite produse.

Companiile semnatare ale acestui cod s-au dedicat publicităţii responsabile a alimentelor şi băuturilor nealcoolice pentru a susţine eforturile părinţilor de a promova stiluri de viaţă sănătoase.

Ca atare, aceste companii acceptă să adere la aceste angajamente în România, care se conformează următoarelor criterii minime:

Nu vom face publicitate către copii sub 12 ani la produsele alimentare, exceptând produsele care îndeplinesc criterii nutriţionale specifice, bazate pe dovezi ştiinţifice acceptate şi/sau ghiduri nutriţionale naţionale şi internaţionale. În sensul acestei iniţiative, "publicitatea adresată copiilor sub 12 ani" înseamnă publicitatea în cadrul unui program cu o audienţă formată din minimum 50% copii în vârstă de până la 12 ani.

Nu vom efectua comunicări referitoare la produse în şcoli primare, exceptând cazul în care ni se cere în mod specific sau se stabileşte cu administraţia şcolii în scopuri educative.

Organizaţia desemnată ca depozitar al codului – Romanian Advertising Council (RAC) ­ va evalua la cerere, prin intermediul comitetelor etice, sesizările referitoare la încălcarea acestui cod. Deciziile organizaţiei vor fi trimise atât solicitantului, cât şi companiei care promovează produsul în cauză, aceasta având obligaţia de a lua măsuri corective pentru publicitatea care contravine acestui cod.

Companiile semnatare vor publica angajamentele acestora pe o pagină de internet (www.ro-pledge.ro) în luna decembrie 2008, care va include detalii ale criteriilor nutriţionale specifice ale companiilor bazate pe dovezi ştiinţifice acceptate şi/sau ghiduri de nutriţie naţionale şi internaţionale .


PRINCIPII ETICE SUPLIMENTARE PENTRU PUBLICITATEA ADRESATÂ COPIILOR REFERITOARE LA PRODUSE ALIMENTARE ŞI BÂUTURI RÂCORITOARE

Vom face reclamă adresată copiilor sub 12 ani numai pentru acele produse care îndeplinesc criteriile nutriţionale specifice, bazate pe dovezi ştiinţifice acceptate şi/sau ghiduri nutriţionale naţionale şi internaţionale, aplicabile pentru fiecare companie în parte, în forma publicată de aceasta pe site-ul www.eu- pledge.eu

Recunoaştem rolul principal pe care îl au părinţii în deciziile luate de copii şi de aceea nu vom submina autoritatea acestora în practicile noastre de publicitate. Nu vom încuraja sau influenţa copiii pentru a-şi impune dorinţele şi preferinţele în cumpărarea produselor alimentare sau a băuturilor nealcoolice.

Nu ne vom angaja în sponsorizarea programelor sau emisiunilor de la radio sau televiziune pentru produse care nu îndeplinesc criteriile nutriţionale minime, bazate pe dovezi ştiinţifice acceptate şi/sau ghiduri nutriţionale naţionale şi internaţionale, în care audienţa este alcătuită în proporţie de 50% sau mai mult din copii sub 12 ani.

Nu vom plasa reclame şi/sau promoţii ale unor produse care nu îndeplinesc criteriile nutriţionale specifice, bazate pe dovezi ştiinţifice acceptate şi/sau ghiduri nutriţionale naţionale şi internaţionale, pe pagini de internet sau blog-uri destinate copiilor sau utilizatorilor care sunt într-o proporţie mai mare de 50% copii sub vârsta de 12 ani.

Personajele consacrate şi celebrităţile din televiziune, filme, desene animate, sport, muzică şi istorie se vor folosi numai pentru a face publicitate produselor care  îndeplinesc criteriile nutriţionale specifice, bazate pe dovezi ştiinţifice acceptate şi/sau ghiduri nutriţionale naţionale şi internaţionale, atunci când 50% sau mai mult din audienţă este sub 12 ani.

Nu vom efectua comunicări referitoare la produse în şcoli primare, exceptând cazul în care ni se cere în mod specific sau se stabileşte cu administraţia şcolii în scopuri educative.

Nu se va face publicitate pentru alimente care conţin o componentă distractivă sau de joc pentru copii sub 12 ani, dacă nu îndeplinesc criteriile nutriţionale specifice,  bazate pe dovezi ştiinţifice acceptate şi/sau ghiduri nutriţionale naţionale şi internaţionale.

Nu vom face reclamă adresată copiilor sub 12 ani la produsele care nu îndeplinesc criteriile nutriţionale specifice fiecărei companii semnatare, bazate pe dovezi ştiinţifice acceptate şi/sau ghiduri nutriţionale naţionale şi internaţionale, în presa scrisă adresată în special copiilor sub 12 ani.

Nu vom face promoţii directe adresate copiilor sub 12 ani decât în prezenţa adulţilor şi doar pentru produsele care îndeplinesc criteriile nutriţionale specifice,  bazate pe dovezi ştiinţifice acceptate şi/sau ghiduri nutriţionale naţionale şi internaţionale.

Nu vom face publicitate stradală adresată copiilor sub 12 ani la distanţă mai mică de 50 de metri de grădiniţe şi şcoli primare la produsele care nu îndeplinesc criteriile nutriţionale specifice fiecărei companii semnatare, bazate pe dovezi ştiinţifice acceptate şi/sau ghiduri nutriţionale naţionale şi internaţionale.

