x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Trup, minte, suflet Standard de siguranţă

Standard de siguranţă

de Dr. ing. Gabriela Berechet    |    21 Iul 2007   •   00:00
Standard de siguranţă
Sursa foto: Jurnalul Foto/

Fie că este vorba despre un produs alimentar, nealimentar sau un serviciu, ne-am obişnuit să tot vedem sau să auzim că respectivul este certificat ISO.

Fie că este vorba despre un produs alimentar, nealimentar sau un serviciu, ne-am obişnuit să tot vedem sau să auzim că respectivul este certificat ISO.

Familia de standarde ISO 9001:2000, fiind un ghid pentru evaluarea cerinţelor clienţilor, in scopul satisfacerii cerinţelor acestora, relevă faptul că managementul la vărf din cadrul unei organizaţii trebuie să se asigure că obiectivele calităţii, incluzănd printre ele şi pe cele necesare pentru indeplinirea cerinţelor referitoare la produs, sunt stabilite pentru funcţii relevante şi la niveluri relevante ale organizaţiei.

ISO 22000:2005. Acest Standard Internaţional stabileşte cerinţele pentru un sistem de management al siguranţei produselor alimentare atunci cănd o organizaţie are nevoie să demonstreze capabilitatea sa de a furniza consecvent produse care să satisfacă cerinţele clientului, ale reglementărilor aplicabile şi urmăreşte să crească satisfacţia clientului prin aplicarea eficace a sistemului, inclusiv a proceselor de imbunătăţire continuă a sistemului şi prin asigurarea conformităţii cu cerinţele clientului şi cu cele ale reglementărilor aplicabile.

Acest Standard Internaţional stabileşte cerinţele pentru a permite organizaţiei să planifice, să proiecteze, să implementeze, să opereze, să menţină şi să actualizeze un sistem de management referitor la securitatea produselor alimentare care să aibă ca scop furnizarea unor produse finite, care, conform utilizării intenţionate, să asigure faptul că atunci cănd sunt consumate, alimentele sunt sigure pentru consumator. De asemenea, are menirea de a evalua cerinţele clientului şi să demonstreze conformitatea acestora cu acelea acceptate de client, relaţionate de siguranţa produselor alimentare, de a demonstra comunicarea efectivă cu clienţii şi alte părţi interesate pe parcursul lanţului produselor alimentare şi conformitatea cu cerinţele aplicabile referitoare la siguranţa produselor alimentare. ISO 22000:2005 arată că firma respectă politici de siguranţă a produselor alimentare şi demonstrează concordanţa cu alte parţi interesate şi caută certificarea sau inregistrarea sistemului de management privitor la securitatea produselor alimentare de către o organizaţie externă.

DE FAŢADĂ. Toate cerinţele acestui Standard Internaţional sunt generice şi destinate aplicării de către toate organizaţiile care doresc să proiecteze şi să implementeze un sistem eficient de management cu privire la securitatea produselor alimentare, indiferent de tip, mărime şi produsul furnizat, care operează in lanţul produselor alimentare. Aceasta include organizaţii direct implicate in una sau mai multe etape din lanţul produselor alimentare in amonte şi in aval (de exemplu, dar care nu este limitat la producătorii de furaje, fermieri, producători de ingrediente, producători de produse alimentare, comercianţi cu amănuntul, servicii alimentare, servicii de catering, organizaţii ce oferă servicii de curăţenie, transport, depozitare şi distribuţie) şi alte organizaţii indirect implicate in lanţul produselor alimentare (cum ar fi furnizorii de echipamente, agenţi de curăţenie şi ambalaje şi alte materiale care intră in contact cu produsele alimentare). Acest sistem permite organizaţiei să se alinieze sau să integreze sistemul propriu de management al siguranţei alimentelor in cadrul cerinţelor unui alt sistem de management relaţionat/similar. Pentru o organizaţie este posibilă adaptarea sistemului (sistemelor) propriu de management existent pentru a stabili un sistem de management al siguranţei alimentelor care să respecte cerinţele acestui Standard Internaţional. Referitor la orice alt sistem de management standard este importantă accentuarea faptului că o certificare inseamnă că sistemul este certificat şi nu inseamnă in nici un fel că produsul este certificat ca fiind "sigur".

Istoric

Internaţional Organization for Standards reuneşte o reţea de 154 organizaţii naţionale de standardizare, din tot atătea state membre. Este o organizaţie neguvernamentală cu sediul la Geneva, Elveţia, şi a fost infiinţată in 1906. Totuşi, abia din 1947 funcţioneză oficial ca o organizaţie internaţională al cărei scop este să faciliteze coordonarea internaţională şi unificarea standardelor industriale. Intrucăt organizaţia avea diferite abrevieri in diferite limbi, s-a optat pentru termenul grecesc "isos" care inseamnă "egal".

Toate restricţiile, reglementările, standardele obligatorii referitoare la protecţia vieţii, sănătăţii persoanelor şi a mediului inconjurător trebuiau să poarte un nume; el s-a numit ISO 9000 - baza pentru realizarea sistemelor de managementul calităţii.

×