x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Trup, minte, suflet Un sindrom la zi: shopping-ul

Un sindrom la zi: shopping-ul

13 Apr 2006   •   00:00

Pana la un punct, bucuria de a face cumparaturi este normala. Chiar si micile capricii proprii domnisoa-relor si doamnelor sunt firesti, mai ales cand simt ele ca a face cumparaturi le ridica moralul.

Pana la un punct, bucuria de a face cumparaturi este normala. Chiar si micile capricii proprii domnisoarelor si doamnelor sunt firesti, mai ales cand simt ele ca a face cumparaturi le ridica moralul. Comportamentul devine suspect cand apare dorinta nebuneasca de a cheltui. Se vorbeste in aceste cazuri de "febra cumparaturilor", de o "nebunie a lucrurilor inutile".

Febra cumparaturilor este astazi ridicata la rangul de... patologie, si inca una care marcheaza existenta unor tulburari de personalitate profunde. Se manifesta cu precadere in preajma sarbatorilor personale, religioase, nationale. Mai nou, febra cumparaturilor se manifesta sub forma unei epidemii, cu un grad ridicat de contagiozitate intre sezoane, cand bunii comercianti se intrec in reducerile de preturi. O puzderie de cumparatori asteapta in fata supermarketurilor. Iar la deschiderea usilor dau navala mai ceva ca taurinele agitate in arena. Spectacolul e dramatic. Pentru ca majoritatea celor care isi pun practic existenta in pericol nu au neaparata nevoie de un obiect anume, incat sa fie justificat sacrificiul. Psihologii preocupati de acest fenomen, numit frecvent shopping, au schitat profilul persoanei care sufera de febra cumparaturilor. Este de regula femeie intre 30 si 45 de ani, intelectuala, de regula din zona asistentei medicale. Ea cumpara in special obiecte de vestimentatie, incaltaminte, lenjerie, bijuterii si obiecte de decoratiuni interioare.

NEBUNIE PENTRU INUTILITATI

Dar atentie, fara a avea nevoie neaparata de ele. Psihologul Mirela Zivari atrage atentia ca de cele mai multe ori cumpararea unui obiect ii procura femeii o stare de euforie, aidoma unui pahar de sampanie. Dar euforia este rapid inlocuita cu regret si invinovatire. Adesea, dupa ce a achizitionat obiectul respectiv, femeia nu se simte prea confortabil, motiv pentru care il ascunde de cei din jur. Mai ales daca achizitionarea cumparaturilor atrage dupa sine dezechilibrarea bugetului familiei.

UN FENOMEN COMPLEX. Febra cumparaturilor este o modalitate de a iesi din realitatea curenta, un mijloc de a face fata tristetii, anxietatii, depresiei. Psihologul Mirela Zivari pune acest fenomen pe acelasi plan cu dependenta de jocurile la calculator, alcool sau de droguri. Acest fenomen arata ca persoana respectiva nu se mai poate controla si, asemenea alcoolicului, are nevoie de doze mai mari si la intervale din ce in ce mai mici. In ultima vreme, febra cumparaturilor ii atinge si pe unii barbati. Ei au tendinta de a face colectii de antichitati, discuri si produse electronice. PSIHOTERAPIE SI MEDICAMENTE. Febra cumparaturilor ca fenomen patologic nu trebuie neglijata, deoarece ea nu se vindeca de la sine. Dimpotriva, presupune consultarea psihologului. De fapt, in cazul sindromului de febra cumparaturilor se procedeaza similar cazurilor de dependenta de alcool, de tigara sau droguri. Persoana suferinda trebuie motivata si ajutata sa constientizeze fenomenul. Aceasta este misiunea psihoterapeutului. In unele cazuri este necesara asocierea unui tratament cu antidepresive sau anxiolitice.

×
Subiecte în articol: psihologie febra cumparaturilor