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Descoperire spectaculoasă în imunoterapie. Ar putea fi tratate toate formele de cancer

Descoperire spectaculoasă în imunoterapie. Ar putea fi tratate toate formele de cancer
O echipă de cercetători de la Universitatea Cardiff din Marea Britanie a găsit o metodă prin care pot fi vindecate mai multe tipuri de cancer, printre care cel de prostată, sân, plămâni. Rezultatele, pu...

Omul poate trăi fără vezica biliară, dar nu şi fără vezica urinară

Omul poate trăi fără vezica biliară, dar nu şi fără vezica urinară
Superbul proiect al Creatorului privind alcătuirea organismului omenesc a prevăzut ca unele organe să fie prevăzute cu o rezervă importantă de capacitate. De asemenea, unele organe nu pot lipsi din ansamblul...

Nu ești mulțumit(ă) de abdomenul tău? Iată 3 ponturi

Nu ești mulțumit(ă) de abdomenul tău? Iată 3 ponturi
Se întâmplă să fii atent(ă) la ce mănânci, să faci și exerciții, eventual până la epuizare, și să nu arăți așa cum ți-ai dori sau grăsimea de pe burtică să nu cedeze cât de repede ți-ai dori?...

Fibroza chistică şi chipul ei nevăzut. Ce este și cum se tratează?

Fibroza chistică şi chipul ei nevăzut. Ce este și cum se tratează?
65 de trandafiri este o formulă care pentru cei mai mulţi poate însemna împlinirea unei vârste, însă pentru câţiva copii, ea este doar un alt nume dat bolii care îi macină, fibroza chistică ....

Cei 5 pași pe care ar trebui să-i parcurgi dacă te-ai decis să slăbești

Cei 5 pași pe care ar trebui să-i parcurgi dacă te-ai decis să slăbești
Fie că vrei să dai jos 2-3 kg sau mult mai multe, este extrem de important să te gândești foarte bine înainte de a alege cura de slăbire pe care o vei urma și asta pentru că o dietă necorespunzătoare îi...

Ranitidina, interzisă temporar de la vânzare

Ranitidina, interzisă temporar de la vânzare
Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR) a dispus, ca măsură de precauţie, blocarea vânzării în farmacii a medicamentelor pe bază de ranitidină, atât cu administr...

Antibioticele trebuie luate la ore fixe

Antibioticele trebuie luate la ore fixe
În popor, există o anume minimalizare a regulilor pe care medicii le impun în administrarea medicamentelor. Pacienţii privesc în registru facil programul de înghiţire a pastilelor, programul de injecţii şi fac...

Jumătate dintre români sunt nemulțumiți de stilul lor de viață și vor să trăiască sănătos

Jumătate dintre români sunt nemulțumiți de stilul lor de viață și vor să trăiască sănătos
Jumătate dintre români consideră că nu au un stil de viaţă sănătos şi doresc să schimbe acest lucru, arată un sondaj online la care au participat 3.075 de respondenţi, desfăşurat în prima etapă a...

9 motive ca să consumi pătlăgele roșii

9 motive ca să consumi pătlăgele roșii
Roșiile se numără printre alimentele bogate din punct de vedere nutritiv care oferă și incredibile beneficii pentru sănătate, atunci când sunt consumate zilnic. Roșiile sunt bogate în vitaminele A, C, K, B6,...

„Evali” - o nouă afecţiune indusă de ţigara electronică

„Evali” - o nouă afecţiune indusă de ţigara electronică
O nouă afecţiune indusă de ţigara electronică şi o nouă consecinţă a fumatului este „Evali”, o boală care în România este necunoscută, a declarat profesorul doctor Florin Mihălţan. Potrivit...

Ritualuri pentru o stare de bine în mijloc de iarnă

Ritualuri pentru o stare de bine în mijloc de iarnă
Ideea de self-care (a avea grijă de tine) este tot mai des întâlnită în ultimii ani şi nu se referă doar la grija de bază legată de sănătate, igienă, hrană etc., ci la o grijă care ţine şi de starea de...

Soluția eficientă pentru a avea picioare tonifiate și fără celulită

Soluția eficientă pentru a avea picioare tonifiate și fără celulită
Fie vara sau iarnă, picioarele tonifiate și fără celulită sunt mereu la modă. Desigur că poți să le acoperi și să nu te gândești la celulită dar poate vrei să arăți bine tu pentru tine în orice moment...

Cum facem față asteniei de iarnă

Cum facem față asteniei de iarnă
După entuziasmul și strălucirea sărbătorilor de iarnă, luna ianuarie vine cu liniște, dar și monotonie, vremea este friguroasă ne ține mult în casă, iar ziua scurtă ne lipsește de razele benefice ale...

De ce să consumi miere în sezonul rece

De ce să consumi miere în sezonul rece
Mulţi nutriţionişti consideră că mierea este un superaliment. Dincolo de calităţile sale gustative, are proprietăţi antiseptice şi antiinflamatoare, care combat oboseala şi infecţiile...

Opinia psihologului: Cum sabotăm fericirea noastră și a celor din jur?

Opinia psihologului: Cum sabotăm fericirea noastră și a celor din jur?
Galerie Foto O relație echilibrată între doi adulți aduce creștere și are la bază încredere și susținere. Acest echilibru presupune deschidere și răbdare pentru a înțelege atât nevoile personale, cât și pe cele ale p...
Serviciul de email marketing furnizat de